Prima pagina

Kraft a pierdut jumatate din cota de pe piata ciocolatei

25.04.2003, 00:00 26

Competitia tot mai mare si puterea scazuta de cumparare au inceput sa faca victime in randul producatorilor de ciocolata.
Kraft Foods Romania (KFRo), care in urma cu aproximativ doi ani anunta ca detine 62% din piata, a ajuns, la aproximativ 30%, conform reprezentantilor sai, care au citat un studiu realizat de compania de cercetare de piata ACNielsen.
Reprezentantii KFRo au explicat ca pozitia companiei pe piata ciocolatei a fost determinata de scaderea intregii piete, influentata, la randul sau, de puterea de cumparare scazuta a consumatorilor, explicatie ce poate fi regasita si in raportul anual intocmit de compania-mama, Kraft Foods Inc.
A‚"Consideram ca atat in 2002 cat si in 2003, volumele de vanzari pe piata dulciurilor au fost si sunt influentate de scaderea puterii de cumparare a consumatorilor, afectata de cresterea preturilor la utilitati (incalzire, electricitate), de taxe si impozite,A‚" au declarat reprezentantii KFRo.
La momentul publicarii rezultatelor pe 2002, Kraft Foods Inc. mentiona A‚"declinulA‚" din Romania, generat de puterea scazuta de cumparare a consumatorilor.
Conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK Romania, consumul de ciocolata a inregistrat o scadere de 6,4% anul trecut.
Pe segmentul ciocolatelor-tablete, care reprezinta cel mai mare procent din totalul pietei, scaderea a fost de aproximativ 4%, atingand 5.217 tone.
Totusi, scaderea a fost mai mici decat in 2001, cand a fost de 18% fata de 2000. Studiul GfK a fost realizat pe un esantion de 2.000 de gospodarii, esantion reprezentativ pentru toata tara.
Directorul de marketing al Heidi Romania Massimo Palumbo spune ca tendinta de scadere a pietei nu a fost resimtita la nivelul companiei sale.
"Noi am crescut anul trecut de la 5,5% la 7,5%, nu este mult, dar este totusi o crestere. Dar nu pot spune ca daca noi am crescut a crescut piata, sau daca altii au scazut a scazut piata."
Palumbo a adagat ca schimbarile de pe piata ciocolatei s-au petrecut pe fondul aparitiei a tot mai multi concurenti.
"Acum doi ani nu era Primola, iar anul trecut Kandia a avut o renastere," a adaugat Palumbo.
Acelasi studiu GfK situeaza KFRo pe primul loc pe piata tabletelor de ciocolata, cu o cota de piata de 54%, urmata de Excelent (25%), Heidi Chocolate Swisse si Primola Prodimex cu cate 5%, urmate indeaproape de Kandia Timisoara.
Anul trecut, KFRo a adus in Romania marci din portofoliul international al companiei, precum Milka si Toblerone.
De asemenea, compania si-a extins portofoliul cu tabletele umplute cu crema Africana si a introdus batoanele de 30 de grame Poiana Cioco si Poiana Rom, pentru a raspunde A‚"cerintei consumatorilor pentru oferte mai avantajoase ca pret.A‚"Kraft mai are in portofoliu marcile de duciuri Smash, Suchardine, Silvana, Sugus si Yam-Yam.
Competitia a fost foarte mare in 2002 si la nivelul investitiilor in campaniile de imagine. Aceste campanii, cumulate cu lansarile si repozitionarile de produse n-au atras in cele din urma o crestere a vanzarilor, ci au condus catre migrarea consumatorilor de la un produs la altul, afirma specialistii.
Cum era firesc, nici Kraft n-a lipsit din acest joc al campaniilor, cu o investitie bruta (rate card) de 29,9 milioane de dolari, in crestere cu aproape 20% fata de 2001, situand compania printre primii advertiseri, conform unui studiu Alfacont MediaWatch. Investitiile nete au fost insa mult mai reduse.
Compania nu a precizat care au fost investitiile aferente pietei de ciocolata.
KFRo este prezenta si pe piata cafelei, unde se situeaza pe locul al doilea, dupa Elite Romania, care are o cota de piata de aproximativ 50%. Compania produce marciel de cafea Jacobs si Nova Brasilia, aceasta din urma fiind achizitionata in 2001 de la compania Supreme Imex. 
Nu doar piata ciocolatei a avut de suferit anul trecut, mai multe industrii aflandu-se in aceasta situatie. Margarina, de pilda, a scazut anul trecut cu aproximativ 10%. La inceputul anului, a venit randul sampoanelor, pastei de dinti, a cafelei si a ciocolatei, care au inregistrat scaderi in volum, in lunile ianuarie-februarie fata de aceeasi perioada din 2002, intre 3-6%, conform unui alt studiu realizat de GfK Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO