Prima pagina

Glume reci pentru vremuri calde

Glume reci pentru  vremuri calde
22.06.2007, 21:03 75

Incalzirea globala este un subiect fierbinte. La propriu. Se lupta sa ne convinga de asta oamenii de stiinta, meteorologii si chiar ziaristii, ori de cate ori apare un feomen meteo neobisnuit. Pana si vedetele s-au hotarat sa vorbeasca despre asta. Prin filme, prin melodiile pe care le canta sau prin modul lor de a face shopping, alegand doar haine eco-friendly. Nici publicitarii n-au ratat ocazia sa vorbeasca despre global warming. Chiar daca au ales un mod mai neobisnuit, dupa principiul "daca nu putem face ceva in timp util, macar sa fim pregatiti".
Cam asa suna si campania noii colectii Diesel. Printurile campaniei, realizate de Terry Richardson, prezinta imagini stylish. Dar accentul nu este pus pe haine. Ci pe decor. Campania Diesel imagineaza lumea dupa Global Warming. Adica un New York inundat de ape, din care de-abia se mai zaresc ultimele etaje ale unor zgarie-nori. Sau muntele Rushmore (South Dakota) este doar o stanca pe malul marii, iar presedintii sculptati in piatra se straduiesc "sa respire" sub apa. Alte imagini prezinta Piata San Marco plina de ...papagali, iar Marele Zid Chinezesc a ajuns sa strabata un desert.
Global Warming Ready se numeste campania Diesel. Si chiar daca pe site-ul firmei se afla un link catre organizatia stopglobalwarming.org si verdele este declarat "the new black", mesajul lor este centrat pe ideea "viata nu se opreste odata cu incalzirea globala". Adica tot trebuie sa ne adaptam si sa purtam hainele potrivite - situatiilor "incinse", evident.
Oamenii "diesel" au si un set de reguli pe site: de la "mergeti pe jos pana la magazinele noastre", pana la "izolati-va casele cu denim reciclat". Sau mai clar de atat: "Nu stiati ca intunericul este cool? Stingeti luminile!".
Faptul ca global warming a ajuns sa fie "decor" pentru pictorialele de moda din Vogue sau Esquire sugereaza ca subiectul a fost atat de mediatizat, si deci acceptat ca atare, incat urmatorul stadiu - ironizarea - a fost inevitabil. Se vorbeste chiar despre "saturatie" la nivel de marketing in acest domeniu. Practic subiectul a fost la maximum exploatat. Si, spun unii, era doar o chestiune de timp pana cand o companie de talia Diesel avea sa abordeze chestiunea dintr-o altfel de perspectiva. Pentru unii hilara. Pentru altii de-a dreptul scandaloasa.
Marketingul "pe spinarea incalzirii globale" s-a extins si in alte domenii. De fapt, era de asteptat ca temperaturile ridicate sa fie "tratate" cu ceva - rece - de baut. Este cazul campaniei "Heineken served extra cold", care a extrapolat conceptul de global warming alegand sa se ocupe, pentru moment, de "incalzirea locala". Asa cum se poate vedea si pe www.localwarming.ro: "Ii zicem incalzire locala, pentru ca desi nu face victime, nu starneste uragane si nu inverseaza polii pamantului, simti cum te trec toate caldurile si nu-i timp de pierdut.... Situatia cere inainte de toate ceva de baut, ceva mai mult decat rece si la obiect, care sa deruteze fenomenul..."
Explicatia lui Vasile Alboiu, Digital Creative Coordinator Ogilvy Group, unul dintre organizatorii campaniei, este una cat se poate de simpla: "Am dezvoltat spoturi si printuri despre incalzirea locala, intreband diferite personalitati cunoscute cum fac fata incalzirii locale si cum lupta impotriva acesteia. Desigur, solutia cea mai des oferita a fost o bere rece!".
Campania "Local Warming" de la Heineken este de fapt un concurs pentru consumatori. Li se cere sa posteze fotografii sau chiar filmulete pe site care sa dovedeasca modul in care au depasit sau trait incalzirea locala. Miza este o excursie la Amsterdam si o vizita la Subzero Bar.
Nici Hollywood-ul n-a stat departe de efectele incalzirii globale. Asa ca tema a fost abordata (macar sub forma unei singure replici sau chiar a unei glume) in diverse filme. "It's too hot for Valentine's day!" spune Kate Forster (Sandra Bullock) in filmul "The Lake House" referindu-se la faptul ca zilele calduroase nu rimeaza, totusi, cu mijlocul lunii februarie. Si asta nu poate fi, in acceptiunea mamei sale, decat din cauza incalzirii globale. Si in desenul animat "Ice age: The Meltdown" este prezenta aceeasi tema. De altfel sunt din ce in ce mai multe titluri care duc cu gandul la aceasta problema "arzatoare". Printre ele se numara "Before the Flood", "The Day After Tomorrow" sau documentarul "The Great Warming" care ii are pe Alanis Morissette si Keanu Reeves drept naratori.
Tot Jay Leno s-a amuzat si pe seama implicarii vedetelor in problemele de mediu: "Barbara Streisand i-a spus Dianei Sawyer (faimoasa pezentatoare TV din SUA, n.r.) ca ne aflam intr-o adevarata criza a incalzirii globale si ca ne putem astepta la furtuni puternice, seceta si tornade. Dar ca inainte de a actiona, meteorologii inca mai asteapta noutati despre Celine Dion". Cu alte cuvinte, in mod cert se vor lua masuri... dar mai bine asteptam. Chiar daca Jay Leno simte nevoia sa ironizeze pe aceasta tema, cantaretii chiar s-au implicat. Fie printr-o melodie intitulata Global Warming (asa cum au in repertoriu cei de la Evildead) sau prin versuri care sa atentioneze asupra poluarii (Joni Mitchell - "Big Yellow Taxi").
Cei de la Smashmouth rezuma in cateva versuri ideea generala "The ice we skate, is getting pretty thin / The water's getting warm, so we might as well swim./ My world's on fire, how about yours?"
Un alt mod de implicare sunt si concertele internationale. Pe 7 iulie, de exemplu, are loc "Live Earth", un proiect initiat de un grup de personalitati (printre care Al Gore, Cameron Diaz, Pharrell). Initiatorilor li s-au adaugat si cei care au acceptat sa concerteze pentru aceasta cauza in locatii aflate pe 7 continente. Printre cei inscrisi la "maratonul muzical" care va dura 24 de ore sunt Red Hot Chilli Peppers, Foo Fighters, Lenny Kravitz, Bon Jovi, Sheryl Crow, Duran Duran, Black Eyed Peas si altii. In Romania evenimentul va avea loc in pavilionul Romexpo. Vor participa la concert trupele Phoenix, Iris, Holograf, Compact, Voltaj si Directia 5. Campania de promovare a evenimentului ruleaza deja pe posturile internationale de muzica. Iar vedetele implicate au ales sa "indemne" la o lume mai curata.. tot prin avertismente spuse in ton de gluma.
Daca actrita Cameron Diaz ne indeamna sa stingem lumina cand nu suntem in camera sau sa scoatem incarcatoarele din priza atunci cand nu le mai folosim, vedetele rock militeaza pentru dusurile scurte in defavoarea unei bai in cada. In cel de-al doilea caz se consuma de trei ori mai multa apa si energie. Sau am putea urma sfatul unuia dintre membrii formatiei Bon Jovi: "Take my example! Don't shower at all!".
Pana si "ghidurile de supravietuire pe timp de incalzire globala" au renuntat la tonalitatea sobra. Daca pana acum eram invatati sa alegem biogazul, sa folosim materiale reciclabile si mai ales sa mergem pe jos, acum ghiduri cum ar fi "A Beginner's Guide to Global Warming", "Global Warming: Cool It!" sau "How to Talk to a Climate Skeptic" au ales sa "indulceasca" mesajele. Sau macar sa faca (inca o data, daca era nevoie) haz de necaz.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO