Prima pagina

Presedintele MOL: Vrem sa punem benzinarii pe autostrada Bechtel

18.10.2004, 00:00 19

Grupul petrolier ungar MOL, unul dintre cei mai mari jucatori de profil din regiune, mizeaza in politica sa de expansiune a retelei sale de benzinarii din Romania pe autostrada Brasov - Bors, executata de firma americana Bechtel. Compania ungara vizeaza pe langa o crestere organica a afacerilor sale pe piata locala si oportunitatea achizitionarii de benzinarii, iar in perspectiva a extinderii operatiunilor in zona logisticii si a rafinarii din Romania.
"Privim foarte de aproape evolutia autostrazii Brasov - Bors. Acordul a fost incheiat, proiectul este in derulare, iar lucrarile au inceput. Am informat deja constructorul in legatura cu interesul nostru de a plasa benzinarii pe aceasta ruta si asteptam un raspuns", a declarat Zsolt Hernadi, presedintele grupului MOL in cadrul unui interviu in exclusivitate acordat Ziarului Financiar.
"Nu sunt informatii inca despre cine are mai exact drepturi in procesul distributiei de carburanti de-a lungul autostrazii. In acest moment, noi stim doar ca firma care construieste autostrada a fost informata despre interesele noastre, ne-a multumit si a promis ca discutii pe marginea ofertei noastre vor avea loc curand", a adaugat seful grupului ungar.
MOL are deja o retea foarte puternica in zona Transilvaniei, de unde a inceput in ultimii ani o expansiune in celelalte zone ale tarii, pentru a dispune de acoperire nationala. "Avem un plan de dezvoltare a retelei (Network Development Master Plan), care contine masuri pentru toate orasele mari, autostrazi si alte locatii. Pe baza acestor informatii, suntem in pozitia sa ne optimizam continuu operatiunile", adauga Hernadi.
"Noi am considerat dintotdeauna Romania ca fiind o piata de baza (core market - n.r.) in strategia noastra corporatista. Ne concentram acum pe crestere organica, am vrea in primul rand sa ne crestem prezenta prin proiecte greenfiled (constructia de noi statii, n.r.), dar de asemenea privim la potentiale achizitii", afirma seful afacerilor MOL.
MOL lupta in acest moment cu grupul austriac OMV, polonezii de la PKN si LUKOil (Rusia) pentru suprematia pe piata petroliera din Europa Centrala si de Est. MOL, PKN si OMV au concurat in vara acestui an pentru achizitia celei mai mari companii romanesti, Petrom, insa austriecii au avut in cele din urma castig de cauza.
Achizitia Petrom de catre OMV a relansat, potrivit unor surse de pe piata locala, discutiile pentru achizitia retelei de 58 de statii Shell din Romania, aflate acum in vizorul MOL si a italienilor de la Agip. MOL a cumparat in vara anului trecut 23 de statii de la Shell Romania pentru circa 20 - 25 mil. $.
MOL Romania, filiala locala a grupului ungar, a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 160 mil. $, insa a incheiat pe pierderi. Conducerea grupului afirma ca de la inceputul acestui an filiala locala are o balanta pozitiva si ca va incheia 2004 pe plus.
Tinta operatorului ungar este de a ajunge la 80 de statii pana la finele acestui an. Grupul a intrat in Romania in 1995, investind de atunci in jur de 120 mil. $ si atingand acum, conform propriilor previziuni, o cota de 6% din piata de distributie. MOL a anuntat insa ca vrea sa ajunga in urmatorii ani la o cota de 10% pe piata romaneasca.
"Vrem sa ne marim cota de piata in Romania si atunci, la un moment dat de timp, trebuie sa asiguram furnizarea de produse pentru acea cota de piata. Deci, este logic sa cautam oportunitati la un moment dat pentru logistica si rafinarii, dar este prea devreme sa vorbim de proiecte concrete", spune reprezentantul grupului ungar.
Oficialii MOL nu au exclus interesul nici pentru achizitia pachetului de 25,1% detinut de grupul austriac OMV la Rompetrol, al doilea jucator de pe piata interna.
MOL, cu operatiuni in opt state din regiune, a avut in 2003 un profit net de 420 mil. euro la afaceri de 5,73 mld. euro.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO