Prima pagina

Presiunea pe bugetele companiilor urca vertiginos sub socul scumpirilor

07.07.2008, 20:39 34

Al doilea semestru incepe dur pentru aproape toate companiile din Romania: costul finantarii in lei si euro a urcat ca urmare a deciziilor bancilor centrale de a lupta cu inflatia, pretul benzinei a crescut cu 2-3%, tarifele la energia electrica s-au majorat cu 5%, iar la gaze cu 12%.
La acestea se adauga trendul general de scumpire a materialelor de constructii, ca urmare a cererii mari de pe piata mondiala provocata de tarile emergente.
De la inceputul anului, pretul carburantilor a crescut cu peste 20%, cea mai vertiginoasa apreciere fiind inregistrata de preturile la motorina, care acum sunt mai mari decat cele la benzina pe fondul unui consum mai ridicat. An la an, scumpirea carburantilor este de peste 40%. In iulie anul trecut barilul de petrol era la 76 de dolari, iar acum este aproape 150 $. Lukoil si Petrom au anuntat scumpiri saptamana trecuta de 2-3%.
Cei mai afectati sunt in prima faza transportatorii si constructorii, care sunt de altfel si domeniile cu cea mai rapida crestere, dar pe ansamblu cresterile de pret incep sa se simta in toata economia.
"Firmele sunt in acest moment sub o presiune fara precedent. Nimeni nu se astepta la o majorare a costurilor atat de mare. In urma acestor scumpiri costurile de functionare sunt mai mari cu circa 10%, astfel ca tarifele noastre vor creste in aceeasi proportie incepand cu saptamana viitoare", a spus Ilie Carabulea, proprietarul holdingului Atlassib. Grupul ruleaza afaceri de peste 250 mil. euro anual si cuprinde atat firme de transport rutier de calatori (Atlassib International, Transmixt sau Transdara), cat si de transport de marfa.
Fan Courier, unul dintre primii trei jucatori de pe piata de curierat, a majorat tarifele si cu 50%. "Scumpirea petrolului mareste costurile de operare intre 7% si 10%, iar facturile mai mari la gaze si la energie cresc costurile cu intretinerea sediilor. Nu au fost prevazute asemenea scumpiri in bugetul de venituri si cheltuieli, iar ele vor fi suportate si de clienti, si de noi", a spus Adrian Mihai, unul dintre cei trei actionari ai Fan Courier, companie care a rulat anul trecut afaceri de peste 33 de milioane de euro. Adrian Mihai prevede o reducere a marjei de profit intre 3% si 5%, in conditiile in care acest indicator s-a situat anul trecut in jurul a 20%.
Ionut Dumitru, seful Departamentului de cercetare al Raiffeisen Bank, confirma ca presiunea pe costuri a companiilor este transferata in mare parte consumatorilor, ceea ce se vede in preturile de vanzare din ce in ce mai mari.
"O alta parte din cresterea costurilor se vede si in diminuarea marjei de profit, insa trebuie sa tinem cont ca sunt companii care lucreaza cu o marja de profit foarte mare. De exemplu, sectorul constructiilor poate suporta o crestere a costurilor, din moment ce marja de profit a unor companii e de 50%. Pe langa marja de profit, trebuie analizata si structura costurilor, caci de exemplu in industria chimica o crestere mica a preturilor la gaze naturale le poate pune probleme mari companiilor", a mai spus Dumitru.
Liviu Voinea, director de cercetare in cadrul Grupului de Economie Aplicata, afirma ca cei mai afectati vor fi cei care s-au indatorat foarte mult.
"Cu certitudine cele mai indatorate sectoare vor fi cele mai afectate de scumpirea creditului. Si cele mai indatorate sunt de fapt cele mai dinamice sectoare, precum constructiile, retailul si serviciile. Din categoria celor afectate in mod direct de cresterea pretului la combustibil fac parte industria carburantilor, industria chimica si transporturile."
Constructorii cer bani mai multi chiar pe parcursul contractelor de la beneficiarii lucrarilor.
"Cresterea preturilor la materiale de constructii si la manopera a condus la o majorare cu circa 10% a valorii contractelor aflate in derulare. In aceste conditii, anul acesta vom inregistra o diminuare a profitului, insa nu putem deocamdata cuantifica cu cat se va reduce marja", a declarat Sorin Panait Seteanu, directorul general al companiei de constructii Baumeister, controlata de omul de afaceri Dan Adamescu.
Cele mai mari cresteri au fost inregistrate de otelul-beton, armaturi, confectii metalice, ciment si agregate, unele chiar si cu 20-25%. "Pana la sfarsitul anului estimez ca vom inregistra o majorare de circa 20% a valorii lucrarilor, cele mai afectate fiind proiectele rezidentiale, care necesita mai multe elemente high-tech", a mai spus Seteanu.
Si comportamentul consumatorilor incepe sa se schimbe, in conditiile in care sunt industrii care nu mai fac fata costurilor. Vacantele s-au scumpit in medie cu 20%, iar salariile incep sa se indrepte spre economisire si nu spre segmentul de leisure. Piata auto si-a incetinit ritmul de crestere. Daca anul trecut vanzarile de masini au crescut in medie cu 24%, anul acesta in primele cinci luni piata auto nu a crescut decat cu 3,6%.
Cresterea dobanzilor afecteaza investitorii imobiliari, insa o parte dintre acestia au prevazut miscarile BCE. Cea mai comuna reactie este amanarea unor proiecte.
"Am anticipat aceasta crestere a dobanzii, astfel ca pe toate imprumuturile contractate am facut hedging pe cinci ani de zile. Insa, cu siguranta creditele pe care le vom contracta de-acum inainte vor fi mai scumpe", declara George Teleman, partner in cadrul fondului de investitii Equest Balkan Properties.
Fondul, listat la bursa AIM de la Londra, si-a facut intrarea pe piata locala prin achizitii de proprietati finalizate, precum centrul comercial Moldova Mall din Iasi, insa ulterior a inceput sa se concentreze pe activitatea de dezvoltare, realizand cea de-a doua etapa a centrului comercial Vitantis din Bucuresti.
"Pe partea de dezvoltare, marginile de rentabilitate sunt mai mari, astfel ca o crestere de acest nivel a dobanzii nu ne afecteaza foarte tare. Cu toate acestea, putem spune ca mananca din profit", adauga Teleman.
Alti dezvoltatori imobiliari nu sunt afectati de cresterea dobanzii la euro, ci de cea la lei, in conditiile in care creditele contractate si apartamentele vandute sunt in moneda nationala. Totodata, nici situatia din momentul de fata a pietei rezidentiale din Bucuresti, unde numarul tranzactiilor a scazut semnificativ in prima jumatate a anului, nu le da prea multe semnale pozitive.
"Cresterea dobanzilor ne-a afectat si pe noi, dar si pe clientii nostri. Tinand cont si de inceperea vacantelor, pot spune ca piata este in prezent in stand-by. Creditele pe care le avem contractate, precum si apartamentele din proiectele noastre sunt vandute in lei", declara Corneliu Serban, general manager al firmei Gigant Construct, care dezvolta ansamblurile Pallady Residence si Pallady Towers din Titan.
Primul proiect al companiei, Gura Siriului, a fost finalizat tot in Titan, zona in care Gigant Construct anuntase ca va incepe anul acesta lucrarile la un nou proiect.
"Vom amana putin cel de-al patrulea proiect care trebuia inceput la sfarsitul verii in zona Trapezului, pentru a vedea ce se intampla in piata", spune Serban.
Pe de alta parte, si firmele de constructii au dificultati in onorarea contractelor incheiate, pe fondul cresterii accentuate a costurilor cu materiile prime.
Astfel, Shimon Galon, directorul companiei de dezvoltare imobiliara Globe Trade Center (GTC), declara recent ca antreprenorul general al ansamblului rezidential Rose Garden din portofoliul GTC - firma Synergy Construct - si-a redus dramatic marja de profit preconizata anul trecut, la inceperea contractului, pe fondul costurilor mai mari neprevazute.
Ilie Carabulea de la Atlassib spune ca scumpirile pun problema majorarii salariilor. "Alimentele, bunurile de larg consum, toate sunt mai scumpe, astfel ca trebuie sa marim si salariile", a mai spus Carabulea. Impactul acestor scumpiri se traduce astfel in tarife mai mari, dar si in marje de profit mai mici. "Marjele de profit ar putea sa scada intre 5% si 10%", spune Carabulea.
Pe piata auto se vor mari tarifele la service-uri. "Cresterea preturilor este recenta si nu putem vedea inca reper-cusiuni clare, dar cu siguranta se vor mari tarifele. Acestea vor depinde foarte mult de cum vor varia preturile la furnizorii de servicii si in functie de reactiilor lor vom putea previziona", a declarat Radu Cristian, director comercial Trust Motors, importatorul Peugeot in Romania. In asteptarea reactiei furnizorilor, retelele de service si importatorii auto vor mentine tarifele la nivelul precendent, pentru a stimula consumatorii, sacrificand din marja operationala.
"Si noi vom actiona in acelasi mod dar numai pentru o perioada limitata de timp pentru ca nu poti supravietui mult in acest fel", a spus Cristian.
Cumparatorii de automobile se vor orienta spre automobile de clasa mica, cu motoare de cilindree mica si consum scazut de combustibil. Vanzarile de automobile de clasa mica vor creste pe masura ce scumpirea preturilor materiilor prime va ridica si mai sus preturile masinilor de clasa medie.
"Este greu de imaginat ca la cresteri de talia aceasta, a otelului, a cauciucului, preturile vor ramane aceleasi. Nu ne bucura cresterea tarifelor. Cresterea costului carburantului afecteaza absolut orice si este foarte greu de spus daca ne vor fi afectate vanzarile. Cu siguranta nu este un mijloc de stimulare", a completat Cristian.
Lucian-Liviu Albu, director in cadrul Institutului de Prognoza Economica al Academiei Romane, spune ca fiecare companie va analiza temeinic ponderea si cresterea fiecarei categorii de cheltuieli si va decide in functie de specificul activitatii si de dimensiunea firmei ce e de facut.
"Unele poate vor elibera forta de munca, altele vor ajusta pretul produsul sau al serviciului pentru a-si mentine aceeasi marja de profit. Aici intervine concurenta de piata. Ramane la latitudinea fiecarei companii, in urma analizei cost-beneficiu, cum ajusteaza preturile, ce alte costuri diminueaza. Unele vor apela la tehnologii mai ieftine, altele vor gasi alternative la energia electrica - asa cum doreste si Uniunea Europeana, altele pur si simplu isi vor diminua profitul, urmand ca intr-un context viitor mai favorabil situatia sa se remedieze. Nu pot fi date solutii generale, depinde de fiecare companie in parte, daca are ciclu de productie lung, scurt si in ce faza a ciclului o prinde socul", explica Albu. Dar ce vor face companiile pentru a-si pastra marjele de profit intacte? Vor reduce cheltuielile cu personalul?
"Companiile nu vor da afara oameni pentru a-si reduce costurile, avand in vedere deficitul de forta de munca care exista. Cred insa ca profitul se va diminua, ceea ce va insemna venituri mai mici si la bugetul statului", a spus Liviu Voinea de la Grupul de Economie Aplicata.
Lucian Albu de la Institutul de Prognoza mai spune ca cele mai afectate vor fi companiile mici, care vor fi poate chiar "inghitite de altele mai mari".
"Altele vor da faliment sau isi vor reveni odata cu trecerea crizei. Companiile mai mari in schimb vor rezista: sunt mai putin vulnerabile la cresterea costurilor si in plus au atuul ca pot negocia dobanzile cu bancile, fiind vorba de un volum mai mare al creditelor contractate".
Cand se vor risipi norii care ameninta in acest moment cresterea economica? "
"Consider ca situatia nu se va imbunatati curand, e doar inceputul. E o redresare a cresterii cererii agregate", a spus Liviu Voinea de la Grupul de Economie Aplicata.

Majorarea preturilor, singura sansa pentru firmele mici
"Tot valul de scumpiri ne afecteaza, in primul rand pentru ca nu putem urma planul de dezvoltare al businessului pe care ni l-am propus pentru acest an. Deocamdata suntem in target, insa pentru putin timp. Trebuie sa facem o recorelare a preturilor cat mai curand", spune Razvan Cretu, directorul firmei de mutari/relocari Premiere Moving & Storage din Bucuresti.

Pentru compania care ofera servicii de mutare-relocare, cresterea pretului carburantilor va avea cel mai mare impact asupra afacerii, iar clientii vor avea cel mai mult de suferit.

"Pretul carburantilor a crescut, iar business-ul nostru se bazeaza in mare parte pe transport. Am vazut deja ca o parte din firmele concurente au majorat tarifele, ca reactie la scumpirile de pe piata. In ceea ce priveste clientii, acestia o sa caute in prima instanta alte variante sau vor trebui sa accepte situatia creata pana la urma de piata", a adaugat Cretu. El este insa optimist in ceea ce priveste atingerea cifrei de afaceri pentru acest an. "Anul acesta ne-am propus sa ajungem la o cifra de afaceri de 300.000 de euro. Nu stiu daca vom realiza acest target in conditiile date, insa ramanem cu speranta".

Si Vasile Sofica, fondatoarea companiei M&S Viamond, importator si distribuitor de produse de papetarie, care ruleaza afaceri de circa 300.000 de euro, spune ca va mari preturile in perioada urmatoare ca urmare a valului de scumpiri. "Suntem distribuitori si automat lucram cu propriile autoturisme, iar ceea ce ne afecteaza este faptul ca va creste valoarea facturilor pentru transport. Transportul extern s-a scumpit deja, iar noi avem mare parte din produse importate, deci automat costurile noastre au crescut. Incercam pe cat posibil sa mentinem preturile", spune ea.

Cu toate ca se gandeste serios sa mareasca preturile, ea afirma ca targetul cifrei de afaceri nu va fi afectat. "S-ar putea sa ne incadram in cifra de afaceri pe care am stabilit-o la inceputul anului si sa avem o crestere de cel putin 30-40%, datorita diversificarii metodelor de promovare si extinderii gamei de produse".

"Nu s-au scumpit numai carburantii, ci si materiile prime", este de parere Catalin Ungureanu, managing partner al Inox Style, companie care produce decoratiuni interioare si exterioare din inox cu afaceri de 200.000 de euro. "Anul acesta a fost cel mai slab pentru noi din ultimii ani, datorita acestor scumpiri.Am fost nevoiti sa crestem salariile, chiriile au crescut, materiile prime s-au scumpit, fierul aproape si-a dublat pretul, inoxul a crescut foarte putin, insa este o situatie de moment. O sa fie inevitabila situatia de a mari si noi preturile", spune Ungureanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO