Prima pagina

Liberalizare la profituri pentru emitentii de tichete de masa

13.12.2004, 00:00 14

Liberalizarea pietei tichetelor de masa, aprobata prin Legea bugetului de stat pe 2005, va spori afacerile emitentilor de tichete de masa, care sunt deja printre mai profitabile din Romania.
Atrasi de perspectiva unor castiguri mari, noi jucatori isi fac aparitia pe piata, pe termen mediu fiind posibila insa o consolidare, prin eventuale fuziuni si achizitii, spun reprezentantii firmelor emitente.
"Decizia de liberalizare a pietei va marca un inceput de normalizare pentru piata tichetelor de masa. Este posibil sa mai intre noi jucatori, dar va urma si o consolidare a pietei in conditiile in care pe piata exista deja un numar mare de companii emitente (noua - n. red)", a spus Gheorghe Tatu, directorul de marketing al companiei Hungastro.
Evaluata la circa 500 de milioane de euro pe an, piata tichetelor de masa a crescut permanent in ultimii ani, insa in mod artificial, prin deciziile Ministerului Finantelor. Potrivit legislatiei de pana acum, atat dimensiunea pietei (numarul de beneficiari) cat si cotele companiilor erau fixate de catre Ministerul Finantelor, prin legea bugetului de stat. Romania era singura tara din lume unde functiona un astfel de sistem.
La momentul actual, numarul de salariati din Romania care pot beneficia de tichete de masa este limitat la circa 1,6 milioane de persoane, potrivit legislatiei.
"Suntem convinsi ca piata tichetelor de masa are un potential de crestere considerabil, mai ales avand in vedere liberalizarea pietei prin eliminarea cotelor impuse de catre Ministrul Finantelor. Aceasta cu atat mai mult cu cat in momentul de fata mai putin de 35% din piata potentiala este acoperita", a declarat Paulian Onica director general GFS Services Romania.
GFS Services este divizia de tichete de masa a grupului de firme GFS care detine reteaua de magazine Univers'All. Anticipand o crestere a pietei de tichete de masa, grupul GFS a decis anul acesta sa intre si in aceasta afacere. 
Jucatorii consacrati anticipeaza de asemenea o extindere a afacerilor. "Liberalizarea este o masura benefica pentru piata tichetelor de masa care urmeaza sa creasca natural si nu artificial si controlat ca pana acum", a afirmat Satya Christophe Menard, director general Sodexho Pass Romania. Sodexho Pass, a raportat in 2003 un profit net de 15,3 mil.euro, la o cifra de afaceri de 21 mil.euro, potrivit site-ului Ministerului de Finante.
Accor Services, un alt emitent important, a avut in 2003 un profit net de 15,2 mil.euro, la o cifra de afaceri de circa 20 mil.euro si un volum al afacerilor (valoarea tichetelor de masa vandute, indicator de referinta pentru emitenti) de 190 de milioane de euro.
In Romania exista noua companii emitente de tichete de masa: Sodexho Pass, Accor Services, Hungastro, Bon Apetit, Cheque Dejeuner, Blu Ticket, Pro Serv, Cuget Liber si GFS Services.
Motorul care sta la baza cresterii pietei de tichete de masa este dreptul pe care il au angajatorii de a deduce din masa impozabila sumele aferente tichetelor de masa distribuite angajatilor. Analizele arata ca angajatorii fac o economie de 1,5 milioane de lei, pe angajat, prin acordarea acestor tichete.
Noul intrat, GFS Services are ca obiectiv ca dupa primul an de activitate sa ajunga intre primii patru emitenti de tichete de masa din Romania. "GSF Services si-a propus sa atinga pana la sfarsitul anului 2005 un numar de peste 100.000 de utilizatori ceea ce reprezinta un volum total emis de circa 24 de milioane de euro", a completat Paulian Onica.
Investitia in noua divizie de tichete de masa a grupului GFS se ridica la circa 1 milion de euro. Divizia are in present 40 de salariati si pana la sfasitul lunii ianuarie numarul acestora va creste la 60 de persoane.
Reglementarile de pana acum au constrans si au distorsionat piata si libera concurenta, ajungandu-se in situatia ca toate companiile sa fie amendate de catre Consiliul Concurentei, anul acesta pentru incalcarea legii liberei concurente. Suma totala a amenzilor a depasit 1 milion de euro.  In 2005, atat numarul de beneficiari cat si cotele de piata vor fi stabilite prin cerere si oferta.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO