Prima pagina

Sportul si televiziunile, pe regim uscat

07.01.2003, 00:00 28

De la 1 ianuarie, companiile din domeniul bauturilor spirtoase nu mai pot sa-si faca publicitate decat in intervalul orar 22-6, in urma unei decizii a Consiluilui National al Audiovizualului (CNA). Afectate, in egala masura, de decizia 112/8.10.2002 sunt insa posturile de radio si televiziune, care ar putea inregistra incasari mai mici in urma limitarii spatiului publicitar. De asemenea, un alt mare perdant este si sportul, fotbalul indeobste, catre care au fost virate sume importante de bani de catre producatorii de alcool.
Primele "faulturi" la adresa deciziei nu au intarziat sa apara. Presedintele CNA Ralu Filip spune ca grupul de firme Alexandrion a incalcat legea printr-o reclama la sucurile Ivy, la finalul careia se specifica faptul ca sunt importate de Grupul Alexandrion.
Potrivit legii, in intervalul orar mentionat, este interzisa orice modalitate de reclama, chiar daca nu este explicita.
"Ar fi fost mult mai simplu sa interzicem total, ca in alte tari europene precum Franta sau Polonia, insa am vrut sa ajungem la o cale de mijloc," a declarat seful CNA.
Administratorul Alexandrion Group Navaf Salameh crede insa ca, in calitate de grup de firme, Alexandrion poate face reclama oricarui produs fara a incalca legea.
"Noi suntem prezenti ca grup, nu ca producator de alcool, iar firma exista de trei-patru ani, cu activitati multiple, nu numai in domeniul bauturilor spirtoase. Nu poate nimeni sa interzica unei firme sa faca publicitate doar pentru ca are acelasi nume cu un produs. Nu poate nimeni sa ne opreasca," este de parere Salameh.
Alexandrion are un contract de sponsorizare cu echipa de fotbal Steaua Bucuresti, incheiat la 13 august 2002 pentru sezonul 2002-2003. Presedintele Consiliului de Administratie al clubului Steaua Viorel Paunescu a afirmat ca acest contract va fi respectat.
"Noi facem publicitate grupului Alexandrion, care produce si bauturi racoritoare, astfel ca nu facem reclama bauturilor alcoolice. Decizia CNA nu va afecta constractul nostru de sponsorizare," a declarat Paunescu pentru Mediafax.
Ralu Filip crede insa ca este grav faptul ca reprezentantii sportului au acceptat sa promoveze bauturile alcoolice.
"Daca reprezentantii cluburilor au acceptat acest lucru, nu inseamna ca trebuie sa acceptam si noi," a spus Filip.
Un alt club sportiv care are contractata publicitate de la o firma din domeniul spirtoaselor este FC Dinamo cu firma Prodal '94, producatoare a marcii de vodca Stalinskaya.
Cristian Borcea, directorul executiv al clubului din Soseaua Stefan cel Mare a declarat ca ar fi normal ca aceasta decizie sa afecteze contractele incheiate de la inceputul anului.
"Noi avem deja semnat contractul de sponsorizare si nu avem cum sa renuntam la el. Dupa ce fotbalul este sarac, daca ni se mai taie si aceasta sursa de finantare, unde ajungem? Normal ca nu ne convine o asemenea situatie si cred ca nici unui club din Romania nu-i convine," a spus Borcea.
Bogdan Mihail, vicepresedinte Prodal '94 spune ca firma sa va regandi contractele de publicitate pe care le are.
"Noi suntem lideri de piata cu Stalinskaya si Wembley. Am ajuns lideri de piata respectand legea, asa ca o vom respecta in continuare. O sa regandim contractele publicitare pe care le avem in derulare. Avem publicitate contractata, dar nu noi suntem cei care negociem direct, ci firma de media, care stia dinainte," a declarat Mihail.
In joc intra si handbalul, prin intermediul reprezentativei masculine de handbal a Romaniei, care face reclama vodcii Protocol. In timp ce Ralu Filip considera ca Liga de handbal nu trebuia sa accepte acest contract, presedintele Federatiei Romane de Handbal (FRH) Cristian Gatu a calificat ca aberanta decizia CNA.
"Daca domnului Ralu Filip sigla Protocol ii miroase a bautura, este treaba dansului. Sa ne dea dansul bani ca sa traim si atunci o dau jos. Sa ne anunte in scris despre acest lucru si atunci o sa vedem ce facem, poate ne retragem echipa din turneul de calificare, daca asta se vrea. Numai echipa feminina costa zece miliarde de lei pe an, cu ce bani sa traim?", a spus Gatu.
Lucrurile stau la fel si in cazul emisiuniloir de televiziune sponsorizate de producatori din domeniul alcoolului. Un exemplu in acest sens il reprezinta emisiunea de divertisment cu o cota de audienta-record a grupului Vacanta Mare, sponsorizata tot de grupul Alexandrion.
"Nu am luat o decizie in privinta parteneriatului dintre Vacanta Mare si Alexandrion. Sa vedem ce se intampla," a declarat Florin Alexandrescu, director de vanzari al postului de televiziune PROTV.
O solutie ar putea fi mutarea la o ora mai tarzie a show-ului, conform administratorului Alexandrion, Navaf Salameh.
"In cazul show-ului Vacanta Mare am rugat conducerea PROTV sa mute la ora 10 si cu asta gata," a spus Salameh.
Legea proaspat intrata in vigoare ar mai putea avea o consecinta pentru producatorii de alcool si pentru posturile audio-video: o glomerare de reclame la orele permise, adica tirziu, cand preturile si audienta sunt mai mici. Implicit, e de asteptat ca si incasarile sa scada intrucatva.
Directorul Global Spirits Company Gheorghe Iaciu crede insa ca tot e mai bine putin decat deloc.
"Ne afecteaza, dar e mai bine decat sa se interzica in totalitate. Ne afecteaza prin aglomerare, pentru ca vom avea un timp limitat, dar ne lasa totusi o sansa," a spus Iaciu.
Reprezentantii televiziunilor spun insa ca este devreme entru a putea estima pierderile rezultate in urma aplicarii legii.
"Vor fi probabil reduceri ale incasarilor din publicitatea la bauturile spirtoase, dar inca nu le-am cuantificat. Preturile stabilite la inceputul anului la publicitate nu vor fi influentate de aceasta decizie," a spus Sorin Oancea, directorul postului de televiziune Antena 1. El adauga ca emisiunea Marius Tuca Show, sponsorizata de Johnnie Walker e deja dupa ora 22.00.
Florin Alexandrescu de la PROTV spune ca datorita aglomerarii reclamelor intr-un spatiu publicitar de prime-time mai mic, marcile de bauturi spirtoase se vor diferentia mai greu. "Ele au incercat asocierea cu diferite programe pentru a avea o vizibilitate mai buna," a afirmat Alexandrescu.
In vara anului trecut, CNA a aprins o noua disputa printr-un text de lege care interzicea publicitatea explicita la bauturile alcoolice pe prima sau ultima pagina a publicatiilor. De aceasta data insa sentinta CNA este indubitabila: nici un fel de reclama la alcool, fie ea implicita sau explicita.
Cei care vor incalca legea pot incasa amenzi cuprinse intre 25 milioane lei si 250 milioane lei, potrivit articolului 91 din Legea audiovizualului din 11 iulie 2002. Ce pot face televiziunile, in conditiile in care echipele isi pastreaza contractele cu producatorii de spirtoase? E o intrebare la care managerii acestora incearca inca sa afle raspunsul de la CNA. "Daca decizia se refera si la expunerea de brand, nu numai la mesajul publicitar propriu-zis, atunci ar trebui probabil sa nu mai mergem la conferintele de presa si sa-i filmam pe fotbalisti doar la nivelul ochilor", spune Costi Mocanu, directorul departamentului sport din PRO TV. Insa tot el recunoaste: "Pe de alta parte, in Occident, bauturile alcoolice nu se asociaza cu sportul."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO