Profesii

Angajatii multinationalelor, tot mai plimbati prin lume

12.06.2006, 00:00 34

Multinationalele trimit din ce in ce mai multi expatriati dintr-o filiala in alta, insa integrarea acestora este uneori ingreunata de lipsa unor politici adecvate.

Gradul de mobilitate a personalului expatriat din companiile multinationale creste semnificativ la nivel global, aproape jumatate din acestea raportand o crestere a detasarilor internationale intre subsidiare in ultimii doi ani, potrivit unui studiu realizat de compania internationala de consultanta in resurse umane Mercer Human Resource Consulting.

Tendinta a fost sustinuta in mare parte de cresterea numarului de misiuni pe termen scurt, de pana intr-un an, o practica folosita din ce in ce mai des de companii, de-a lungul ultimilor ani.

"Plasarile pe termen scurt au devenit populare pentru ca sunt in general mai putin costisitoare decat cele pe termen lung, oferind in acelasi timp companiilor posibilitatea de a face transferul de competente rapid si usor", a declarat Yvone Sonsino, director in cadrul filialei Mercer din Londra.

Cu toate acestea, a adaugat ea, pentru ca acest gen de misiuni sa fie de succes, companiile trebuie sa isi dezvolte politici adecvate de gestionare a costurilor si de limitare a riscurilor. Iar asta in conditiile in care, potrivit studiului, majoritatea covarsitoare a companiilor (84%) detaseaza oameni in subsidiare pentru perioade scurte, mult mai putine (56%) avand insa si politici formalizate pentru aceasta practica.

"Cand angajatii trimisi pe termen scurt intr-o noua locatie isi ocupa pozitia, managementului si colegilor din tara gazda le vine greu deseori sa investeasca in acestia timpul necesar pentru a ii ajuta sa inteleaga specificul afacerilor si culturii locale", a explicat Sonsino.

O alta tendinta remarcata de oficialii Mercer este aceea a cresterii numarului de expatriati-femei, in contextul in care, la nivel global, doamnele au ajuns sa reprezinte 13% din personalul detasat international, proportia fiind de 8% in urma cu cinci ani.

Fenomenul s-a facut cel mai bine simtit in zonele Nord-America si Asia/Pacific, unde femeile expatriate inseamna acum 15%, respectiv 14% din personalul expatriat de companii, cu 4%, respectiv 5% mai mult decat in urma cu o jumatate de deceniu.

Cea mai dramatica schimbare in acest sens s-a petrecut insa in randul companiilor latino-americane. Daca in urma cu cinci ani, doar 1% din personalul expatriat era reprezentat de femei, in prezent proportia a ajuns la 11%. Europa a ramas in urma celorlalte regiuni din acest punct de vedere, valoarea masurata fiind aici de 10%, cu 3% mai mult decat acum cinci ani.

"Clientii ne spun ca diversitatea reprezinta una din cele mai importante tendinte in managementul resurselor umane, iar diversitatea de gen face parte din aceasta tendinta. In multe regiuni ale lumii, femeile sunt din ce in ce mai dornice sa isi dezvolte cariere de succes si competentele lor sunt din ce in ce mai recunoscute", a precizat Sonsino.

Bonusurile de mobilitate joaca in continuare un rol foarte important in incercarea companiilor de a ii motiva pe angajati sa accepte detasarile internationale, mai putin de un sfert din acestea (22%) neoferind acest gen de compensatii. Cu toate acestea, mai multe companii ofera bonusuri sistematice pentru misiuni pe termen lung (73%) decat pentru cele pe termen scurt (31%), pentru ca in cazul acestora din urma angajatii se lasa mult mai greu convinsi. Mai mult de jumatate din companii premiaza la aceeasi valoare transferurile intraregionale si cele interregionale.

Bonusurile de dificultate raman o componenta necesara a pachetelor pentru expatriati, mai ales pentru plasarile pe termen lung, aproape trei sferturi din companiile incluse in studiu oferind compensatii pentru diferentele privind standardele de viata dintre locatii.

De asemenea, majoritatea multinationalelor pun la dispozitia expatriatilor si a familiilor acestora programe menite sa ii ajute sa se adapteze la noua locatie, 72% oferind cursuri de limba iar 60% traininguri interculturale. Mai mult, peste jumatate din companiile incluse in studiu, cele mai multe din zonele nord-americana si europeana, asigura sprijin practic in realizarea detasarilor, acesta incluzand aranjamentele de mutare, vize, vizite in tara gazda, consultanta pe probleme de fiscalitate si alte facilitati temporare.

Cand vine insa vorba de integrarea angajatilor si a familiilor in comunitatile locale, acestia trebuie sa se descurce, in general, singuri. Spre exemplu, mai putin de o treime din multinationalele incluse in studiu faciliteaza prezentarea acestora altor expatriati detasati in respectiva locatie.

Expatriatii sunt adesea persoane foarte importante in organizatii, ceea ce face ca repatrierea si sfarsitul unei perioade de detasare sa reprezinte o parte importanta a politicii de management al mobilitatii angajatilor. Astfel, 60% din companii includ conditiile de repatriere in politicile de detasare internationala a angajatilor.

Dintre masurile luate pentru a facilita reintegrarea expatriatilor in tara de origine se numara cerinta de a vizita birourile de acasa inainte de terminarea misiunii, practicata de peste o treime din companii, si informarea regulata a acestora cu privire la evolutia afacerii din tara de bastina, obicei regasit in peste un sfert din organizatiile care au participat la studiu.



Expatriatii in cifre

* in jur de 44% din companiile multinationale au crescut semnificativ numarul de expatriati trimisi dintr-o subsidiara in alta, in ultimii doi ani

* proportia femeilor din numarul total de expatriati a crescut de la 8% la 13%, de-a lungul ultimilor cinci ani

* 60% din companii ofera traininguri interculturale, insa partea critica a procesului de integrare intr-o tara gazda este lasata de obicei "pe umerii" angajatului

* chiar daca 84% din companii detaseaza angajati pe termen scurt (pana intr-un an), doar putin peste jumatate (56%) au politici formale pentru acestea

* mai mult de jumatate din companii acorda bonusuri de mobilitate de aceeasi valoare, indiferent ca este vorba de mutari in aceeasi regiune sau intr-o alta zona a Globului.

liviu.alexandrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO