Profesii

Angajatorii, in cautarea personalului perfect compatibil

02.02.2004, 00:00 28



Cum isi recruteaza firmele personalul, ce calitati sunt necesare pentru ocuparea unui post intr-o organizatie si care sunt nemultumirile angajatorilor sunt numai cateva intrebari la care a incercat sa raspunda o ancheta sociologica realizata in regiunea Bucuresti-Ilfov de catre Centrul OCUP pentru Informare, Consiliere si Formare Profesionala, proiect realizat prin programul PHARE 2000 pentru Coeziune Economica si Sociala.



Analiza OCUP releva ca cea mai mare parte a companiilor romanesti continua sa utilizeze o metoda traditionala de recrutare: recomandarea primita din partea prietenilor, cunostintelor, specialistilor in domeniu si partenerilor de afaceri. Aceasta modalitate de recrutare se pastreaza in practica multor agenti economici, indiferent de profilul, marimea sau forma de proprietate a firmei.



In aceste conditii, analistii apreciaza ca este bine ca tinerii sa cunoasca acest fapt si sa incerce sa-l foloseasca in avantajul lor. De exemplu, la plecarea de la o firma la care au lucrat este foarte important sa plece cu o recomandare buna sau cu o trimitere catre un alt angajator din domeniu. Ei trebuie sa-si construiasca un sistem propriu de relatii si sa fie atenti la impresia pe care o lasa unora sau altora dintre oamenii cu influenta si care ii pot recomanda.



Ancheta a mai aratat ca putine firme dispun de o strategie in domeniul resurselor umane. Aproape jumatate dintre cei chestionati au afirmat ca nu au nici un fel de plan cu privire la recrutarea si selectia fortei de munca. Restul au spus ca utilizeaza ca metoda de recrutare ar fi anuntul la mica sau marea publicitate sau contractul cu o agentie specializata.





Criteriile de angajare



Printre criteriile de angajare sunt mentionate la loc de frunte cunostintele profesionale legate de specificul postului, precum si studiile de specialitate si calitatile personale. « Totusi, din pacate, se pare ca experienta este cea care primeaza. Multi dintre angajatori nu se simt foarte confortabil sa discearna potentialul de performanta si pare mai comod pentru ei sa ia in considerare experienta », spun analistii.



In aceste conditii sansa tinerilor de a avea acces pe piata fortei de munca imediat dupa absolvire este redusa. Ei trebuie, pe de o parte, indrumati din timp catre acele calificari care permit insertia rapida, iar pe de alta parte orientati catre acele canale de comunicare ce ofera informatii despre posturi pentru care experienta nu este cel mai important criteriu de angajare.



In ceea ce priveste studiile, ancheta a relevat faptul ca cele superioare raman o cerinta importanta pentru angajatorii care dau anunt la mare publicitate, dar nu mai sunt strict legate de competentele specifice asociate respectivelor studii. Tipul de "profesionist" cautat este mai degraba caracterizat de flexibilitate in acumularea de competente si valorificarea acestora pe o piata in schimbare.



In procesul de recrutare, angajatorii spun ca intampina doua mari probleme: nivelul salariilor si lipsa unui sistem de invatamant care sa furnizeze personalul calificat de care au nevoie.



Cei care se afla in cautarea unui angajat sustin ca, de cele mai multe ori, o persoana care este calificata pentru un anumit job solicita salarii mai mari decat cele pe care le pot oferi angajatorii. De altfel, actualul nivel al salarizarii reprezinta principalul motiv de nemultumire, in viziunea patronilor.



In ceea ce priveste calificarea, angajatorii se plang de faptul ca sistemul de formare, nu furnizeaza meseriile si specializarile de care au nevoie in organizatiile lor.



Concluzia anchetei este ca, in momentul de fata, un important segment din piata fortei de munca - atat angajatori cat si angajati (sau viitori angajati) nu sunt pregatiti pentru a comunica eficient unii cu altii, nu au suficienta incredere unii in altii, nu utilizeaza intotdeauna acelasi limbaj, nu impartasesc aceleasi valori. miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO