Prima pagina

Ultimul razboi (pierdut) cu turcii: la Gerom Buzau

06.05.2003, 00:00 61

Producatorul de geamuri Gerom din Buzau va inregistra in acest an o cifra de afaceri mai mica decat cea realizata anul trecut, din cauza pierderii sau riscului de a pierde unele contracte cu clienti importanti, precum Automobile Dacia sau Arctic, firme preluate de concerne multinationale. In ambele cazuri, Gerom se confrunta cu competitia unor firme din Turcia.
Cele doua companii prefera acum sa lucreze cu furnizorii lor pe plan international - mai ales ca producatorul autohton, a carui privatizare a intarziat, are destule probleme. 
"Compania are nevoie de investitii de patru milioane de euro pentru a supravietui, dar proprietarul a declarat ca nu va investi nimic pana nu se va rezolva problema facilitatilor. Societatea a fost privatizata anul trecut, iar contractul prevedea acordarea unor facilitati la plata datoriilor catre buget, dar aceste facilitati sunt acum contestate. ", a declarat Constantin Dragan, directorul general al Gerom.
La sfarsitul anului trecut, Gerom a fost instiintata de catre Automobile Dacia ca, pe fondul situatiei societatii, a lipsei resurselor pentru investitii si modernizare si a intarzierii nepermise a privatizarii, nu a fost selectata ca furnizor al Renault pentru modelul Dacia Solenza. Pana in acest an, Gerom a fost unicul furnizor de parbrize pentru gama Dacia, compania pitesteana fiind cel mai important client al fabricii din Buzau (44% din vanzari).
Producatorul de automobile a ales ca furnizor pentru parbrizele modelului Solenza compania Trakya Cam din Turcia. Renault detine o alta fabrica in Turcia, unde produce modelul Clio Symbol, destinat, la fel ca si Dacia, pietelor emergente. Gerom mai livreaza inca geamuri pentru modelele de Dacia standard, pick-up si alte piese de schimb, dar a pierdut contractele de furnizare a geamurilor pentru Super Nova, model care a fost inlocuit de Solenza.
La aceasta s-a adaugat si preluarea Arctic de catre firma turca Arcelik, noul actionar majoritar avand, de asemenea, ca politica utilizarea furnizorilor traditionali ai grupului, tot din Turcia. "Totusi, inca nu am pierdut Arctic de client, deoarece livram produse de aceeasi calitate, dar la un pret mai scazut, deoarece costurile de transport sunt mult mai reduse", a spus Dragan. El a precizat ca nivelul comenzilor din partea Arctic este similar celui de anul trecut.
Directorul companiei spune insa ca este nesigura continuarea acestui contract, astfel ca piata societatii se va reduce drastic daca va fi pierdut si acesta. Ca urmare, compania a disponibilizat deja 150 de angajati, din cei 472 existenti la sfarsitul anului trecut.
Politica pastrarii furnizorilor traditionali ai companiilor multinationale care au investit in Romania a afectat si alte companii de pe piata romaneasca, in conditiile in care industria a fost gandita integrat inainte de '89
Astfel, producatorul de componente de cauciuc Rolast a pierdut o parte din contractele cu Automobile Dacia, dupa preluarea acesteia de catre Renault. La fel s-a intamplat si cu Sidex, insa producatorul de otel a revenit pe lista furnizorilor Dacia, dupa ce a fost preluat de grupul LNM din India.
Gerom a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 190,7 miliarde lei (6,1 mil. euro), cu 18% mai mult  in euro decat in anul precedent. Dragan spera ca cifra de afaceri din acest an sa se apropie de valoarea din 2002, in conditiile in care firma cauta alte piete de desfacere.
Compania a raportat in 2002 un profit de 3,75 miliarde de lei, de trei ori mai mare in termeni reali decat in anul precedent.
Pe de alta parte, anul trecut, la fel ca si in 2001, Gerom a mentinut in conservare cuptoarele de topit sticla, astfel incat obiectul de activitate al companiei s-a restrans exclusiv la prelucrarea geamurilor cumparate, in principal din import. Capacitatile de productie au fost utilizate cu intermitente si sub 50%, conform administratorilor companiei.
Anul trecut, peste 99% din productia Gerom a fost vanduta pe piata interna. Principalele directii de activitate sunt geamurile auto si geamurile pentru aparatura electrocasnica (securizate si termopan). Pe partea productiei de parbrize, principalii clienti sunt Dacia, Daewoo, Gimarom Invest si Autocamioane Roman, in timp ce in domeniul electrocasnicelor, pe langa Arctic, Gerom mai livreaza si catre Samus-Electrolux din Satu Mare si Tehnoton Iasi.
Potrivit raportului administratorilor, Gerom are nevoie de investitii de un milion de euro pentru a achizitiona noi capacitati de productie a geamurilor pentru sectorul de electrocasnice. In plus, fabrica mai necesita inca trei milioane de euro pentru o linie de productie care sa permita fabricarea de parbrize pentru viitorul model X90 al Renault-Dacia de 5000 de euro. "Avem nevoie de noi linii de prelucrare a geamului, care sa ne permita sa fabricam produse de o calitate ridicata cu costuri mai mici", a precizat Dragan. "Daca nu vom efectua investitiile, fabrica va fi inchisa", a adaugat el.
Gerom a fost privatizata anul trecut, pachetul majoritar (86,21%) fiind detinut de compania Iamsat Prodconstruct din Pitesti, care activeaza in domeniul exploatarilor petroliere, un alt actionar important fiind SIF Muntenia cu 11%. Iamsat a mai cumparat anul trecut de la APAPS si producatorul de placi ceramice Sinter Ref din Azuga. Actiunile sunt listate pe piata RASDAQ, ultima cotatie fiind de 4.900 lei/actiune. La acest pret, capitalizarea societatii este de 33,1 miliarde lei (circa 1 mil. $). bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO