Prima pagina

Jucatorii de pe piata ciocolatei se topesc dupa imagine

05.08.2003, 00:00 133

Producatorii mai mici de pe piata ciocolatei au inceput sa se ingrijeasca tot mai tare de imaginea marcilor pe care le au in portofoliu, lucru care le-a adus atat notorietate cat si vanzari mai mari.
Dupa ce Primola, jucator intrat pe aceasta piata in 1995,  a investit masiv in publicitate in special in ultimii doi ani, a venit randul Heidi Chocolats SA, care va lansa, incepand din septembrie, o campanie de promovare ale carei costuri sunt estimate la aproximativ jumatate de milion de dolari.
Campania va rula, timp de doua luni si jumatate, la televiziuni, posturile de radio si la punctele de vanzare din magazine.
"Campania va consta in doua spoturi, unul de imagine, iar altul comercial, la tabletele de ciocolata Heidi, ambele realizate de agentia de publicitate Leo Burnett," a spus directorul de marketing al companie,  Massimo Palumbo.
Compania Primola, care anul trecut a realizat investitii brute in publicitate de 3,8 milioane de dolari (rate card), conform agentiei de cercetare de piata Alfacont MediaWatch, a inregistrat o crestere a cotei de piata de la 3%, in lunile aprilie-mai 2002 la 12,4% in aceeasi perioada a acestui an, conform reprezentantilor sai.
O alta companie care a devenit mai vizibila din punct de vedere al promovarii in ultimul an, este Kandia din Timisoara, care, la inceputul anului a fost preluata de unul din principalii jucatori de pe aceasta piata, Excelent Bucuresti.
Rezultatele campaniilor desfasurate de companiile mai mici au avut urmari si pentru marii producatori. Astfel, daca in urma cu doi ani Kraft Foods Romania ocupa 62% din piata de ciocolata, in primele luni ale anului cota sa de piata se injumatatise.
Un rol decisiv in scaderea Kraft l-au avut insa si scaderea puterii de cumparare a consumatorilor, conform chiar reprezentantilor companiei.
Piata romaneasca a ciocolatei, estimata la circa 100 milioane de dolari, a scazut anul trecut cu 6,4%, conform unui studiu  realizat de compania de cercetare de piata GfK Romania.
Heidi Chocolats Suisse SA a inregistrat o crestere a vanzarilor, in primele sase luni ale anului, de 12%, ajungand la 3,2 milioane de dolari.
"Am inregistrat aceasta crestere, din cauza ca ne cunosc clientii din ce in ce mai bine. Este adevarat insa ca inceputul verii a mers foarte greu, deoarece caldura a venit mai repede, dar acum lucrurile si-au revenit destul de bine. Trebuie sa nu uitam totusi ca aceasta perioada de raportare include si lunile ianuarie, februarie si martie, cand vanzarile sunt mai mari," a spus Palumbo.
Anul trecut, compania a avut vanzari de 4,8 milioane de dolari, in scadere cu 4% fata de 2001.
Tot in prima jumatate a anului, Heidi a relansat una din marcile sale de praline, Pralinetti, intr-un nou ambalaj. Astfel, din ambalajul de 600 de grame, Pralinetti sunt comercializate acum in ambalaje de 200 de grame.
"Erau prea mari ambalajele vechi, plus ca si pretul era mai mare," a spus Palumbo, adaugand ca perioada cea mai buna pentru vanzarile de praline este cea situata in preajma Craciunului si a Pastelui.
 La jumatatea acestei luni, Heidi va lansa o noua marca de praline, Minoretti. Hedi mai are in portofoliu pralinele Piccoletti, tabletele si batoanele Heidi.
Compania are o fabrica de ciocolata in Pantelimon, judetul Ilfov, care produce aproximativ 1.000 de tone de ciocolata, anual.
Pe langa productia de ciocolata, Hedi mai are o fabrica de lapte praf, in judetul Timis, iar anul viitor are in plan extinderea cu productia de fursecuri.
"Deocamdata insa acestea sunt doar proiecte, nu este nimic concret, inca," a mentionat Palumbo.
Heidi a intrat pe piata locala in 1994, avand un capital integral elvetian. In 1999, jumatate din actiunile companiei au fost cumparate de Laderach Chocolatier Suisse, unul dintre cei mai cunoscuti producatori elvetieni de ciocolata.
In primele luni ale anului, piata ciocolatei a fost dominata de Kraft, cu o cota de piata de 35%, urmata de Excelent, cu 27%, Kandia, cu 12% si Primola, cu 8%.


Consumul de ciocolata din Romania se situeaza printre cele mai scazute din Europa Centrala si de Est, mai scazut chiar decat cel din tara vecina, Bulgaria.


Anul trecut, consumul de ciocolata era estimat intre 0,8-1,2 kilograme. De vina pentru aceasta situatie sunt salariile mici si costurile legate de intretinere mari, care nu transfera, in nici un caz, ciocolata pe lista prioritatilor, spun analistii.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO