Prima pagina

Mobexpert pregateste noi hipermagazine la Bucuresti si Sofia

08.01.2004, 00:00 37

Grupul de firme Mobexpert, cel mai mare jucator pe piata romaneasca de mobila, a inceput negocierile pentru deschiderea a doua noi hipermagazine de mobila: unul in sudul Bucurestiului si unul in capitala Bulgariei, Sofia.
"Anul acesta vom incepe constructia magazinului de la Sofia, care ar putea fi deschis la sfarsitul lui 2004, inceputul lui 2005. In Bucuresti vom mai construi un hipermagazine in zona de sud, dar deocamdata suntem in faza de negociere", a spus Dan Viorel Sucu, presedintele Mobexpert.
El intentioneaza sa consolideze imaginea grupului de retailer de mobila, atat in Romania cat si pe piata regionala din Balcani.
"Mobexpert este in primul rand un retailer de mobila si in al doilea rand producator sau exportator. In plus, nu vrem sa vindem mobila oricum ci sa cream si sa vindem un concept -hipermagazinul de mobila", completeaza Sucu.
Ca urmare a  investitiilor masive de anul trecut, 2004 va aduce o crestere moderata.
"Anul 2004 va fi unul de consolidare, cu o crestere nu foarte mare a cifrei de afaceri. Ne vom concentra pe perfectionarea serviciilor livrare, si a serviciilor post vanzare, etc", a spus Dan Viorel Sucu. Un alt obiectiv pentru 2004 este innoirea modelelor de mobilier destinate pietei romanesti. "Vom fi permanent in pas cu ultimele tendinte de pe pietele europene ", spune Sucu.
Mobexpert a incheiat anul 2003 cu o cifra de afaceri totala de 122 de milioane de euro, usor peste previziunile din timpul anului. Pentru acest an, Sucu se asteapta la o cifra de afaceri de 125 de milioane de euro.
In 2003, Mobexpert a investit circa 12 milioane de euro in deschiderea a doua hipermagazine de mobila in Bucuresti - primul langa Carrefour Chiajna cu o suprafata de 10.000 de mp si al doilea langa hipermarketul Cora din Pantelimon, de 12.000 de mp.
Datorita deschiderii celor doua magazine din Bucuresti, vanzarile Mobexpert din Bucuresti s-au dublat in  decembrie 2003, fata de decembrie 2002.  Intrucat este vorba de investitii noi, vanzarile pe metrul patrat au fost mai mici, pentru ca dublarea vanzarilor a corespuns triplarii suprafetei. Mobexpert are la ora actuala trei magazine mari in Bucuresti cu o suprafata totala de 37.000 mp. Sucu spune ca pana in 2010 Mobexpert va avea in Romania 9 hipermagazine de mobila dintre care 5 in capitala si patru in celelalte mari orase din tara(Constanta, Cluj, Brasov si Timisoara), toate situate in centre comerciale.
Comertul va fi in continuare punctul central al strategiei grupului Mobexpert, care va dezvolta conceptul de hipermagazin de mobila si in alte orase mari din tara. Pe termen lung, Mobexpert intentioneaza sa investeasca in magazine de suprafata mare si in alte capitale din Balcani - Belgrad, Chisinau si Kiev. "In momentul cand vom deschide magazinele mari, vom renunta la cele actuale de dimensiuni mici", explica Sucu.



Balcanii sunt o oportunitate
"Piata romaneasca este insuficienta pentru capacitatea de productie a companiilor romanesti, din acest motiv acestea ar trebui sa se orienteze pe exporturi. Pietele mai putin dezvoltate din Europa de Est, care sunt mai putin aglomerate si mai accesibile, sunt cea mai buna alegere", explica Sucu.
El mai spune ca si retailerii romani de electronice si electrocasnice, care au cunoscut un boom al vanzarilor in ultimii ani, ar trebui sa se gandeasca sa-si reinvesteasca profitul in productie si export. Sucu crede ca sesizarea acestei oportunitati ar putea constitui o solutie reala, desi pe termen mai lung, a problemei recente a deficitului balantei comerciale. "Masurile luate de guvern si de Banca Nationala - prin eliminarea facilitatilor la taxele vamale si limitatrea accesului la credite - vor aduce poate ameliorari temporare, dar nu vor rezolva problema deficitului. In cel mult cateva luni, va fi deficit de valuta pe piata si BNR va incepe sa vanda masiv valuta, pentru a sustine cursul de schimb", prevede omul de afaceri, care are in subordine circa 5.000 de angajati. In 2003, ponderea exporturilor Mobexpert in total venituri a fost anul trecut de 50%.
Sucu controleaza cele peste 30 de companii care formeaza grupul Mobexpert.  Cele opt fabrici ale grupului Mobexpert sunt localizate in Bucuresti, Dej, Targu Mures si Suceava. Acestea sunt Samus Mex, Ilefor, Modulo Mex, Confo Mex, Ergo Mex, Mobexpert Prod, Moldo Mex si Stratus Mex.
In 2003, au fost investiti peste 4 milioane de euro in retehnologizarea acestora. Grupul va continua sa investeasca in modernizarea acestor opt fabrici, astfel ca pentru moment nu se prefigureaza noi achizitii. Investitiile derulate de Mobexpert in 2003 au fost finantate partial din surse proprii si partial din credite bancare. "Mijloacele fixe le finantam in general din profit si cele circulante din credite", precizeaza Sucu. Rata profitului brut a grupului Mobexpert fost in 2003 de 9%.



Nici gand de listare la Bursa
Mobexpert are relatii cu mai multe banci de pe piata printre care Alfa Bank, BRD, BCR, ING, Citibank. Datorita relatiei stranse cu sistemul bancar, si a accesului usor la finantare, Sucu nu ia  in calcul listarea companiei la bursa. "La momentul actual nu vad ce beneficiu ar putea aduce listarea. Fragmentarea puterii de decizie intre mai multi asociati ar ingreuna conducerea grupului", explica el. El mai spune ca in mediul de afaceri romanesc spiritul de asociere este destul de slab, acesta fiind unul din motivele pentru care oamenii de afaceri nu-si impun punctul de vedere in negocierile cu guvernul. "Chiar daca exista diverse asociatii, organizatii, patronate, de obicei membrii acestora isi urmaresc propriile interese si nu exista o coeziune intre ei", afirma el.  Interesul tot mai crescut pentru  piata romaneasca al marilor comercianti internationali de mobila, cum ar fi Conforama din Franta, care a anuntat recent deschiderea unui birou in Bucuresti cu scopul de a cumpara mobilier de la producatorii romani, este considerata un eveniment pozitiv.
"Fiind foarte exigente in materie de calitate, termene de livrare, aceste grupuri internationale vor civiliza si piata romaneasca, vor crea o cultura industriala in randul fabricantilor", afirma Sucu. Mobexpert livreaza de sapte ani mobilier pentru magazinele But, rivalul din Franta al companiei Conforama. Franta este dealtfel principala destinatie a exporturilor Mobexpert.



Moda: lemn masiv si influente asiatice
Ultimele tendinte in materie de mobilier in Vest sunt modelele cu design modern, dar fabricate din lemn masiv - fag, cires, stejar. Este la moda si mobila cu influente asiatice, spre exemplu impletitura de ratan. In Romania, produsele Mobexpert se adreseaza clientilor cu venituri medii si peste medie. Din acest motiv, sistemul de vanzari in rate nu a prins pana acum, intrucat cumparatorii prefera sa achite pe loc. "Vanzarile in rate reprezinta numai 5% din total", adauga Sucu. El mai spune ca investitiile in publicitate ale grupului au fost de 700.000 in 2003, iar pentru acest an s-a alocat 1 milion de euro.
Sucu afirma ca politica din ultimii ani a grupurilor internationale este de a elimina complet verigile de distributie, pentru a ajunge la o relatie directa intre magazinele lor si fabricanti.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO