Prima pagina

Sanex, pe cale de a fi cumparata de austriecii de la Lasselsberger

17.12.2003, 00:00 38



Grupul austriac Lasselsberger, una dintre cele mai puternice afaceri de familie de pe piata europeana a materialelor de constructii, tinteste preluarea primilor doi producatori de placi ceramice din Romania, Sanex Cluj Napoca si Cesarom Bucuresti. Austriecii vor putea controla astfel aproximativ jumatate din piata de profil, care depaseste in acest an valoarea de 100 mil. $.



Austriecii spera sa incheie tranzactia pentru cumpararea a 68% din actiunile Sanex pana la sfarsitul acestui an, estimata in acest moment de surse apropiate discutiilor la aproximativ 10 mil. euro. Pachetul de actiuni vizat de Lasselsberger si detinut de vehiculul de investitii Goodison Holdings BV valoreaza in acest moment pe piata secundara Rasdaq circa 7,6 mil. euro, ultima cotatie a actiunilor Sanex fiind de 2.450 lei/actiune. Capitalizarea companiei este de 11,2 mil. euro.



Goodison Holdings, care vrea sa-si vanda inca din primavara participatia la Sanex, este un vehicul financiar controlat de fondul de investitii Romania - Moldova Direct Fund (RMDF). Goodison a preluat controlul Sanex in anul 2000, investitia totala a actualului actionar majoritar in actiunile companiei fiind de 3 - 4 mil. $.



"Nu am incheiat pana in acest moment nici un contract de achizitie pentru Sanex. Speram sa-l incheiem pana la finele acestui an. Pretul este confidential: poate fi mai mare sau mai mic (n.r. - fata de valoarea de 10 mil. euro). Lasselseberger are deja circa 28% din actiunile producatorului ungar Zalakeramia si cred ca in urmatoarele luni vom avea pachetul majoritar de actiuni", a spus pentru Ziarul Financiar Martin Hofmann, responsabil cu afacerile din domeniul ceramicii in cadrul grupului Lasselsberger. Zalakeramia detine 97,9 % din actiunile Cesarom Bucuresti, al doilea producator de placi ceramice de pe piata romaneasca.



Dupa ce au cumparat, in ultimii doi ani, fabrici de placi ceramice in Cehia, Slovacia, respectiv un pachet important din producatorul ungar Zalakeramia, austriecii au ajuns cu campania lor de achizitii pe piata romaneasca. "Tranzactia (n.r. - cu Sanex) poate fi vazuta ca pas in cadrul unei extinderi regionale, cu toate ca grupul nostru deruleaza operatiuni si in Europa Occidentala - Franta, Anglia, Suedia precum si in alte parti ale lumii. Cred ca o abordare pas cu pas a pietei romanesti este potrivita. Lasselsberger este interesat pe termen lung (n.r. - de piata locala)", adauga Hofmann.



Consultanta Lasselsberger in cadrul negocierior pentru Sanex este asigurata de societatea austriaca de servicii financiare Vienna Capital Partners.



Actualul actionar majoritar al Sanex, Goodison Holdings, a preluat la randul sau pachetul de control in 2000 in principal de la Asociatia Salariatilor din Sanex. Conducerea companiei a luptat de atunci cu eliminarea pierderilor care in momentul preluarii aveau un nivel cumulta de 5 - 6 mil. $, practicand o politica de reducere drastica a costurilor orientata spre obtinerea de profit. Personalul companiei a fost redus de la 2200 angajati in 2000 la 1.400 la finele acestui an pe fondul investitiilor in retehnologizare si eficientizare a productiei.



Sanex a realizat in 2002 un profit net de 1,5 mil. $ la o cifra de afaceri de 36,1 mil. $, iar pentru acest an tinta este la 1,9 mil. $ profit si 35,5 mil. $. "Am realizat in 11 luni vanzari la nivelul bugetat pentru intregul an, astfel incat ne asteptam la vanzari de 37- 38 mil. $ pentru tot anul", spune Stefan Bucataru, director general al Sanex. Potrivit acestuia, schita de buget pe 2004 indica o puternica orientare spre optimizarea profitului. Anul acesta, pentru a-si atinge tinta de profit Sanex a recurs la o crestere a pretului la placi ceramice.



Sanex dispune de cele mai mari capacitati de productie de pe piata romaneasca, cu 6,8 mil.mp de placi ceramice si 13.000 tone de obiecte sanitare, avand o cota de 23 - 25% din piata obiectelor sanitare. Exporturile reprezinta 20% din cifra de afaceri anuala a companiei, care face intr-o proportie mult mai mica importuri.



Piata placilor ceramice este in crestere, majoritatea jucatorilor estimand o crestere de pana la 10% fata de 2002, cand vanzarile totale au fost de 93 mil. $. Sanex si Cesarom detin fiecare circa un sfert din piata, in timp ce al treilea producator local - Mondial Lugoj este creditat pe piata cu o cota de circa 10%, restul fiind detinut de importatori, din care se distinge Delta Distribution cu cota de 17%.



Lasselsberger este o afacere de familie austriaca cu un portofoliu vast in industria materialelor de constructii in Europa, cu o cifra de afaceri ce nu este publica, potrivit reprezentantilor grupului. Pe piata, sunt creditati cu o cifra de afaceri anuala intre 800 milioane si un miliard de euro.



Lasselsberger are la ora actuala o prezenta modesta pe piata placilor ceramice din Romania, unde face livrari prin Delta Distribution si alti importatori. Ca strategie locala, grupul nu exclude in eventualitatea preluarii unor producatori locali sa faca in continuare livrari din exterior.



"Romania este o piata a viitorului. Sunt multe oportunitati. Pe piata romaneasca, este posibil si un mix de vanzari ale unor capacitati locale de productie cu importuri, apoi este portul Constanta. Este posibil ca Lasselsberger sa fie interesat si de alte afaceri in domeniul materialelor de constructii", mai spune Hofmann. El adauga ca in Ungaria, de exemplu, Lasselsberger are un parteneriat pe piata gips cartonului cu Knauf, o alta afacere de familie din Europa de provenienta germana prezenta si in Romania.



Pe piata placilor ceramice, Sanex era singurul jucator cu un investitor de portofoliu in spate, ceilalti doi concurenti directi avand actionari majoritari investitori strategici - Cesarom detinut de ungurii de la Zalakeramia (cu fabrici in Ungaria si Croatia), respectiv Mondial Lugoj aflat in proprietatea unei afaceri de familie germane Villeroy & Boch.



Cesarom a realizat in 2002 un profit net de 4,5 mil. euro la o cifra de afaceri de 24,5 mil. euro, iar pentru acest an tinta este de 28 mil. euro. Firma dispune de o capacitate de productie de 4,8 mil. mp de placi, respectiv de 6.500 tone de obiecte sanitare.



Mondial Lugoj a realizat in 2002 o cifra de afaceri neta de 22,9 mil. euro si un profit net de 3,6 mil. euro, iar in acest an tinteste o cifra de afaceri de 24-25 mil. euro.



Lasselsberger a mai fost prezent pe piata romaneasca pana in 2000, cand a vandut fabrica de ciment Casial Deva, una din cele mai mari de pe piata, catre grupul german HeidelbergCement. Austriecii au renuntat atunci la afacerile cu ciment in conditiile in care nu mai puteau face exporturi pe Dunare, aceasta fiind blocata pe fondul razboiului din fosta Iugoslavie.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO