Prima pagina

Vrei fara E? Platesti mai mult si tine mai putin

23.07.2003, 00:00 31

Concurenta tot mai acerba din industria alimentara i-a determinat pe producatorii din domeniu sa gaseasca metode si nise de piata noi pentru a acapara cat mai mult din piata.
Doi dintre principalii jucatori de pe aceasta piata, Angst si Cris-Tim au descoperit astfel segmentul mezelurilor fara sau cu cat mai putini aditivi alimentari, adica deja cunoscutele E-uri.
Angst Ro a lansat patru produse noi, care nu contin nici un fel de E-uri, nici coloranti alimentari si au un continut scazut de apa si grasimi, conform directorului general Sorin Minea.
"Ne pregatim de cateva luni pentru lansarea acestor produse, timp in care am efectuat numeroase teste. Investitiile nu au fost mari, am investit in special in testare," a spus Minea.
La inceputul anului viitor, compania va decide care dintre produse va ramane in continuare pe piata, in functie de de vanzari si raspunsul consumatorilor.
Si Cris-Tim a lansat o gama de cinci produse similare, sub brandul Bunea Haiducul, dar directorul general Radu Timis spune ca acestea au un conservant, nu sunt 100% fara E-uri.
"Nu se poate sa excludem E-urile definitiv," a spus Timis. "Pana si romanii foloseau conservanti."
In aproximativ doua luni, Cris-Tim va avea o campanie de lansare a unor branduri noi, in care va intra si aceasta gama.
Atat produsele Angst cat si cele ale Cris-Tim costa cu 20% mai mult fata de cele existente pe piata, principalii clienti vizati fiind persoanele cu venituri mari.
Angst vinde deocamdata produsele doar in magazinele proprii, deoarece doreste sa controleze calitatea marfii.
"Vom mai lansa si in alte locuri, dar dorim o selectie pentru a ne putea impune standardele," a spus seful Angst.
Cris-Tim vinde si in alte magazine si supermarketuri decat cele proprii.
In opinia altor jucatori de pe piata, campania produselor fara E-uri nu reprezinta decat un instrument de marketing, menit sa atraga cota de piata companiei producatoare si care se poate reflecta negativ asupra celorlalte companii de profil.
"Fara E-uri e ca si cum ai spune fara carburanti. Acum orice E sperie pe toata lumea, dar sunt stabilizatori absolut necesari. Nu agreez aceasta idee, nu e ok," au declarat surse din industrie care au dorit sa-si pastreze anonimatul.
"Probabil ca ideea o sa faca ceva valvataie, pentru ca la noi inca mai functioneaza sindromul turmei de oi. Ideea o sa prinda mai ales in marile orase, insa la en gros, unde pretul e important, nu," a mai comentat aceeasi sursa.
La randul sau, Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Chimie Alimentara, a declarat ca nu toate E-urile sunt nocive, "iar unele chiar sunt de dorit."
"Nu toate E-urile sunt rele. Trebuie insa sa mai invatam pentru a disciplina piata. Este adevarat ca produsele care nu contin aditivi alimentari sunt mai sanatoase, au o valoare nutritiva foarte buna, chiar daca nu sunt foarte atragatoare," a spus Mencinicopschi.
Potrivit lui Minea de la Angst, primele rezultate ale testelor au confirmat si cateva nemultumiri din randul consumatorilor.
"Principalele plangeri pe care le-am primit au fost termenul scurt de valabilitate (cinci zile), culoarea diferita, de carne fiarta- e normal sa fie asa, pentru ca nu au coloranti, si o usoara modificare a gustului fata de gustul cu care erau obisnuiti consumatorii," a spus el.
Bogdan Cazacu, director comercial in cadrul companiei Gourmet, este de parere ca din cauza pretului mare, acest tip de produse nu pot duce la formarea unui segment de piata prea mare.
"E foarte putin probabil ca aceasta piata sa creasca. E vorba despre pret, in primul rand, iar persoanele care au bani pentru aceste produse nu sunt interesate. Exista niste produse high class pe care oamenii le cumpara pentru a fi vazuti ca le cumpara," a comentat Cazacu.
Discutiile despre efectul nociv al aditivilor alimentari au inceput de mai bine de un an, iar rezultatele nu au intarziat sa apara.
Anul trecut au cazut victime ale scandalului companii din industria de chips si a margarinei, care au inregistrat scaderi ale vanzarilor.
Tot ca rezultat al acestor discutii a aparut si decizia Consiliului National al Audiovizualului (CNA) cu privire la informarea cumparatorilor in legatura cu continutul produselor.
Grija pentru sanatate a condus, in Occident, la aparitia unei game largi de produse naturale sau biologice.
In Romania, aceasta industrie se gaseste in stadiu incipient, fiind estimata la mai putin de jumatate de milion de dolari pe an.
Printre companiile care au promovat ideea produselor biologice se numara producatorul de lactate LaDorna, care a lansat produse cu care doreste sa atraga in special clientii din Occident.
In prima jumatate a acestui an, industria carnii a inregistrat o scadere in volum a vanzarilor de aproximativ 30%, conform datelor Asociatiei Romane a Carnii (ARC), citate de Minea.
"N-a mers stralucit pentru industria alimentara din cauza discutiilor legate de taxele vamale, a plafonarii pretului si a puterii de cumparare scazute simtitor. In plus, concurenta e fantastica, mai ales ca pe piata neagra se vand produse cu 19% mai ieftine," a spus Minea.
El a declarat insa ca firma sa a inregistrat o crestere din punct de vedere cantitativ de 27% pe prima jumatate a anului, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
La randul sau, Radu Timis de la Cris-Tim a spus ca principala cauza ce a determinat scaderea pietei carnii a fost orientarea consumatorilor catre produsele pe termen mediu si lung.
Si Bogdan Cazacu de la Gourmet a confirmat trendul descendent al industriei.
"Prima jumatate a anului a mers mult mai prost decat ne-am asteptat. Cred ca dincolo de cauzele binecunoscute exista niste masuri mai putin vizibile, care vizeaza mentinerea unui nivel scazut al inflatiei, lucru care conduce la venituri mai scazute, deci la un consum mai scazut," a spus Cazacu.
Principalii jucatori de pe piata producatorilor de mezeluri sunt Angst, Cris-Tim, Campofrio, Ifantis, Gourmet, Caroli, Medeus si Principal Construct.
Companiile ocupa aproximativ 30% din piata, conform unor studii.
Pe piata isi desfasoara activitatea peste 1.000 de companii din industria mezelurilor, dar numarul lor se asteapta sa scada odata cu integrarea in UE, cand conditiile de functionare ale companiilor se vor inaspri. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO