Prima pagina

Vine, in sfarsit, Heineken in Romania?

19.02.2003, 00:00 16

Grupul olandez Heineken, unul din liderii mondiali pe piata berii, studiaza posibilitatea de a incepe productia in Romania prin achizitia unei fabrici locale sau constructia unei capacitati noi.
Informatia provine din cadrul Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii sI Cooperatie (MIMMC), ai carui reprezentanti au fost contactati de o firma olandeza - A.F. Korff pentru a oferi date despre oportunitatile inceperii unei afaceri cu bere in Romania.
"Firma (A.F. Korff - n.r.) solicita intermedierea unei investitii in Romania a companiei Heineken pentru producerea marcii de bere Amstel pentru piata Romaniei si a tarilor vecine", afirma MIMMC.
Ministerul spune, de asemenea, ca A.F. Korff a solicitat informatii privind societatile comerciale producatoare de bere privatizabile, precum si posibilitatea schimbarii destinatiei agricole a unui teren pentru construirea unei fabrici de bere.
Heineken, singurul mare grup european de bere care nu are afaceri pe piata romaneasca, a incercat de mai multe ori in ultimii ani sa inceapa productia in Romania.
Surse din piata spun ca olandezii au fost interesati, pe rand de Brewery Holdings  (BH), Bere Aurora Brasov si Martens Galati.
Contactati de Ziarul Financiar la sfarsitul anului trecut, reprezentantii Heineken nu au dorit sa comenteze informatiile privind incercarea de a intra pa piata romaneasca.
Achizitia BH, un holding de trei fabrici de bere detinut de fonduri de investitii, ar fi fost cea mai buna oportunitate de a intra in Romania pentru Heineken. BH a fost scos la vanzare in 2000, insa cea mai buna oferta de achizitie a apartinut la momentul respectiv grupului austriac Brau Union, care a oferit un pret de 165 de milioane de euro. BH avea in 2000 o cota de 18% din piata romaneasca a berii.
Intrarea Heineken in Romania va influenta puternic o piata a berii de 550 de milioane de dolari, pe care concureaza deja Brau Union (Austria), Interbrew (Belgia), South African Breweries si Carlsberg (Danemarca) - prin intermediul United Romanian Breweris Bereprod (URBB).
In prezent, Brau Union detine 34% din piata, South African Breweris - 15,1%, Interbrew - 12,5% iar URBB - 6,3%. 
Grupul austriac Brau Union, care detine 34% din piata romaneasca, a avut o ascensiune puternica prin achizitii in Europa Centrala si de Est in ultimii ani. Rapiditatea dezvoltarii i-a determinat pe austrieci sa caute parteneri mai puternici.
Demersurile pentru inceperea unui parteneriat, care poate sa insemne inclusiv vanzarea actiunilor, au inceput in urma cu cateva saptamani si se afla in plina desfasurare .
Cum Heineken este deficitara ca prezenta tocmai pe pietele unde Brau Union este printre lideri (inclusiv Romania), compania olandeza ar putea lua in considerare achizitia grupului austriac.
Surse din piata romaneasca de bere spun ca solicitarea informatiilor despre oportunitatile din Romania ar putea face parte tocmai din proiectul achizitiei Brau Union. In afara de Romania, Brau Union este unul din liderii pietei in Cehia, Ungaria, si Austria.   
Piata berii din Romania a avut o evolutie exploziva in perioda 1997 - 2000, insa a intrat pe un trend usor descedent in ultimii doi ani. Astfel, volumul total al vanzarilor de bere din Romania anul trecut - 11,47 milioane de hectolitri, se afla inca sub nivelul din 2000 - 12,08 milioane de hectolitri.
Ultima achizitie pe piata a avut loc in urma cu doi ani, cand South African Breweries, a cumparat Bere Timisoreana.
In ciuda prezentei puternice a grupurilor internationale, care detin aproape 70% din piata, potentialul afacerilor cu bere va aduce anul acesta cel putin un nou competitor: European Drinks. Grupul detinut de fratii Micula si-a anuntat intentia de a construi o fabrica de bere cu o capacitate de aproximativ 1 milion de hectolitri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO