Prima pagina

Romania asteapta investitii de 2 mld. euro in trei domenii-cheie

31.07.2008, 18:25 17

Investitorii straini in automotive, productia alimentara si materiale de constructii s-au angajat la proiecte de doua miliarde de euro pana in 2012 si au in plan angajarea a 16.000 de oameni, conform unei analize ZF care a luat in calcul doar proiectele mai mari de 20 mil. euro.
Nivelul investitiilor straine directe inregistrat in primele cinci luni ale anului a fost de 4,11 miliarde de euro, dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care alte state din regiune, printre care si Bulgaria, au atras un volum mai mic de investitii fata de anul trecut.
Cele mai mari investitii anuntate de cate o singura companie in Romania sunt in domeniul auto, unde Renault si Ford deruleaza fiecare investitii de aproape 700 de milioane de euro in capacitatile din Titu si Pitesti, respectiv Craiova.
"Industria automotive locala are in continuare capacitatea de a atrage investitii straine, avand in vedere ca avem acum doi producatori mondiali de automobile in Romania (n.r. - Ford si Renault). Acestia vor continua sa atraga investitii, dar trebuie sa lucram si la infrastructura si nu trebuie sa uitam bine cunoscutul caz Mercedes", apreciaza Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Unul dintre principalele motive pentru care acesti investitori au ales Romania continua sa fie salariile inca mult sub nivelul statelor din vestul Europei, adica la circa un sfert tinand cont de salariul mediu, astfel ca aceste companii mizeaza si pe angajarea a circa 16.000 de oameni.
"La nivelul intregii economii nationale situatia depinde insa de mai multi factori, dar cred ca vom continua sa fim o destinatie atractiva pentru investitori. Pe de alta parte, trebuie in acelasi timp sa ne uitam nu doar la multinationale, ci si la oamenii de afeceri locali, care au ajuns la un anumit nivel si sunt deja obisnuiti cu birocratia si celelalte fenomene de care jucatorii internationali se lovesc la intrarea in Romania", adauga seful APIA.
Pe langa cei doi mari producatori auto (Renault si Ford) si firmele de componente (Delphi, Pirelli, Honsel), investitori importanti din productia alimentara sau cea a materialelor de constructii au anuntat investitii de sute de milioane de euro pe piata locala.
Astfel, americanii de la Pepsi vor investi 100 mil. dolari (65 mil. euro) in constructia unei fabrici de bauturi racoritoare la iesirea din Bucuresti catre Pitesti, in timp ce grupul polonez Maspex va construi o noua fabrica Tymbark la Valenii de Munte (Prahova), in urma unei investitii de 30 mil. euro.
Pe de alta parte, americanii de la Smithfield au anuntat ca vor investi in jur de 30 de milioane de euro intr-o fabrica de nutreturi combinate in localitatea Vinga din judetul Arad.
Constructiile vor atrage la randul lor investitii importante in diferite parti ale tarii, una dintre cele mai importante fiind anuntata luna trecuta de catre grupul german Knauf, care va incepe anul viitor constructia unei fabrici de gips-carton langa Cluj, in urma unei investitii de circa 70 mil. euro.
In ceea ce priveste tendinta investitorilor internationali de a reloca sau de a transfera productia din tarile vest-europene pe plan local, cele mai multe exemple le-a oferit sectorul automotive. Dupa ce producatorii de talie mare au format piata, Continental (1999), Leoni Wiring (1999) sau Michelin (2001) si au sporit anual investitiile prin dezvoltari ulterioare, avantajele pietei locale au atras si investitori mai mici, cu bugete de start-up de circa 10 milioane de euro.
In primii ani noile fabrici au produs componente auto care urmau sa iasa din fabricatie in uzinele din vest, acestea din urma fiind mult mai avansate tehnologic. Pasul urmator a fost retehnologizarea fabricilor si construirea unora noi, odata cu cresterea comenzilor din partea producatorilor auto. Fabricile locale au adus apoi productia de componente mai complexe, astfel ca Michelin produce in prezent marcile premium de anvelope BF Goodrich sau Michelin Energy Saver.
Producatorii internationali nu s-au rezumat doar la transferul treptat al productiei din fabricile vestice , in unele cazuri existand chiar relocarea totala. BOS Automotive, cu afaceri de circa 57 mil. euro in Romania, a decis in 2007 relocarea completa a unor linii de productie din cadrul unei uzine din Marea Britanie la fabrica detinuta in zona Curtici din Arad.
Cazurile transferului productiei cu inchiderea unei fabrici dintr-o tara vest-europeana sunt insa limitate comparativ cu investitiile pentru dezvoltare. Dupa ce zona vestica a tarii a fost aglomerata de producatorii sositi la mijlocul anilor 1990, urmeaza acum dezvoltarea zonelor din sudul si estul tarii. Astfel, in urmatorii doi ani in Dolj, Olt sau Gorj urmeaza instalarea furnizorilor adusi de Ford odata cu achizitia uzinei Daewoo. Pana in prezent sase furnizori importanti au confirmat intentia de constructie a unei fabrici, investitiile cumulate fiind evaluate la mai mult de 250 mil. euro.
Compania Honsel a investit deja 36 mil. euro in prima faza de dezvoltare a fabricii din Slatina, unde Pirelli, prezent deja de 3 ani, a investit 170 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO