Prima pagina

Turcii vor sa dubleze din nou capacitatea de productie de la Arctic

05.03.2004, 00:00 19



Producatorul roman de frigidere Arctic si-a dublat capacitatea de productie printr-o investitie de 9 milioane de euro, astfel incat pentru anul acesta estimeaza o cifra de afaceri de 140 milioane euro. Dar miza este si mai mare: Arctic isi va dubla iarasi capacitatea de productie pana in 2006.



"Vrem sa ajungem la o capacitate de productie de 1,6 milioane bucati pana in 2006, ceea ce inseamna dublu fata de cat este in prezent", a declarat Mustafa Koc, presedintele holdingului turcesc Koc, care de anul trecut este proprietarul Arctic.



Producatorul local a finalizat la inceputul acestei luni o linie de fabricatie in care a investit 9 milioane euro si care ii permite atingerea unei capacitati de productii anuale de 750.000 de unitati pe an, fata de 325.000 de unitati cat a fost anul trecut.



"Cresterea capacitatii de productie s-a bazat in principal pe extinderea pietelor de export. De altfel, anul acesta 65% din productia Arctic va fi destinata exportului", a explicat Oguzhan Ozturk, directorul general al producatorului roman.



Anul trecut, producatorul roman a realizat o crestere de aproape 80% a cifrei de afaceri, ajungand la 94 de milioane de euro, iar pentru acest an planurile prevad cresterea acesteia la 140 de milioane euro.



"La un an de la de la venirea noastra rezultatele ne-au depasit cu mult asteptarile. Arctic este cel mai mare activ al Arcelik (compania din cadrul holdingului Koc specializata in productia de electronice si electrocasnice, care este actionarul principal al Arctic - n. red) din afara Turciei si de aici vom sustine cu produse cresterea pe care o vom realiza pe pietele internationale", a mai spus Mustafa Koc.



Anul trecut turcii au lansat pe piata romaneasca o gama aproape completa de produse electrocasnice marca Arctic, pe langa produsele frigorifice existand in acest moment masini de spalat, aragazuri si aspiratoare.



"Impactul pietei a fost mai bun decat ne-am asteptat in cazul acestor produse, ceea ce ne-a permis sa ajungem la o cota de 30% din piata romaneasca de electrocasnice. De altfel, 45% dintre aparatele frigorfice achizitionate anul trecut au fost Arctic", a completat Ozturk.



Daca aparatele frigorifice Arctic sunt produse la Gaesti, celelalte produse electrocasnice sunt produse in cadrul fabricilor Arcelik din strainatate si importate pe piata romaneasca impreuna cu o alta marca a grupului turcesc, Beko.



Producatorul roman de aparatura frigorifica a fost infiintat in anul 1968, primul aparat fiind produs in anul 1972. La momentul respectiv, concurenta era reprezentata de modelul Fram, produs la Sadu si de modelul rusesc Zil.



Dupa 1989, cel mai bun an al companiei, cand s-au exportat 340.000 de aparate frigorifice, compania s-a confruntat cu dificultati financiare, aparand necesitatea unui investitor strategic. Privatizarea societatii a fost realizata in anul 1997, actionarii principali devenind Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Societe Generale Romania Fund, un fond al grupului Societe Generale. Noii actionari au implementat incepand cu anul 1998 un plan de retehnologizare si modernizare, care a costat 30 de milioane de dolari, iar in perioada 2000-2002 a avut loc un program de restructurare. De la sfarsitul anului 2002, grupul Arcelik, membru al holdingului turcesc Koc au cumparat 91% din actiunile Arctic, pentru 18 milioane de dolari. Pe langa BERD si Societe Generale Romania Fund, (care detineau 57,3% din actiuni) au vandut pachetele pe care le detineau si alti doi actionari importanti, Romanian Investment Company si Fondul Roman Post Privatizare. Pentru preluarea Arctic s-au aflat in discutii si alte grupuri internationale cu activitate in domeniul produselor electrocasnice, precum cel suedez Electrolux, cel american Whirlpool sau cel chinezesc Haier. 
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO