Profesii

Afacerea targurilor de joburi

Afacerea targurilor de joburi
29.04.2008, 19:42 611

Fie ca este vorba de agentii judetene de ocupare a fortei de munca, de firme de recrutare sau de ONGuri, toate aceste organizatii se lupta sa organizeze targuri de joburi. Alaturi de organizatorii evenimentelor, actorii principali in filmele targurilor de locuri de munca sunt vizitatorii, companiile participante si sponsorii. Este profitabil sau nu sa organizezi un targ de joburi? Exista doar castigatori in businessul targurilor de joburi?
"In general, organizatorii targurilor de joburi nu au de castigat financiar de pe urma acestor evenimente, profitul obtinut fiind aproape de 0. Poate doar cei care fac astfel de targuri in incinta facultatilor sa aiba un oarecare profit", spune Bogan Gavrila, directorul de comunicare al JOBfest, targ de joburi desfasurat in prima jumatate a lunii aprilie la Cercul Militar National din Bucuresti.
In absenta unor profituri concrete, implicarea de bani si resurse in organizarea de astfel de evenimente are un castig implicit.
Spre exemplu, in spatele organizatorilor JOBfest se afla trei organizatii nonguvernamentale si compania de resurse umane Perform HR, dedicata recrutarii de tineri profesionisti.
Reprezentantul JOBfest estimeaza ca evenimentele de profil vor deveni rentabile pentru organizatori abia in 2009 si 2010, dupa maturizarea businessului.
"Pentru un organizator, targul de job reprezinta o excelenta ocazie pentru largirea bazei de date in vederea recrutarii", apreciaza Bogdan Gavrila. In consecinta, castigatorul direct al JOBfest este compania Perform HR, care obtine doar in urma a doua zile de targ cateva mii de CVuri, la care se adauga cele 4.000 5.000 de CVuri colectate pe parcursul editiei online.
Pentru desfasurarea evenimentului, organizatorii targului au inchiriat tot subsolul Cercului Militar National. Practic, pregatirea evenimentului a costat in jur de 100.000 de euro, incluzand cheltuielile cu locatia si promovarea pe TV si online a evenimenului. "Costurile cu locatia sau cifrat la 13.500 de euro. Cea mai mare suma, respectiv 8.500 de euro, sa platit, printre altele pentru zilele de amenajari si cele de eveniment, curatenie, paza si energie", afirma Gavrila.
Cel mai mare targ de joburi de piata, Angajatori de top, sa desfasurat la sfarsitul lunii martie in incinta Salii Palatului. Pentru eveniment, compania cu activitati de consultanta si recrutare in HR Catalyst Recruitment Solutions, cea care organizeaza targul, a inchiriat aproape integral locatia.
"Pentru un eveniment de genul unui targ de joburi, costurile de inchiriere pentru un metru patrat de stand construit este de 25 de euro/zi. Nu se acorda niciun fel de discount, indiferent de perioada din an sau de durata evenimentului", spune Gheorghe Stroe, directorul general al Salii Palatului.
In conditiile in care suprafata medie a unui stand este de 67 metri, iar numarul de companii participante a ajuns la 120, organizatorii Angajatori de top au platit doar pentru inchirierea standurilor pentru o zi in jur de 20.000 de euro. Ceea ce pentru doua zile de targ inseamna 40.000 de euro. La acestea se adauga cheltuielile cu energia electrica, curatenia si paza, precum si activitatile de promovare al evenimentului.
Tinand cont de amploarea evenimentului, este foarte probabil ca nivelul costurilor necesare organizarii editiei din Bucuresti a Angajatori de top sa fi depasit 200.000 de euro.
Cristian Hossu, business development manager la Catalyst Recruitment Solutions, considera ca spre deosebire de anul trecut, costurile legate de organizarea targului de joburi au urcat mai sus.
"Am crescut bugetul de cheltuieli cu cateva zeci de procente fata de anul trecut. Ma refer atat la costurile de inchiriere, cat si la cele legate de salarizarea persoanelor care sau ocupat de eveniment", mentioneaza Hossu. Si in cazul JOBfest, cheltuielile legate de organizare au fost in acest an cu 20% mai mari decat cele de anul trecut.
Organizarea celor doua targuri de joburi a durat peste noua luni de zile, peste 120 de persoane fiind mobilizate pentru pregatirea evenimentelor.


Cum se recupereaza banii
Organizatorii de targuri de joburi isi recupereaza banii investiti prin intermediul sponsorizarilor si a chiriei pe care o platesc companiile pentru stand. Pentru a fi prezenta la un targ de joburi de genul Angajatori de top sau JOBfest, o companie a platit intre 500 si 5.000 de euro pentru stand. Sumele mai mari au garantat angajatorilor o prezenta mai vizibila pe materialele informative organizate de organizatorii targurilor de joburi.
Potrivit unor surse din piata, pe langa costurile legate de prezenta la stand, unii angajatori mai generosi au cheltuit chiar si peste 30.000 de lei (8.400 de euro) pentru materiale promotionale (bannnere, flyere, mape de prezentare, cadouri).
Cat priveste participantii la astfel de evenimente, exista cateva prezente constante, mai exact companiile care au nevoie de angajatii pentru pozitii de entrylevel. Spre exemplu, Accenture, Procter & Gamble si BRD au participat la cel putin trei targuri de joburi de la inceputul acestui an.
Exista insa un return of investment pentru o companie care aloca 10.000 15.000 de euro pentru a fi prezenta la un targ de joburi si care, de multe ori, alege sa participe la un astfel de eveniment de mai multe ori intrun an? "Noi cuantificam succesul unui astfel de targ prin numarul de CVuri pe care le primim, prin numarul angajarilor viitoare si prin faptul ca devenim mai cunoscuti", afirma Gabriela Cazan, specialist recrutare al RTC Holding, grup de firme prezent la JOBfest.
Practic, totul se reduce la doua lucruri: "Iti faci reclama si recrutezi si personal", rezuma simplu prezenta la JOBfest Alina Toader, recruiter pentru Snack Attack.
Cristian Hossu, de la Catalyst, afirma ca nevoia pentru recrutarea de personal a crescut in randul companiilor. "Ceea ce am observat este ca angajatorii vor sa recruteze mai mult decat anul trecut, chiar daca gasesc mai greu candidati comparativ cu editia din 2007", afirma Hossu.
Un exemplu prin care se justifica investitia companiilor la targurile de joburi este evidentiat prin prisma celor doi reprezentanti ai Raiffeisen Bank la Job Borse, targ organizat in cadrul rectoratului Universitatii Politehnice din Bucuresti, Marius Popescu, ofiter acordare credite, si Oana Gurgu, SME Warrior in cadrul institutiei de credit, care au ajuns sa lucreze in banca in urma unui targ de joburi. "Este mai eficient sa te duci la un astfel de eveniment pentru ca ai ocazia sa discuti liber cu reprezentantii companiilor decat sa trimiti un CV pe siteurile de profil", afirma cei doi.


Tinerii nu vor salarii mai mici de 300 de euro pe luna
Targurile de joburi reprezinta insa si o buna ocazie pentru a simti pulsul salarial al unei piete care isi schimba asteptarile si orientarile profesionale cu o viteza ametitoare: tinerii.
Perceptia generala in ceea ce priveste asteptarile salariale ale tinerilor care viziteaza targurile de joburi este ca salariul minim net pentru care ar fi dispusi sa accepte o oferta de munca oscileaza in jurul a 300 de euro pe luna. Insa in functie de experienta si de abilitatile candidatului, salariile pot urca si pana la 1.000 de euro net lunar.
In cazul asteptarilor salariale ale celor care au vizitat Angajatori de Top, aproape jumatate dintre respondenti au precizat ca isi doresc intre 300 si 500 de euro, iar peste 30% dintre cei intrebati prefera un salariu situat intre 500 si 1.000 de euro. In zona de vest a tarii, pretentiile salariale difera fata de cele din Bucuresti, timisorenii avand asteptari mai mici in medie cu 100 de euro.
Deficitul de personal din anumite domenii, dar si volumul mare de angajari pe care le fac anumite companii au determinat aparitia de targuri tematice.
Astfel, cei care isi doresc o cariera in domeniul financiarbancar au putut vizita in perioada 1719 aprilie targul de joburi Banking Jobs, organizat la Institutul Bancar Roman de firma Multi Media Net. Cele 12 banci care au participat la acest eveniment au scos la concurs peste 3.000 de joburi, ofertele de munca vizand reteaua de sucursale si centrele bancilor.
Potrivit organizatorilor, salariile oferite pentru pozitiile de middle management sunt de cel putin 1.000 de euro si pot ajunge pana la 2.500 de euro in cazul unui sef de agentie intro banca bine pozitionata pe piata.
Tinerii care au venit la targ sau orientat in special catre pozitiile de casier sau consilier vanzari. Majoritatea celor prezenti doresc sa intre in sistemul bancar, din acest motiv lasand la o parte discutiile legate de salarii. Cu toate acestea, salariile pentru pozitiile de entry level au crescut in acest an cu 10% fata de 2007, cand variau intre 300 si 350 de euro, a spus Cornel Dinu, directorul general al firmei organizatoare.


Scade interesul pentru targurile din universitati
Spre deosebire de cele doua mari targuri de joburi din capitala, Angajatori de Top si JOBfest, atmosfera de la evenimentele similare organizate in cadrul universitatilor este mult mai putin animata. In decurs de o saptamana, rectoratul Universitatii Politehnice din Bucuresi a gazduit doua targuri de joburi, Job Borse si Targul Anual de Burse si Joburi, la care au participat in total intre 4.000 si 5.000 de vizitatori. Cele doua evenimente au reunit peste 60 de companii care au oferit aproximativ 1.200 de locruri de munca si burse pentru studenti. "In ultima vreme am observat o scadere a numarului de persoane care aleg sa viziteze targul. Acest lucru se intampla fie din cauza ca multe companii au inceput sa aiba propriul departament de resurse umane, care se ocupa de recrutare. De asemenea, exista si siteurile de profil, cat si din ce in ce mai multe firme specializate in recrutarea de personal", afirma Gabriel Petrea, presedintele Uniunii Nationale a Studentilor din Romania (UNSR), organizatorului Targului Anual de Burse si Joburi.
Nu doar organizatorii targurilor studentesti de joburi au constatat dezinteresul tinerilor de a participa la astfel de evenimente, ci si angajatorii. Griro, producatorul de utilaje pentru industria chimica, a gazelor naturale si energetica, care a venit la targul organizat de UNSR cu o oferta de circa 10 posturi adresate studentilor in ani terminali si proaspat absolventilor, este unul dintre angajatorii care a constatat dezinteresul tinerilor.
"Spre deosebire de editia precedenta, a scazut dramatic numarul vizitatorilor. Anul trecut, dupa cateva ore de targ am primit peste 100 de CVuri la stand. La aceasta editie, in acelasi interval am primit doar cateva", spune Florentina Captiu, sef serviciu resurse umane al Griro, companie in cadrul careia rata de recrutare este de un candidat la 1020 de CVuri primite.
Reprezentantul companiei considera ca acest lucru se datoreaza cererii foarte mari de pe piata fortei de munca in raport cu oferta. Mai mult, Captiu apreciaza ca tinerii nu mai sunt atrasi sa lucreze in domeniul de activitate al Griro din cauza salariilor neatractive comparativ cu alte domenii. "Un salariu de 1.000 de euro poate fi considerat bun in acest domeniu", spune Captiu.


Ce vor tinerii
Cand vine vorba de alegerea unui loc de munca, tinerii care viziteaza targurile de joburi acorda o mare atentie nu doar salariului, ci si posibilitatilor de avansare sau atmosferei. "Am venit la acest targ pentru ca imi caut un job in domeniul juridic. Dat fiind ca am destula experienta in ceea ce priveste interviurile cu angajatorii si mas multumi pentru inceput cu 1.000 de lei net. Pe langa salariu, ma intereseaza foarte mult si posibilitatile de avansare", afirma Mihai Dobre, absolvent al Facultatii de Drept din cadrul Universitatii Bucuresti, care a vizitat Targul Anual de Burse si Joburi.
Dumitru Iordan, un tanar cu experienta de 4 ani, a venit la targul organizat in cadrul rectoratului pentru a se interesa de oferte in domeniul constructiilor si in industrie.
"Am absolvit o facultate cu profil mecanic in 2004", spune Iordan. Desi nu tine neaparat sa isi schimbe jobul, prospecteaza piata. In schimb, spune destul de raspicat ce lar interesa: un loc de munca cu un salariu in jurul a 1.200 de euro. "Bineinteles ca daca mi se deschid noi orizonturi as accepta sa lucrez si pe mai putini bani", explica el.
Pentru angajatori, una dintre cele mai mari provocari este partea de consiliere in cariera, mai exact sa vada ce li sar potrivi candidatilor pe care ii intalnesc si sa ii indrume in directia respectiva. Probabil ca cel mai mare impact asupra unui recruiter este un potential candidat care stie foarte bine care ii sunt punctele slabe si cele forte si care vede cat de cat clar unde sar integra mai bine intro organizatie.
Simona Tulbure, coordonator resurse umane in cadrul companiei de audit si consultanta Deloitte, spune ca absolventii sunt "putin dezorientati", intrucat atunci cand vin sa discute nu prea stiu ce vor.
Dupa doar trei luni ca angajat al Raiffeisen Bank in functia de coordonator de vanzari, Mihai Popescu, absolvent al universitatii Spiru Haret, a mers la JOBfest in cautarea unui loc de munca mai bun, "din toate punctele de vedere". "De la un angajator, ma intereseaza atat ce plan de cariera ofera, cum e echipa de lucru, dar si salariul. Sa spunem ca, pentru inceput, as fi multumit cu un salariu de 500 de euro net/luna", spune Popescu.
Iar febra targurilor de joburi nu se opreste aici. Angajatori de top are programata si o editie de toamna, iar in mai Asociatia Tinerilor Economisti din Romania organizeaza trei targuri pentru studenti.
Mai mult, la nivelul tarii vor avea loc mai multe targuri organizate de Agentiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca.


Cate angajari se fac dupa targurile de joburi
Cele 177 de companii prezente la editiile de primavara Angajatori de Top din Bucuresti si Timisoara au venit cu o oferta de 4.000 de locuri de munca, asteptarile organizatorilor fiind ca 1.600 de persoane sa fie angajate in urma targului de joburi. Cele mai multe oferte de joburi au venit din domenii ca financiarcontabilitate (950), IT (650), ingineri (600) si audit si consultanta (500).
In vreme ce organizatorii Angajatori de Top se asteapta la 1.600 de angajari la nivel national, Bogdan Gavrila apreciaza ca 2.000 din cei 5.300 de vizitatori ai JOBfest vor merge la interviuri in urmatoarea perioada.
n Cele peste 200 de companii prezente la Cercul Militar National si in cadrul editiei online a JOBfest au venit cu o oferta de 5.000 de locuri de munca, in crestere fata de editia anterioara a targului. O treime din oferta de joburi a fost pentru posturi parttime. Cele mai atractive joburi pentru participantii la targul de joburi au fost cele din domenii precum IT&C si financiarbancar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO