Prima pagina

Tesco a pus ochii pe Ardeal pentru primele magazine

26.03.2001, 00:00 57



Tesco Plc, cel mai mare lant de supermarketuri din Marea Britanie, va investi intre 60-80 milioane de dolari in sectorul romanesc de distributie a bunurilor de larg consum.

Surprinzator, capitala nu mai e fruntea : Tesco vrea sa inceapa operatiile in orasele din nord-vestul tarii (Cluj, Timsoara). Grupul britanic va aduce in Romania si divizia de vanzari on-line Tesco.com.

David Reid, vice-presedintele Tesco pentru Europa Centrala sI de Est sI Asia a declarat Ziarului Financiar ca investitiile din Romania fac parte dintr-un program al Tesco in valoare de 1,4 miliarde de lire (2 miliarde dolari).

"Pana la sfarsitul anului viitor intentionaam sa costruim sau sa achizitionam 70 de noi supermarketuri in Europa de Est si Asia care vor comercializa alimente si alte marfuri", spune Reid.

Investitiile grupului britanic din Romania urmeaza sa fie orientate pentru inceput in orasele din apropiere de granita cu Ungaria, tara de unde urmeaza sa se faca aprovizionarea cu marfa.

"Romania nu indeplineste deocamdata toate criteriile noastre de expansiune. Puterea de cumparare a populatiei este mult mai scazuta decat in tarile din Centrul Europei, asa ca pentru inceput vom fi mai precautI", spune Reid, care s-a ocupat de expansiunea Tesco in ultimii cinci ani.

"Foarte multa lume spune ca decizia noastra de expansiune in rasaritul Europei vine putin cam tarziu", a adaugat vicepresedintele Tesco.

"Important este ca ne orientam spre o pozitie de lideri de piata. Pana acum am fost norocosI ca am beneficiat de atentia publicului. Cu cat vom extinde mai repede operatiunile, cu atat vom ajunge mai repede la pozitia de lideri", explica oficialul de la Tesco.

Reid a declarat saptamana trecuta presei britanice ca daca Tesco ramane in Marea Britanie pe pozitia de lider al pietei, "riscam sa ne limitam dezvoltarea". "Magazinele noastre de peste hotare au fost deja lansate, dar acesta e doar inceputul, deoarece intentionam sa aplicam o strategie mai agresiva de extindere in cursul anului viitor", a mai spus el.



Tesco vine pe o piata de retail de 4 miliarde dolari

Cu o piata de retail estimata la 4 miliarde, Romania este din ce in ce mai atractiva pentru marile lanturi comerciale interesul acestora manifestandu-se in investitii consistente. In prezent in Romania se intalnesc (sau sunt in constructie ) toate tipurile de lanturi de magazine: hipermarket, supermarket si cash and carry.

Metro Cash & Carry Romania, componenta a grupului german Metro AG este principala reprezentanta a segmentului cash & carry, cu investitii de 210 milioane DM si detine in prezent noua magazine in Romania, din care trei in Bucuresti.

Ritmul de dezvoltare preconizat este de patru magazine pe an, astfel incat, atunci cand va acoperi piata romaneasca a serviciilor de cash & carry, va avea in jur de 20 de magazine.

Firma germana Selgros Cash & Carry Romania isi va deschide primul magazin in prima jumatate a acestui an in Brasov, unde se vor afla si birourile centrale ale firmei.

Selgros a inceput sa faca cercetarea de piata in Romania la sfarsitul anului 1998 si intre timp a achizitionat patru terenuri pentru magazine: doua in Bucuresti, unul in Galati si unul in Brasov.

Anul acesta se va deschide si primul hipermarket de pe piata romaneasca, prin intrarea gigantului francez Carrefour, ce va fi urmata de extinderea retelei sale in cateva dintre marile orase din tara. Investitia facuta pentru deschiderea hipermarketului, pe soseaua Bucuresti-Pitesti, se situeaza, potrivit oficialilor Carrefour, in apropierea a 40 de milioane de dolari.

Tot anul acesta va fi deschis in Bucuresti un alt hipermarket, al grupului Leclerc, unde se vor comercializa produse IT, bijuterii, textile, carti si va fi urmat de un al doilea hipermarket la Constanta.

Investitii straine consistente a atras in ultimii ani si segmentul de supermarket. Billa Romania, componenta a grupului austriac Billa, are in prezent cinci magazine si are prevazut in planurile de investitii deschiderea a inca 11 magazine in urmatorii trei ani.

Grupul turc Fiba detine lantul de supermarketuri Gima, amplasate in Bucuresti Mall si Prisma Town. Fiba intentioneaza sa deschida inca 11 magazine in urmatorii 3-4 ani.

Un alt grup interesat de Romania este grupul belgian Cora-Louisdelhaize, care intentioneaza sa deschida un numar de 100-110 magazine, dupa ce primele doua supermarketuri deschise la Timisoara sub brandul Profi, care au necesitat fiecare doua milioane de marci investitii, s-au bucurat de succes.



Tesco: 69 de ani de comert

In 1932, TE Stockwell sI Jack Cohen au fondat Tesco, companie care 15 ani mai tarziu a devenit publica. In ultimul deceniu, Tesco Plc a reusit sa ramana liderul britanic in domeniul distributiei bunurilor de larg consum cu 639 supermarket-uri in Anglia, Scotia, ?ara Galilor sI Irlanda de Nord. Grupul britanic mai are deschise 182 magazine in Franta, Ungaria, Polonia, Cehia, Irlanda sI Slovacia.

In supermarket-urile Tesco se vinde o varietate larga de produse alimentare, obiecte de uz casnic, cosmetice sI produse electronice.

Alte subsidiare ale grupului includ Tesco Property Holdings, Spen Hill Properties, Tesco capital, Tesco Insurance sI Tesco Stores Hong-Kong.

Vanzarile din Regatul Unit au incetinit in ultimii trei ani. Cresterea de anul trecut a fost de 7,4% anul trecut, de la nivelul de 12,8% in 1998, in vreme ce cifra internationala de vanzari a crescut cu aproape patruzeci de procente in ultimii doi ani.

Desi Tesco are 140 de magazine in afara Europei de Vest, trebuie sa tina pasul cu rivali precum lantul francez Carrefour, care are 745 magazine in afara regiunii, si compania olandeza Royal Ahold NV, cu aproximativ 2.600 magazine.

Tesco Plc a cheltuit 1,5 miliarde lire in afara Marii Britanii din 1998, incercand sa-si reduca dependenta fata de piata de origine, unde a redus costurile cu 500 milioane lire in ultimii doi ani, pentru a-si mentine pozitia de lider.

Presiunea preturilor s-a accentuat in Anglia de cand Wal-Mart Stores Inc. a patruns pe piata in 1999, achizitionand Asda Group, al treilea mare lant de supermarketuri din Marea Britanie, pentru 6,7 miliarde lire.



Grupul britanic nu prea face profit in Europa Centrala sI de Est

Chiar daca nici una dintre filialele straine ale grupului nu a obtinut inca profitul asteptat, conducerea Tesco ramane increzatoare fata de potentialul pe care il au tarile in dezvoltare din Europa Centrala sI de Est sI Asia.

"Decizia Tesco de a se lansa pe pietele in dezvoltare este evident legata de perspectivele unei dezvoltari mai rapide, dar si de un risc crescut", spune Andrew Fowler, analist la Morgan Stanley Dean Witter. "Profiturile Tesco vor fi expuse in economiile mai volatile", adauga el.

David Reid, vicepresedintele companiei spune ca in momentul de fata, 9% din vanzarile Tesco este realizat in tarile in dezvoltare. Reid a adaugat ca, pentru a se mentine in lupta cu Carrefour, Tesco se gandeste sa deschida magazine sI in China sI Japonia. Tesco intentioneaza de asemenea sa intre sI in Malaiezia.

Oricum, primul pas al Tesco de expansiune in afara Marii Britanii nu a fost deloc un succes. In 1992 grupul a preluat lantul francez de supermarket-uri Catteau, dar in 1997 a fost nevoit sa-l vanda din cauza profitului sub asteptari.

Tesco a separat anul trecut divizia de vanzari prin internet de activitatea de baza. In numai un an de zile, Tesco.com a devenit lider mondial in domeniul vanzarilor on-line.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO