Prima pagina

General Motors spune raspicat: Nu vrem Daewoo Craiova

General Motors spune raspicat: Nu vrem Daewoo Craiova
10.10.2003, 00:00 13

General Motors a decis: nu cumpara fabrica Daewoo de la Craiova. Desi au existat informatii potrivit carora au existat negocieri intre actionarii fabricii de la Craiova si GM DAT (GM Daewoo Auto & Technology), compania infiintata de General Motors si creditorii Daewoo, acestea nu s-au materializat in nimic concret pentru Daewoo Craiova. Cel putin asa se prezinta situatia in viitorul apropiat.
"Nu exista la acest moment nici un fel de planuri concrete in acest sens (al cumpararii fabricii de la Craiova - n.red.). Nu stiu insa cum se va prezenta situatia peste 3-4 ani", a declarat Nick Reilly, Chief Executive Officer al GM DAT.
Aceasta este prima pozitie oficiala la nivel inalt a reprezentantilor GM DAT in ceea ce priveste situatia de la Daewoo Romania si poate fi considerata un raspuns la "presiunile" oficialitatile romane pentru gasirea unei solutii.
La sfarsitul lunii septembrie, Ovidiu Musetescu, presedintele APAPS, declara ca incearca in continuare "sa preseze, in mod rezonabil, ca atat partenerul coreean, cat si cumparatorul sau, General Motors, sa defineasca o strategie privind Daewoo Craiova". El califica problema uzinei de la Craiova drept
"complicata".
Potrivit lui Nick Reilly, pentru fabricile Daewoo care au ramas "pe afara" in momentul in care Daewoo a transferat catre General Motors si creditorii sai o parte dintre activele sale exista in prezent doua posibilitati.
"Am putea decide sa cumparam unele dintre aceste fabrici si atunci cele pe care le vom cumpara vor produce nu numai pentru piata locala, ci vor exporta in intreaga regiune", a spus Reilly.
A doua varianta este cea mai sumbra pentru fabricile in discutie, printre care figureaza si fabricile din Romania, Polonia sau Ucraina si inseamna incetarea furnizarii de colectii CKD (completely knocked down - piese neasamblate), mai ales ca General Motors detine o fabrica in Polonia unde ar putea produce automobile GM DAT.
"Am convenit insa la infiintarea companiei noastre (octombrie 2002 - n.red.) sa furnizam colectii CKD pentru aceste fabrici inca trei ani. Probabil vom inceta colaborarea cu unele dintre fabrici, dar cred ca o vom prelungi dincolo de acest termen cu altele. Ramane de vazut cum vor evolua lucrurile pana atunci", a completat Reilly, care a apreciat ca in acest moment fabrica din Uzbekistan este principalul performer dintre companiile care mai au ca actionar Daewoo Motor.
De altfel, in unele dintre aceste tari, GM DAT a inceput sa vanda propriile automobile sub alte branduri. "In Europa de Est am inceput sa vindem automobilele noastre sub brandul Chevrolet. Prima tara din zona a fost Romania, insa vor urma Bulgaria, Turcia, Ucraina si Polonia", a explicat Hardy Spranger, care conduce opratiunile GM DAT in Europa.
Potrivit acestuia, nu este vorba de o miscare temporara. "A fost o mutare strategica si o astfel de decizie nu poate fi temporara", a mai spus Spranger.
In prezent, printre modelele pe care GM DAT le distribuie in Romania se afla si modelul Nubira, cel care poarta acelasi nume ca Daewoo Nubira, modelul producatorului din Craiova.
"Vechea Daewoo si noile masini produse de GM DAT riscau sa se concureze unele pe altele pe pietele unde era prezent si un producator precum cel de la Craiova. De altfel, noi concuram cu marcile de import, nu cu cele produse local", a completat Spranger.
Acesta spune ca nu va aduce in Romania modelul Matiz, deoarece cei care cumpara in prezent un astfel de model sunt interesati doar de pret.
General Motors (GM), Daewoo Motor si Korea Development Bank, care actioneaza in numele creditorilor Daewoo Motor, au anuntat, in octombrie 2002, transferul unei parti din activele Daewoo Motor catre noua societate GM DAT.
Actinariatul GM Daewoo este format din GM, Suzuki Motor (Japonia), Shanghai Automotive Industry Corp. - SAIC (China) si creditorii Daewoo Motor.
Compania opereaza doua centre de productie in Coreea de Sud si o fabrica in Vietnam. De asemenea, societatea mixta detine opt centre de vanzare din strainatate, dintre care sapte in Europa si una in Puerto Rico, precum si un centru de productie de componente in Olanda.
Uzinele Daewoo din Polonia, Ucraina si Romania nu au fost incluse in acordul de vanzare. Statul roman detine 49% din actiunile societatii mixte Daewoo Automobile Romania.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO