Prima pagina

Valul accizelor bulverseaza consumatorii si schimba planurile de afaceri

28.03.2005, 00:00 24

Majorarea accizelor la tigari, bauturi alcoolice de toate tipurile, benzina si motorina, automobile, diverse aparate electronice si electrocasnice, si introducerea acestora la aparate foto digitale, electricitate si gaze naturale de la 1 aprilie a bulversat atat consumatorii, care se imbulzesc sa cumpere ieftin cat se mai poate, cat si companiile, care incearca sa-si ajusteze planurile de afaceri la noile taxe.


In plus, scumpirea benzinei si electricitatii va provoca foarte probabil cresterea inflatiei in aprilie la 1-1,5%, si va fi greu de stins apoi in lunile de vara.


Guvernul a hotarat joi, prin ordonanta de urgenta de modificare a Codului fiscal, o serie de majorari de accize in avans pentru a acoperi o parte din deficitul creat la buget de introducerea cotei unice, prin care spera sa stranga 16.000 mld.lei (420 mil. euro). Veniturile vor trebui sa acopere si pierderile provocate la buget de evolutia euro, avand in vedere ca bugetul de stat pentru acest an a fost fundamentat la un curs previzionat de 42.550 lei pentru un euro, iar estimarile actuale au in vedere un curs mediu de circa 37.500 lei.


Noile valori ale accizelor, majorate cu 13,5% mai mult decat era prevazut initial, vor intra in vigoare la 1 aprilie 2005.




Cumpara pana nu vine acciza


In urma recentului anunt cu privire la reintroducerea accizelor pentru camerele foto digitale, afluxul vizitatorilor in lantul de magazine Media Galaxy a crescut cu 25-30%, iar vanzarile la aparate foto digitale s-au triplat, au anuntat oficialii grupului Altex, care detine marca Media Galaxy.


Si in cazul altor produse pentru care se vor introduce accize, vanzarile au crescut - cu peste 60% la cuptoarele cu microunde si cu 20% la aparatele de aer conditionat, au mai spus reprezentantii Altex. Stirea despre reintroducerea accizelor a surprins companiile distribuitoare din Romania, conform reprezentantilor industriei IT.


Oficialii Altex sunt de parere ca preturile la categoriile de produse care urmeaza sa fie accizate vor creste pe masura ce noile reglementari intra in vigoare si pe masura ce stocurile de produse sunt reinnoite.


Dan Topala, vicepresedintele companiei Flamingo International, spune la randul sau ca introducerea accizelor va incuraja piata "gri": "Tot mai multi romani vor prefera sa cumpere astfel de echipamente din strainatate". Topala a adaugat ca incasarile din TVA aferente vanzarilor de camere foto si video digitale au fost mai mari, in primul trimestru al acestui an, decat cele din perioada similara a anului trecut, cand aceste produse au fost accizate cu 25%. Conform noului Cod fiscal, pentru aparate care preiau imagini fixe si camere video cu inregistrare, accizele sunt de 30% din valoarea de import, cu 5 procente peste nivelul preexistent exceptarii acestora.




Soc pentru pietele de tigarete si bauturi


Pietele tigaretelor si bauturilor spirtoase, cu o valoare cumulata anuala de circa 1,6 miliarde de euro, vor suferi socuri puternice.


"Majorarea accizelor, o masura anticoncurentiala, va duce la o comprimare a pietei tigaretelor printr-o apropiere a preturilor dintre tigaretele ieftine si cele din segmentul premium. Vor avea de suferit producatorii de tigarete care au branduri in segmentul de jos al pietei. Piata in ansamblu va inregistra perturbari, iar vanzarile de tigarete din categoria premium vor lua cote de piata din cele ale tigaretelor mai ieftine. De asemenea, aceasta masura va duce la crestere pietei negre in defavoarea celei legale", spune Gilda Lazar, Director Corporate Affairs JTI, unul dintre cei trei jucatori importanti pe piata tigaretelor.


Gheorghe Iaciu, presedinte Global Spirits Ploiesti, un jucator important pe piata bauturilor spirtoase, spune ca majorarea accizelor va duce la cresteri de pana la 35% ale preturilor in industrie. "Majorarea accizelor va duce la o crestere a preturilor cu 20-35% in functie de concentratia alcoolica si pozitionarea lor pe piata. Pentru marci din segmentul medium-low si concentratie alcoolica mai scazuta cresterea este de 20-25%, iar pentru marcile premium si concentratie mare de alcool cresterea va fi de 30-35%", afirma Iaciu.


El spune ca este posibil ca, dupa intrarea in vigoare a maririi accizelor, sa dispara de pe piata peste 50 de producatori de alcool, astfel incat sa ramana intre 12-15 jucatori autohtoni si 4-5 mari imbuteliatori de branduri.


"O acciza majorata va duce la o scadere imediata a volumelor si orientarea consumatorilor spre bauturi alcoolice spirtoase cu concentratie alcoolica mica si calitate mai scazuta. De asemenea, va creste evaziunea fiscala prin evitarea platii accizei, numarul de supraveghetori fiscali fiind insuficient. In aceste conditii, producatorii care platesc acciza se confrunta cu probleme din ce in ce mai mari prin necesitatea unui capital de lucru mai mare si a unui cash-flow deficitar in timp ce, din cauza aparatului de control guvernamental subdimensionat piata neagra va prospera", sustine Iaciu.




APIA accepta majorarea


Majorarea accizelor pentru autoturisme prin modificarile recente aduse Codului fiscal nu va influenta semnificativ piata auto romaneasca, a anuntat Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).


"In urma consultarilor avute (n.r.  - de reprezentantii industriei auto) cu factorii de decizie pe acest subiect si intelegand constrangerile politicii fiscale, s-a convenit ca majorarea accizelor sa fie moderata, fara discriminari importante intre categoriile de autoturisme existente pe piata, rezultand astfel o crestere moderata fata de cea avuta initial in vedere de catre autoritati", a declarat presedintele APIA, Brent Valmar. El a precizat ca dealerii si constructorii auto ar fi preferat mentinerea actualei grile a accizelor.


Potrivit reprezentantului APIA, efectele noilor prevederi cu privire la modalitatea de calcul al accizei pentru contractele de leasing vor fi analizate pe baza datelor din piata in vederea apararii intereselor companiilor din industria auto romaneasca.


Guvernul a majorat, prin modificarile adoptate joi la Codul fiscal, accizele pentru autoturisme si a introdus o taxa de 1% din valoare pentru masinile noi cu capacitati cilindrice mai mici de 1.601 de centimetri cubi, anterior exceptate. Astfel, vor fi accizate si autoturismele din productia interna, care au, in marea majoritate, motoare mai mici de 1,6 litri. Nivelul accizei pentru autoturismele noi cu capacitati mai mici de 1.601 cmc va fi de 1%, iar pentru cele rulate din import nivelul a fost majorat de la 1,5% la 2,5%. Ca urmare, spre exemplu Dacia Logan se va scumpi cu 60 pana la 80 de euro.


Dupa aceasta categorie, taxarea este diferentiata in functie de tipul de combustibil folosit, respectiv benzina sau motorina. In cazul masinilor echipate cu motoare pe benzina cu capacitate cilindrica intre 1.601 cmc si 1.800 cmc, acciza a fost majorata de la 1,5% la 2,5% pentru vehiculele noi si de la 4,5% la 5,5% pentru cele uzate. Accizele pentru autoturisme cu propulsoare pe benzina intre 1.801 cmc si 2.000 cmc au crescut cu un punct, la 4% pentru cele noi si 10% pentru cele rulate.


La categoria 2.001-2.500 cmc cota a crescut cu 2 puncte procentuale, la 8%, la vehiculele noi, si cu trei puncte, la 21%, pentru cele rulate. Pentru vehicule cu motoare de peste 2.500 cmc, acciza a fost majorata cu doua puncte, la 11% pentru cele noi, si cu cinci puncte, la 32%, pentru cele uzate.


In ceea ce priveste vehiculele cu motor diesel intre 1.601 cmc si 2.000 cmc, acciza a urcat de la 1,5% la 2,5% pentru vehiculele noi si de la 4,5% la 5,5% pentru cele uzate. Pentru vehiculele diesel noi din categoria 2.001-2.500 cmc, acciza va fi de 4%, in crestere cu un punct, iar pentru cele uzate de 11%, in crestere cu doua puncte.


De asemenea,  pentru autoturismele diesel din categoria 2.501 cmc-3.200 cmc (anterior 3.100 cmc), acciza va creste cu 2 puncte, la 8%, pentru masini noi, si cu trei puncte, la 21%, pentru cele rulate. In cazul autovehiculelor diesel de peste 3.200 cmc, acciza va fi mai mare cu doua puncte si cinci puncte, urcand la 11%, respectiv 32%.




Noile prevederi ale Codului fiscal


@ Accizele pentru alcool vor creste de la 280 euro pe hectolitru la 465,35 euro/hl alcool pur pentru alcoolul etilic.


@ Accizele pentru tigarete vor fi majorate la 9,10 euro/1.000 tigerete plus 30% din pretul mediu al celei mai vandute categorii de pret.


@ Nivelul accizei pentru autoturismele noi cu capacitati mai mici de 1.601 cmc va fi de 1%, iar pentru cele rulate - 2,5%.


@ Accizele pentru aparate foto digitale si camere video vor fi de 30%, iar cele la aparatele de aer conditionat cresc la 20%.


@ Acciza va creste de la 272 euro la 327,29 euro/1.000 litri pentru benzine fara plumb si de la 207 euro la 259,91 euro/1.000 litri pentru motorina.


@ Pacura va fi accizata cu 6,81 euro/tona, iar gazul natural utilizat drept carburant  cu 1,59 euro/gigajoule.


@ Petrolul lampant utilizat drept carburant sau incalzire va purta o acciza de 375,9 euro/1.000 litri.


@ La energia electrica, se va introduce o acciza de 0,14 euro pe MWh pentru folosirea electricitatii in scop comercial, respectiv de 0,30 euro per MWh pentru energia utilizata in scop necomercial.


@ Impozitele de 10% pentru castigurile obtinute din vanzarea de actiuni si proprietati imobiliare (pentru persoanele fizice), pe castigurile de pe piata de capital se aplica de la 1 mai 2005.
mihai.musatoiu@zf.ro ; stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO