Prima pagina

Lockheed Martin va asambla in Romania radare de 100 mil. dolari

09.12.2002, 00:00 59

Armata romana ar putea incepe seria achizitiilor compatibile NATO  cu o serie de mici radare tactice, destinate supravegherii frontierelor. Afacerea e o oportunitate si pentru o companie romaneasca: UTI, care va participa la proiect in calitate de integrator local.
MApN va testa anul viitor doua radare dintr-o productie de preserie, dupa care va lua decizia achizitiei unui lot mai mare, posibil pana in 30 de bucati. Primul contract, care include cercetarea si productia celor doua radare are valoarea de 12 milioane de dolari, constructorul fiind compania americana Lockheed Martin. Primele doua radare sunt in acest moment in fabricatie in Statele Unite, insa urmatoarele vor fi asamblate in Romania, in ritmul de 7-8 radare pe an.
"Camionul va fi fabricat la Moreni, la uzina Romarm, containterul se face la Brasov, sistemul IFF (de identificare a unui avion inamic) la Aerostar, echipamentele de comunicatii vor fi luate de la Marconi (Italia) iar electronica propriu-zisa a radarului va fi americana" declara Tiberiu Urdareanu, presedintele UTI Grup. "Noi vom activa pe partea de inginerie, controlul calitatii si asamblare - aceasta va reduce costurile, astfel incat un radar va ajunge in jurul a 3 milioane de dolari, in vreme ce ofertele pe piata internationala ajung si la 10 milioane", spune Urdareanu. El adauga ca e prima oara cand se face un astfel de transfer de tehnologie in domeniul militar, lucru care permite crearea unei competente in Romania, cu potential pentru export. In acest moment exista doar contractul pentru primele doua radare si se discuta faza initiala a contractului pentru toata productia. "Contributia noastra va depasi 50% din valoarea contractului", spune Tiberiu Urdareanu.
Radarele tactice sunt radare cu raza mica de actiune, pana in 180 de kilometri. Cele fabricate pentru Romania sunt un model avansat, numit MMSR ( Multi-Mission Surveillance Radar - radare multi-misiune) care permit supravegherea unui teritoriu mai mic, dar mai accidentat, care nu e acoperit de radarele mai mari de tip FPS-117, achizitionate in ultimii ani tot de la Lockheed Martin. Ele vor fi instalate pe camioane si vor putea fi puse in functiune in 30 de minute, cu ajutorul a doar trei oameni. O varianta a acestora se mai afla in dotarea Marinei Americane, care le-a cumparat in 2000. Piata e dominata in acest moment de cativa mari producatori: Alenia (Italia), Thales (Franta) si Lockheed Martin. MApN a evaluat cateva oferte, americanii castigand la capitolul costuri si integrare locala.
De notat ca unul dintre cei mai influenti avocati ai integrarii Romaniei in NATO, Bruce Jackson a fost pana de curand si membru in conducerea companiei Lockheed Martin. Firma este de asemenea producatoarea avioanelor de lupta F16, care se bat pe piata europeana cu produsele companiilor EADS (Eurofighter), Dassault (Rafale) si SAAB (Grippen). Surse din MApN indica faptul ca programul de modernizare a aviatiei in ceput cu MIG-urile 21 ar putea fi incetinit pana la adoptarea unei decizii in privinta dotarii aviatiei.
Pentru producatorii de armament din tarile NATO, si in special din Statele Unite, extinderea NATO aduce o multime de posibilitati. Astfel, numai in aviatie va aparea o piata potentiala de peste 100 de avioane de vanatoare in urmatorii zece ani, odata ce tarile candidate vor trebui sa-si inlocuiasca aparatele invechite ramase din vremea Pactului de la Varsovia.
Cei mai mari clienti potentiali de echipament militar dupa al doilea val al aderarii sunt romanii si bulgarii. Totusi, nu se stie inca exact ce-si va dori NATO de la aceste noi intrate: este foarte posibil ca armatele acestor tari sa primeasca sarcini specifice, iar aceasta specializare ar putea insemna ca nu va mai fi nevoie de o dotare generalista, ci de investitii mai mari in cateva domenii cheie.
Dupa ultimele declaratii ale oficialilor romani, s-ar putea ca specialitatea noastra sa fie trupele de interventie rapida, in genul vanatorilor de munte. Chiar si asa, aici e o oportunitate pentru producatorii de avioane de transport, intre care aceeasi Lockheed Martin. Oferta sa, C-130, un aparat de transport militar cu patru motoare se afla deja in dotarea Aviatiei Militare, si cu el s-au realizat misiunile din Afganistan. Competitorii ar fi europenii, care au un proiect de avion de transport, Airbus 400M si rusii, cu una dintre variantele militare de transport ale companiei Antonov.
Lockheed Martin este o companie centrata pe sisteme militare, cu vanzari anul trecut de 24 miliarde de dolari. Firma are 125 de mii de lucratori, iar cel mai mare client al sau este departamentul american al Apararii, care acopera aproape 60 % din vanzari. Ultimul mare contract in Romania, pentru radare meteo a fost semnat in aprilie 2000 si avea valoarea de 55 de milioane de dolari. Nici in acel caz importul nu s-a realizat direct, ci a fost folosit tot un integrator, compania Enterprise Electronics Corporation, din Statele Unite.
Compania romaneasca UTI Grup activeaza in domenile constructiilor civile, IT si comunicatii, solutii de securitate, finantari si comert. Firma, condusa de Tiberiu Urdareanu, a avut o cifra de afaceri de 30 de milioane de dolari in 2001. Compania a debutat la mijlocul deceniului trecut cu sisteme de securitate si s-a extins mai apoi in constructii. Compania ramane activa in domeniul serviciilor de securitate, ea licitand acum impreuna cu o firma israeliana pentru sistemul de paza la aeroportul Otopeni. Acest contract este estimat la 10 milioane de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO