Prima pagina

Recesiunea ataca veniturile agentiilor de turism

04.08.2003, 00:00 9

Agentiile de turism din Romania sunt afectate de recesiune. Afacerile tour-operatorilor romani nu au crescut precum se asteptau reprezentantii acestora la inceputul anului, inregistrand o stagnare sau o usoara crestere in primele sase luni ale anului.
"Cifra de afaceri a agentiilor de turism s-a mentinut in primul semestru aproximativ la acelasi nivel ca si in anul precedent, inregistrand eventual o crestere minora, de cateva procente", a declarat pentru Ziarul Financiar Cornel Gaina, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT).
Cauza? A scazut numarul de turisti in Romania. "Au crescut veniturile din activitatea de ticketing (vanzarea biletelor de avion - n.r.) si din plecarea turistilor romani in strainatate (outgoing), dar au scazut numarul turistilor straini in Romania (activitatea de incoming) si a turistilor romani care calatoresc in tara", a precizat Gaina.
"Recesiunea economica din Europa, dar si din Romania (la nivelul puterii de cumparare) a afectat veniturile operatorilor din turism", a completat reprezentantul ANAT. Numarul turistilor straini va fi in acest an mai mic decat in 2002, din cauza problemelor la nivel international - pe de-o parte recesiunea economica si conflictul din Golf de cealalta parte - care i-au facut pe multi europeni sa renunte la vacante. In acelasi timp, numarul turistilor romani este in continua scadere, din cauza diminuarii puterii de cumparare, apreciaza analistii.
La inceputul anului, operatorii din domeniu apreciau ca volumul afacerilor agentiilor de turism din Romania va inregistra in acest an o majorare cu circa zece procente, similara cresterii inregistrata in 2002. Potrivit estimarilor, cifra de afaceri a agentiilor de turism s-a ridicat anul trecut la 360 de milioane de dolari, astfel ca tour-operatorii romani ar fi putut obtine in acest an venituri de circa 400 de milioane de dolari.
Insa obiectivul este pentru moment departe de a fi indeplinit si nici nu se vad posibilitati ca trendul sa se schimbe. "Evolutia din primele sase luni se va mentine pana la sfarsitul anului", a mai spus Gaina. Altfel spus, numarul turistilor nu va creste spectaculos in urmatoarea perioada, si nici structura clientilor agentiilor nu se va schimba.
Cu o singura exceptie. "Numarul romanilor care calatoresc in strainatate este relativ constant, respectiv 5-10% din populatie", a apreciat Dragos Raducan, secretar general al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR). De fapt, cresterea veniturilor agentiilor de pe urma activitatii de outgoing se datoreaza in principal reorientarii preferintelor turistilor. Astfel, analistii apreciaza ca turismul individual ia avant, in defavoarea turismului de grup, chiar daca sejururile de grup sunt mai ieftine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO