Prima pagina

Mihai Barsan: Omul care a facut din Timisoreana cea mai vanduta bere

Mihai Barsan: Omul care a facut din Timisoreana cea mai vanduta bere

Am invatat sa iubesc marketingul, iar consecinta a fost ca am renuntat la o posibila cariera de inginer sau cercetator.

25.07.2008, 14:46 96

Cand citesti un astfel de CV, nu ai crede ca cel din spatele hartiei este doar la inceput de drum. Mihai Barsan are 31 de ani si e un inginer chimist cu o chemare clara spre marketing. Se invarte in aceasta lume de mai bine de opt ani si spune ca peste cinci ani tot marketing se vede facand. Cu toate acestea, brasoveanul declara ca in urma cu zece ani nu i-ar fi dat prin gand ca va face vreodata ceea ce face astazi.
"Acum zece ani habar n-aveam de marketing si publicitate, invatam internet. In timpul internshipului la P&G am invatat sa iubesc marketingul, iar consecinta a fost ca am renuntat la o posibila cariera de inginer sau cercetator", spune group brand managerul Ursus Breweries.
Imediat dupa absolvire, Barsan a ocupat in perioada 2000-2005 diverse functii in cadrul filialei din Balcani a grupului Procter & Gamble. A pornit de la functia de assistant brand manager.
In acea perioada a lansat brandurile Mr. Proper si Fairy, ocupandu-se in acelasi timp de dezvoltarea brandului Ace pe plan local. "Lucrurile invatate de la Cezar Dumitru, managerul meu din acea perioada, le aplic si azi", isi aminteste Barsan.
Apoi a crescut in cadrul P&G, ocupand pe rand pozitia de Account Executive pe Romania, Marketing Leader pe Bulgaria si Marketing Leader pe pietele in curs de dezvoltare, ca Albania, Macedonia, Kosovo si Muntenegru. "Experienta din Bulgaria si 'Tarile mici' (n.red-Macedonia, Kosovo, Albania, Moldova, Muntenegru) m-a facut sa inteleg si sa apreciez diferentele dintre oameni de culturi si religii diferite." Din 2005, a intrat in echipa Ursus Breweries, unde a ocupat functia de senior brand manager pentru Timisoreana pana in mai 2007. "Mi-a placut provocarea de a relansa Timisoreana, un brand cu o notorietate nationala mica la data aceea, dar pe care aveam multa libertate de actiune. Apoi, directorul de marketing mi-a dat multa incredere in SABMiller, iar intre timp am ajuns sa apreciez foarte mult cultura deschisa a acestei companii."
Timisoreana, cel mai vandut brand de bere din punct de vedere valoric, a castigat anul trecut 2,5% cota de piata si a urcat patru locuri in topul celor mai vandute marci, devansand competitori ca Bergenbier (InBev), B?rger (European Drinks) sau Golden Br?u (Heineken).
O marca regionala in urma cu patru ani, Timisoreana este in prezent brandul cu cea mai rapida crestere din portofoliul Ursus Breweries, inregistrand in anul fiscal aprilie 2007-martie 2008 un volum al vanzarilor de 2,2 milioane de hectolitri, in crestere cu 43% fata de aceeasi perioada a anului precedent si o cota de piata de 11,3%. In aprilie 2006-martie 2007, acelasi brand obtinea vanzari de aproximativ 1,5 milioane de hectolitri, un avans de 59% fata de perioada precedenta si o cota de piata de 8,8%. Astfel, de la o pondere de 8% in totalul vanzarilor companiei in 2002, Timisoreana a ajuns la finalul anului fiscal incheiat in martie sa acopere aproape 45% din vanzarile SABMiller in Romania.
Cresterea a fost datorata atat inceperii distributiei si promovarii brandului Timisoreana la nivel national cu trei ani in urma, cat si lansarii acestui brand in ambalaj PET la doi litri in 2006. Un alt factor a fost echipa care a stat in spatele dezvoltarii acestui brand.
Experienta pe Timisoreana a fost pentru Mihai Barsan un salt calitativ, care i-a permis acces la o categorie extrem de bine studiata si documentata (berea), la sisteme de gandire noi, mai deschise si o preocupare mult mai mare pentru partea emotionala din pozitionarea si executia unei marci. "Am avut ocazia sa conduc procese complexe de pozitionare si brand design, procese conduse in mod normal de oameni in pozitii mult mai inalte pe marci internationale. De asemenea, am avut ocazia sa invat de la echipa mea in aceeasi masura in care au invatat si ei de la mine, si sa fiu mandru de performantele ulterioare ale acestor oameni pe masura ce au crescut."
In urma rezultatelor obtinute dupa doar doi ani de la preluarea dezvoltarii brandului Timisoreana, din al doilea trimestru al anului trecut Barsan a primit si brandurile Ciucas si Stejar, ocupand in prezent pozitia de group brand manager pe segmentele mainstream si economy. In opinia sa, chimia si marketingul sunt foarte asemanatoare. "Formatia de inginer, chimie in cazul meu, te ajuta foarte mult sa analizezi si sa intelegi fenomene, sa formulezi si sa testezi teorii, sa fii obisnuit cu incertitudinile si sa adaptezi de la o etapa la alta. Asta facem cel mai mult in marketing, si studiile m-au pregatit pentru cel mai important lucru in marketing: o abordare logica in intelegerea mecanismelor prin care consumatorii decid cum sa cumpere un produs sau o marca".
Barsan a realizat in ultimii opt ani numeroase lansari si rebrandinguri ale unor marci de succes din diferite categorii ale segmentului FMCG. In prezent, conduce o echipa ale carei rezultate au facut ca Romania sa devina piata cu cea mai rapida crestere a producatorului SABMiller in Europa in 2007.
El spune ca cea mai importanta realizare profesionala a sa este insa faptul ca a avut o contributie pe toate marcile cu care a avut sansa sa lucreze, ca Mr. Proper, Ace, Fairy, Timisoreana, Stejar sau Ciucas. "Dintre ele (n.red. - brandurile pe care le-a dezvoltat), Timisoreana este cea mai cunoscuta. Am avut norocul sa preiau echipa de brand la momentul oportun."
Privind in urma, Barsan declara ca nu ar schimba nimic din ceea ce a facut si din deciziile pe care le-a luat.
"Sunt unii care invata din ce citesc, altii care invata privindu-i pe altii si altii care trebuie sa se arda ei la linia de inalta tensiune ca sa le intre ceva in cap. Eu fac parte din aceasta ultima categorie. Asa ca nu imi doresc sa schimb nimic din trecut. Tot ce s-a intamplat pana acum a fost spre bine."
Recunoaste insa ca munca in marketing este solicitanta, motiv pentru care are putin timp rezervat pentru hobby-uri. "Mai cant la chitara. Mai merg in excursii. Am putin timp pentru hobby-uri si de aceea, cand imi iau vacanta imi place sa merg cat mai departe, sa vad oameni si lucruri cat mai diferite."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO