Prima pagina

Patronul Oriflame mizeaza 20 mil. euro pe clasa mijlocie

Patronul Oriflame mizeaza 20 mil. euro pe clasa mijlocie
02.12.2004, 00:00 121

Proprietarul companiei de cosmetice Oriflame, Jonas af Jochnick, spune ca va investi pana la 20 de milioane de euro, in urmatorii ani, in companii romanesti de distributie si logistica si in furnizori autohtoni de servicii.
Jonas af Jochnick , 67 de ani, impreuna cu fratele sau Robert , a infiintat Oriflame, in 1967.
Jonas af Jochnick este indirect si actionarul majoritar al companiei Medicover, precum si al fondului de investitii Oresa Ventures, care au deja operatiuni pe piata romaneasca.
"Pe masura ce situatia economica a Romaniei se imbunatateste, se va dezvolta clasa de mijloc care isi va ridica standardul de viata si va solicita servicii de calitate. Din acest motiv cred ca exista un potential imens de dezvoltare pentru companiile de distributie, precum si pentru furnizorii de servicii", a declarat miliardarul suedez  intr-un interviu acordat la Bucuresti Ziarului Financiar.
"Este o mare diferenta intre Romania din 2004 si Romania de acum 5-6 ani. Oamenii au inceput sa isi schimbe atitudinea, iar acest lucru o resimtim in intalnirile pe care le avem cu partenerii de afaceri romani". Potentialul pietei romanesti este dat de cei 22 milioane de consumatori, pe de o parte, dar si de pregatirea profesionala si cultura romanilor, a explicat af Jochnick. 
Oresa Ventures este unul din actionarii principali ai Flanco (lant de comert cu electrocasnice), Credisson (consumer finance) si La Fantana (servicii de furnizare a apei potabile).
"Nu ne-am planificat inca exit-ul din companiile in care am investit, ci ne vom prelungi prezenta in aceste companii. In cazul Flanco, chiar avem in vedere o eventuala listare la Bursa de Valori Bucuresti", a mai spus Jonas af Jochnick . In Flanco, Oresa este actionar alaturi de un alt fond de investitii - Danube Fund si de fondatorul companiei, Florin Andronescu.
Omul de afaceri suedez isi va indrepta atentia, in perioada imediat urmatoare, catre piata asigurarilor private de sanatate, pe care va intra, la inceputul anului 2005, prin parteneriatul Medicover cu asiguratorul Aviva.
"Investitiile noastre nu se vor indrepta catre companiile de asigurari, atata timp cat cele care sunt prezente pe piata romaneasca dispun de un management si o forta de vanzari competitiva". Afacerile Medicover se vor dezvolta pe masura ce spitalele din Romania se vor privatiza, iar initiativa privata va fi vazuta ca un element necesar al sistemului de sanatate, mai spune Jochnick. 
Politica de dezvoltare a Medicover prevede o extindere pe pietele regionale, piata din Slovacia fiind prioritara.
In ceea ce priveste compania La Fantana, specializata in distribuirea si intretinerea aparatelor pentru apa plata, Jochnick a spus ca al doilea an de prezenta pe piata din Serbia a adus rezultate pozitive, planurile de viitor incluzand extinderi pe pietele din Ucraina sau Bulgaria.
Compania de cosmetice Oriflame are o puternica prezenta pe pietele din Europa de Est, dar Jochnick a exclus posibilitatea infiintarii unei fabrici in Romania. "Avem deja o fabrica in Polonia, construim una in Rusia, dar nu avem planuri concrete pentru Romania, pana in momentul cand va deveni membru al Uniunii Europene", a spus acesta.
Sectoarele de viitor ale economiei din Romania sunt logistica, turismul sau productia de vinuri, in opinia lui Jochnick. "Nu vom investi pe piata imobiliara, chiar daca potentialul acesteia este mare. Politica noastra este de a dezvolta afaceri, relatii cu clientii".
  Fondul Oresa s-a implicat pe piata romaneasca la inceputul anilor '90. "In perioada 1998-1999, am decis ca vom ramane pe piata, in ciuda crizei din acea perioada, iar scaderea inflatiei si crestera economica inregistrata de Romania in ultimii ani ne demonstreaza ca am avut dreptate", a mai afirmat Jochnick.
Oresa a fost unul din cele mai active fonduri din Romania in ultimii ani, cu investitii in Flanco, Motoractive, Brewery Holdings, Churchill Media sau Medicover.
Oriflame a fost infiintata cu 50.000 de dolari, intr-un birou cu doua incaperi din Stockholm, intre timp ajungand la vanzari anuale de peste 650 milioane de euro si operatiuni in 50 de tari.
alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO