Prima pagina

Harry Potter : o manie care se transforma in cash

20.11.2001, 00:00 83



Harry Potter nu exista. Mai precis, el este un personaj de fictiune. Copilul vrajitor, erou al unei serii de carti de mare succes in lumea intreaga, are insa mai multi fani decat oricare alt personaj in viata.

De o saptamana, copilul din carti are si un chip, intr-un film care s-a apropiat de 100 de milioane de dolari incasari in week-end-ul trecut - bani care intra in contul AOL Time Warner, multinationala care are drepturile exclusive de ecranizare.

Mania Harry Potter, generata de un marketing bine pus la punct a ajuns de ceva vreme si in Romania.

Editura Egmont, care are drepturile de difuzare exclusiva pentru tara noastra a seriei "Harry Potter", a vandut deja 26.000 de bucati din cele trei volume editate pana acum, in conditiile in care un o carte cu un tiraj de 2000 de exemplare este considerata un succes.

"Am primit telefoane la doua zile dupa ce lansarea pe piata de la cititori care ne intreaba cand iesim cu urmatorul volum, ceea ce arata ca se citesc pe nerasuflate", spune Claudiu Marin, directorul de vanzari al Egmont.

Editura, sucursala din Romania a unei companii multinationale daneze, a lansat primul volum din aceasta serie, "Harry Potter si piatra filozofala", in decembrie anul trecut, iar urmatoarele doua in februarie si, respectiv, septembrie anul acesta.

"Fiecare volum la atrage la vanzare pe celelalte. Cererea a crescut progresiv si sper sa mearga exponential", spune Marin.

Luand in considerare pretul primelor doua volume, de 59.000 lei, si 79.000 lei, si un discount de 20-30% acordat distribuitorilor, "reteta" de pana acum a editurii numai din acest titlu ar fi de circa 1,2 miliarde lei.

"Cred ca va 10-15% din vanzarile de anul acesta, ceea ce este un succes de casa pentru noi", a mai spus Marin.

Dar cine este Harry Potter? Un baietel de zece ani, care a primit o invitatie la Hogwarts-acoala de Magie, Farmece si Vrajitori, a carui "mamica" literara, Joanna Rowling, a castigat pana acum din drepturile de difuzare 26 milioane $.

Pana in august au fost vandute, in toata lumea, peste 100 milioane de bucati din cele patru volume ale seriei aparute pana acum, iar in cele trei zile din week-end-ul trecut, cand a fost lansat in Statele Unite si Canada, incasarile din ecranizarea primului volum, "Harry Potter si Piatra filozofala" au fost de 93,5 milioane $, record istoric.



Multinationalele au invins si in literatura

Titlul e in mod sigur un suces pentru o carte de copii si pe piata romaneasca, dar problema e ca nu exista repere suficiente-intr-o piata a cartii in care, din cauza distributiei inegale, masurarea impactului unui titlu sau altul pe piata este inca foarte redusa.

Totusi, topuri se mai fac, iar in acestea, Harry Potter ia potul. Reteaua magazinelor Office Net si @litera, din cadrul holdingului RTC, a pus la punct un sistem de urmarire a vanzarilor pe sectiuni, iar la "Literatura pentru copii", primele trei titluri sunt chiar cele din seria cu pricina.

Egmont a avut restrictii la prezentarea cartii in Romania: copertile si formatul au trebuit sa respecte intelegerea dintre compania-mama si detinatorul drepturilor de editare in toata lumea.

Vanzarile sunt mari pentru piata romaneasca, dar fata de nebunia din Statele Unite sau Marea Britanie, unde au atins sume astrologice-zeci de milioane de bucati, sunt insignifiante.

In Cehia, Ungaria sau Polonia vanzarile au fost de sute de mii de bucati: pana si Harry Potter este inca un indicator pentru dezvoltarea economica, reflectata in puterea de cumparare.

"Seria Harry Potter este pentru noi un produs de volum-ne permite sa intram in fiecare retea de vanzare si sa promovam alte produse", explica Marin.

Un impuls al vanzarilor este asteptat sa fie dat de lansarea in Romaania a filmului" Harry Potter si Piatra filozofala", care va avea loc pe 21 decembrie. Compania care detine dreptul de difuzare pe piata romaneasca, in cinci copii, este Intercom Film Romania SA.

"In categoria cartilor pentru copii, seria Harry Potter este cea mai bine vanduta vreodata si premiata. La sfarsitul lunii august anul acest erau peste 113 milioane titluri vandute", spune Alina Naumovici, directorul de marketing al Egmont.

Pe pietele externe a fost lansat deja cel de-al patrulea volum, pe care il va scoate pe piata romaneasca in februarie-martie anul viitor, initial in forma cartonata, mai scumpa cu circa 25%.

"O sa adoptam si noi politica din Vest, unde intai sunt scoase pe piata versiunile cartonate, mai scumpe dar si calitate mai buna, pentru ca apoi sa iesim cu cele normale", spune Marin.

Deocamata insa, Egmont va lansa, intr-un tiraj de 2500 de exemplare, toate cele trei volume aparute pana acum in versiune cartonata.



In loc de Olimpiada, Harry Potter

Multinationalele au simtit imediat, ca niste animale de prada mirosul sangelui, ca ar putea scoate profituri subsantiale de pe urma asocierii marcilor lor cu Harry Potter.

Dupa negocieri dure cu Warner Bros Pictures pentru exclusivitate, Coca-Cola a decis sa investeasca 150 milioane $ intr-un program de marketing pe mai multi ani, in mod obsnuit rezervat pentru evenimente sportive mondiale ca Olimpiada.

"Este cel mai important eveniment pentru Coca-Cola din ultimii cinci ani", a spus Caroline Levy, analist de la UBS Warburg. In multe privinte, Harry Potter este capabil sa ofere ceea ce Coca-Cola astepta de multi ani-sa atraga o parte cat mai mare din audienta celor tineri fara sa-i alunge pe adulti.

Harry Potter serveste deasemenea si unui alt scop: cresterea dintr-o lovitura a popularitatii mondiale a companiei, ceea ce campaniile de advertising "clasice" reusesc foarte greu sa faca.

Cam acestea sunt motivele pentru liderul mondial al bauturilor racoritoare a pariat o zecime din bugetul sau global de marketing pe Harry Potter.



Microbul contagioasei furii literare Harry Potter a fost inoculat de o scotianca de 34 de ani, Joanne Kathleen Rowling. Ideea, uriasa cat un premiu Nobel, a fost inventarea unui personaj cu care tinerii par, acum, sa aiba nevoie sa se identifice.

Un personaj ambiguu, cu un picior in realitate si cu celalalt in lumea vrajilor si spiridusilor. Un copil - Harry Potter- care, pana la varsta de 11 ani, nu este constient de puterile miraculoase pe care le detine.

Parintii sai s-au prapadit intr-un accident de masina, iar el este crescut de unchiul si matusa sa, inspaimantatoarea familie Durley. Micutul este trimis la un pension din Poudlard la o scoala de vrajitori. Fiecare dintre volumele Joannei Rowling va descrie cate un an din perioade de ucenicie a lui Harry.

Seria a fost deschisa de Harry Potter la scoala vrajitorilor si a ajuns acum la cel de-al patrulea episod, Harry Potter si pocalul de foc. Istoria are un sfarsit anuntat, caci perioada de studii "abracadabrante" a lui Harry se va sfarsi la 18 ani. Adica peste exact trei episoade. Fanii au motive sa fie disperati.

Asteapta cu sete continuarea aventurilor, dar nu se pot impaca deloc cu ideea ca acestea se vor incheia. J.K.Rowling si-a cautat indelung un editor, pentru intaiul volum. Dupa sapte refuzuri, a reusit sa fie acceptata, in 1997, de catre Bloomsbury.

Ceea ce a urmat a depasit toate asteptarile. Autoarea s-a trezit, in nenumarate randuri, pe prima pagina a celor mai celebre reviste din lume. Traducerile s-au succedat in avalansa, iar Joanne a ajuns sa aiba una dintre cele mai fabuloase averi din Marea Britanie.

Un detaliu ce merita subliniat: sub presiunea editorilor americani, revista New York Times a trebuit sa-si inventeze o lista de best-seller-uri pentru copii.

Primele patru locuri au fost automat ocupate de cele patru volume ale aventurilor lui Harry Potter. Nu in ultimul rand, trebuie amintit ca Warner Bros a cumparat drepturile de ecranizare a cartilor. Daniel Nicolescu, Text preluat din Ziarul de Duminica

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO