Prima pagina

Siderurgia a ajuns din nou mandria tarii

Siderurgia a ajuns din nou mandria tarii
06.04.2004, 00:00 9



Cine ar fi crezut vreodata ca Sidex, fosta gaura neagra a economiei romanesti, va ajunge in situatia de a nu avea suficienta capacitate de productie, vanzand la preturi care s-au dublat intr-un an? Iar managerii combinatului vor ajunge sa vorbeasca despre despre eforturi depuse de Sidex pentru a putea vinde si la intern.



Probabil nici Lakshmi N. Mittal, omul de afaceri indian care, prin intermediul LNM Holdings a cumparat in 2001 Sidex si de atunci aproape toata siderurgia Europei Centrale si de Est.



"Nebunia" declasata de China pe piata mondiala a otelului a cuprins insa si Romania, avand efecte diverse: Sidex trece prin probabil cea mai fasta perioada a sa - vanzand tot otelul pe care il produce la preturi duble fata de anul trecut -producatorii de tevi si santierele navale rasufla din greu, iar producatorii de automobile (Automobile Dacia) se roaga ca situatia sa nu persiste pe termen lung.



Cresterea fara precedent a cererii de otel in China face ca, zilele acestea, cuvantul de ordine pe piata internationala a otelului sa fie "record": in 2004, productia mondiala de otel va depasi, pentru prima data in istorie nivelul de 1 miliard de tone, iar preturile pentru aproape toate categoriile de produse din otel se afla la maxime istorice.



Tabla laminata la cald, care este principalul produs al Sidex, se vinde acum cu 550 - 600 dolari/tona, fata de circa 250 - 300 dolari/tona anul trecut.



Pretul a crescut cu peste 60% in 2003 iar producatorii estimau o continuare a tendintei si anul acesta. Ceea ce s-a intamplat insa in ultimile trei luni a intrecut cele mai frumoase vise ale otelarilor: China cumpara tot ce "prinde" la nivel international, ridicand preturile cu 40 - 80% (in functie de produs) fata de decembrie 2003.



Producatorii de otel au retineri in a mai vinde, asteptand alte cresteri. Ceea ce provoaca zambete de o parte a fluxului, genereaza ingrijorare de cealalta: clientii combinatelor de otel (producatori de tevi, santiere navale, producatorii de automobile, de electrocasnice) cauta solutii de a mari si ei preturile, pentru a acoperi macar o parte din cresterea costului de aprovizionare cu otel, fara sa afecteze vanzarile.



La nivel mondial, aproape toate companiile din aceste domenii au anuntat ca sunt nevoite sa majoreze considerabil preturile.



Romania nu face nota discordanta vizavi de situatia mondiala. Sidex, cu o productie in crestere cu 35% in 2004 fata de 2002, nu poate face fata cererii internationale, avand dificultati in a mai satisface cererea venita din partea clientilor interni.



Alt fapt incredibil in urma cu doi ani: managerii Sidex au inceput sa vorbeasca despre eforturi depuse de companie pentru a putea vinde si la intern.



"In ciuda conditiile averse care afecteaza compania, Ispat Sidex este increzatoare ca isi va indeplini obligatiile asumate fata de piata interna. Vom continua sa alocam cea mai inalta prioritate pietei interne, pentru a servi toti clientii nostrii in aceasta perioada dificila", spune Narenda Chaudhary, seful operatiunilor LNM Holdings in Romania.



"Conditiile averse" de care vorbeste Chaudhary reprezinta obligatia Sidex a refuza clienti internationali dispusi sa plateasca preturi din ce in ce mai mari pentru a onora contractele existente la intern.



Oficialii Sidex au anuntat deja ca intentioneaza sa mareasca capacitatea de productie a combinatului pana la 7 milioane de tone/an, de la circa 5 milioane de tone/an in prezent.



Scutite de "problemele" dificile ale otelarilor, companiile pentru care otelul reprezinta principala materie prima (producatorii de tevi si santierele navale) au in fata o perioada mai mult decat dificila. Preturile produselor finite nu vor putea fi marite fara ca vanzarile sa fie afectate. In plus, inertia face sa exite decalaje importante intre cresterea costului de aprovizionare si cea a pretului.



"Am inceput deja renegocierea unora dintre contracte, iar de curand am introdus chiar clauze de renegociere pentru contractele noi. Nu putem suporta doar noi cresterea pretului otelului. Anul trecut, aceasta crestere ne-a costat o scadere de 30 miliarde de lei a profitului in conditiile in care 40% din pretul navelor il reprezinta costul otelului," afirma Constantin Badoiu, directorul Santierului Naval Orsova.



In conditiile in care Petrotub Roman si Tepro Iasi sunt detinute tot de LNM Holdings, producatorii de tevi cei mai afectati de cresterea pretului otelului sunt Artrom Slatina (companie detinuta de grupul rus TMK) si Silcotub Zalau (detinuta de Tubman International).



"Cresterea pretului otelului a dus si la cresterea preturilor la produsele finite, dar acestea raspund de obicei mai tarziu la variatiile de pe piata otelului. Din aceste motive am avut unele probleme in primele doua luni ale anului. Cerere de tevi exista pe piata. Noi, de exemplu, suntem acoperiti cu comenzi pana in august. Se pare insa ca pretul la otel va mai creste, ceea ce ne va aduce dificultati suplimentare" a declarat Alexandru Popescu, directorul general al Artrom Slatina.



Artrom nu foloseste otel de la Sidex, ci de la Resita, fara ca acest fapt sa scuteasca compania de problemele cresterii pretului materiei prime. Patronii rusi de la Artrom au cumparat de curand si combinatul de la Resita, pentru a-si asigura materia prima.



Euforia de pe piata otelului afecteaza si producatorii de automobile: din costul de productie al unui automobil, aproximativ 7-10% este reprezentat de tabla folosita pentru caroserie. Otelul folosit pentru alte elemente care intra in alcatuirea structurii unui automobil, precum barele, reprezinta cel mult 3% din costul de productie al unui automobil.



In aceste conditii, in cazul otelului, producatorii auto sunt foarte vulnerabili la fluctuatiile de pret pe termen scurt, avand in vedere durata redusa a contractelor cu furnizorii. In cazul tablei, situatia este mult mai avantajoasa pentru producatorii auto, care incheie in general contracte pe termen destul de lung si la un anumit nivel negociat al pretului. In acest fel, producatorii auto se protejeaza impotriva cresterii explozive a pretului, care ar putea determina chiar intreruperea activitatii producatorilor auto, avand in vedere ponderea destul de mare a acestui element in cadrul costului de productie.



Dificultatile pot aparea daca tendinta de crestere a pretului otelului se mentine pe termen lung.



Automobile Dacia si Daewoo Craiova, principalii producatori de automobile din Romania, se aprovizioneaza cu tabla atat de la Sidex cat si de pe piata internationala.



"Cresterea pretului din partea anumitor furnizori este o provocare pentru orice producator de automobile din lume. Aceasta crestere a preturilor nu trebuie sa fie suportata de clientul final, si de aceea trebuie gasite alte parghii pentru a reduce costul de productie" spun reprezentantii producatorului roman Automobile Dacia.



Si oficialii Arctic, alt client traditional al Sidex, spun ca nu vor mari preturile la produse. Asta in conditiile in care mai multe grupuri internationale de profil din lume (Whirlpool de exemplu) au anuntat deja zilele acestea majorari de preturi, cauzate de situatia de pe piata otelului.



"Pretul este determinat de piata. Strategia noastra nu este bazata pe cost", spune Erhan Saylan, director financiar al Arctic.
laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO