Prima pagina

Greva feroviarilor pune in pericol o investitie de 300 mil. euro

21.06.2005, 19:48 16

Protestul angajatilor CFR s-ar putea dovedi a fi unul extrem de costisitor pentru Romania in conditiile in care, pe langa faptul ca provoaca pierderi de milioane de euro companiilor-client, pune in pericol acum o investitie straina estimata la aproape 300 de milioane de euro.

"Un investitor austriac care are un proiect de investitii de 300 de milioane de euro intr-o fabrica de mobila in Romania - care inseamna circa 750 de noi locuri de munca - reevalueaza oportunitatea investitiei ca urmare a miscarilor sindicale din sectorul feroviar", a declarat pentru ZF Ana-Maria Cristina, presedintele Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS).

Ea spune ca aceasta ingrijorare a investitorului este legata si de faptul ca unul dintre parteneri in acest proiect este omul de afaceri austriac Gerald Schweighofer, proprietarul companiei Holzindustrie Schweighofer care detine o fabrica de cherestea la Sebes a carei activitate a fost practic blocata de protestul feroviarilor. Oficialii firmei au declarat ca productia a fost oprita din lipsa de materii prime, pentru ca vagoanele cu busteni sunt blocate la frontiera si nu pot trece din cauza grevei. Pierderile firmei se ridica la 100.000 de euro pe zi.

"Sindicatele trebuie sa constientizeze faptul ca daca vor locuri de munca mai bine platite, acest lucru nu se poate realiza in lipsa stabilitatii si a investitiilor", a mai spus presedintele ARIS.

Circulatia trenurilor a fost oprita total ieri dimineata, de la ora 7.00 pana la ora 11.00, cand toti angajatii feroviari aflati la lucru au intrat in greva generala, participand la protestul declansat acum doua saptamani de mecanicii de locomotiva si salariatii din depourile CFR. Protestul va continua in aceasta forma pana vineri.

Dincolo de problemele provocate companiilor private, greva creeaza dificultati si companiilor de stat, mai ales celor care trebuie sa onoreze contracte de export, ca si societatilor din minerit. Ministrul economiei Codrut Seres a declarat ieri ca societatile care au contracte de export, precum Oltchim Ramnicu Valcea si Compania Nationala a Sarii, sunt impiedicate sa livreze marfa la timp partenerilor externi, iar situatia s-ar putea inrautati daca greva continua.

El a spus ca, din aceasta cauza, pot aparea si probleme de imagine si ca partenerii externi isi pot pierde increderea in capacitatea companiilor romanesti de a-si respecta un contract. "E foarte usor sa nu onorezi un contract, dar dupa aceea cum iti mai convingi partenerul ca Romania este o tara stabila", a spus Seres. El a adaugat ca nu au fost cuantificate inca pierderile suferite de companiile din portofoliul ministerului.

La randul sau, premierul Calin Popescu Tariceanu a apreciat ca protestul sindicatelor din calea ferata impune o reanalizare a strategiei de dezvoltare a transportului feroviar, in conditiile in care, prin greva, companiile din domeniu isi reduc cota de piata in favoarea transportatorilor rutieri.

"Am avut intentia sa prezentam o strategie de dezvoltare a infrastructurii de transport din Romania, dar, in conditiile actualei greve, va trebui sa recalibram sistemul de transport pe calea ferata, deoarece o parte din transportul de marfa si de persoane se reorienteaza in acest moment pe partea rutiera", a spus Tariceanu.

Intrebat daca acest lucru inseamna reducerea cotei de piata a companiilor de transport pe calea ferata, premierul a afirmat ca grevistii isi reduc singuri aceasta cota, deoarece o parte importanta din transportul de marfa si de persoane este preluat de catre operatorii rutieri. Acestia sunt singurii care castiga de pe urma protestului: multe companii recurg la acesti operatori, ca si populatia care este nevoita sa apeleze la transporatorii privati de calatori, care au preluat aproape in intregime traficul companiei nationale de transport feroviar.

Premierul a amintit ca solicitarile grevistilor de majorare a salariilor nu se justifica in conditiile in care societatile din domeniu inregistreaza pierderi, la care se adauga si pagubele inregistrate in ultimele zile prin declansarea actiunilor de protest. Din evaluarile Ministerului Transporturilor reiese ca pierderile companiilor de cai ferate se ridica la aproape un milion de euro pe zi.

Sindicatele CFR cer majorarea salariilor in medie cu 10,7 la suta si 20 de tichete de masa lunar. Aceasta crestere salariala presupune un efort bugetar de peste 1.500 mld. lei (peste 40 mil. euro) pana la sfarsitul anului. Autoritatile au afirmat ca nu pot indeplini cererea sindicatelor intrucat sunt constranse de indeplinirea cerintelor FMI privind incadrarea intr-un anumit buget.

Curtea de Apel va decide maine daca suspenda sau nu greva feroviarilor din infrastructura, dupa ce instanta a decis deja ca protestul mecanicilor de locomotiva si al angajatilor din depouri - intrat ieri in cea de-a 13 zi - poate continua. miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO