Profesii

Care este pretul corect pentru un training scump

18.02.2008, 21:37 1437

Goana dupa profit a companiilor prezente in Romania se va reflecta direct si in costurile pe care va trebui sa le suporte acestea cu programele de formare profesionala a angajatilor. Daca pana acum ceva timp firmele se uitau cu atentie la preturile programelor de training, in 2008 nu se va face rabat de la calitate si se va cheltui atat cat va fi nevoie.
Cele mai cautate programe de training, implicit si cele mai scumpe, vor fi solicitate de companiile multinationale si vor targeta middle si top managerii. Cat va ajunge sa se plateasca pentru un training scump in 2008? "Vad o crestere a preturilor cu 10-20% la programele de formare profesionala in acest an. Daca vorbim de un training foarte scump, putem considera un nivel de pret de 300-350 de euro/participant/ program in 2007. Aceasta valoarea psihologica de pret nu va putea fi depasita cu usurinta anul acesta, doarece trebuie sa ai in vedere si ceea ce se intampla in piata", declara Alina Negrea, senior partner la firma de training APlus Performance.
Atunci cand se face o evaluare a pretului unui training, firmele care furnizeaza astfel de servicii au in vedere, printre altele, tipul de training, durata, locatia, numarul de participanti, complexitatea trainingului, metodologia folosita sau numarul de traineri implicati in program. Totodata, pretul final al trainingului este dat si de nationalitatea trainerului - roman sau strain.
"In 2007, cel mai scump training oferit de For People a fost un program complex, pe parcursul caruia s-au simulat diverse stari emotionale, la care au participat circa 120 de persoane, si care a avut un pret de 4.300 de euro/zi", afirma Marius Balasoiu, managing partner la firma cu activitati de training For People.
El considera ca media in 2007 pentru o zi de curs preluat de companiile de profil din Romania si adaptat cerintelor autohtone a fost de 1.800 de euro. "Sunt multe companii importante care nu se mai uita la cursuri ieftine de 300 - 400 de euro. In acest an, ma astept la o crestere a cererilor pentru programele foarte specializate, care sunt mai scumpe".
Spre deosebire de anii trecuti, Alina Negrea, de la APlus Performance, a observat ca pe langa clientii traditionali din IT sau sectorul financiar-bancar, serviciile firmei de training au fost solicitate de catre companiile care activeaza in industria publicitatii si in domeniile tehnice, trend care se va pastra si in acest an. Gradul de complexitate al programelor de formare profesionala si prezenta trainerilor straini s-au transpus in 2007 in preturi de peste 5.000 de euro, fiind asteptata o crestere de pana in 20% si in acest an.
"Un tip de traininguri relativ scumpe sunt 'keynote speech-urile' - sesiuni de impact, de 60-90 de minute, sustinute la conferintele cu sute de participanti. Pentru astfel de sesiuni tariful poate ajunge pana la 5.000 de euro cu speakeri romani", spune Octavian Pantis, managing director la TMI Romania. El spune ca, in cazul TMI Romania, tariful pentru o zi de training nu a depasit 2.700 de euo, iar pentru keynote speech-uri a fost de maximum 3.500 de euro.
Datorita tot mai multor conferinte interne ale companiilor, numarul de keynote speech-uri este in crestere de la an la an. Un alt factor care contribuie la cresterea numarului de programe de acest gen este reprezentat de dorinta oamenilor de a vedea mult mai mult decat o prezentare clasica pe video proiector. "Un alt tip de training scump este cel cu traineri straini, ale carui tarife pot ajunge tot pana la 5.000 de euro sau chiar mai mult, in unele cazuri", completeaza Pantis. Preturile trainingurilor considerate scumpe de anumite companii pot fi apreciate de alte firme ca fiind normale, pe fondul perceptiilor diferite ale solicitantilor.
"Sunt firme care considera ca un training de 3.000 de euro/zi este foarte scump, in timp ce altele apreciaza ca aceasta valoare este corecta in raport cu obiectivele stabilite si rezultatele obtinute imediat dupa finalizarea sesiunii de training", spune Anda Racsa, manager general la ABC Training Consulting.
In anii trecuti, diferenta de pret intre o firma specializata de training din Romania si o companie de profil din Europa Centrala si de Est era destul de vizibila. Dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, tarifele s-au aliniat, iar diferentele chiar daca nu au disparut s-au redus considerabil.
"In majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est se gasesc cursuri bune la 2.000 - 2.500 de euro/zi, iar mai in vest cursurile bune sunt intre 2.500 si 3.500 de euro/zi. Cu alte cuvinte, Romania a avut o intarziere dar, ca si in alte domenii, recuperam", subliniaza Octavian Pantis, de la TMI. In cazul in care mai exista diferente de pret intre programele de training din Romania si cele din statele din aceeasi regiune geografica, aceasta se datoreaza discrepantei veniturilor, crede Costea Dumitrescu, partener la Ascendis, care adauga ca piata locala accepta tarife de 2.500 - 3.000 de euro pe zi.
In vreme ce preturile la training in Romania si Ungaria sau Polonia nu mai sunt atat de diferite, exista totusi o prapastie tarifara intre preturile cerute de companiile de training din Romania si cele din Occident.
"La noi (in Romania - n. r.) cursurile sunt deocamdata cam la 50% din pretul din Europa. Diferenta este data de nivelul la care sunt platiti trainerii afara, de fapt, de toate costurile fixe ale unei firme de afara", spune Dana Cavaleru, marketing manager al United Business Development (UBD).
"In 2007, cel mai scump curs a fost Certificarea ROI (Return of Investment Methodology - n.r.) dedicat managerilor de resurse umane. Costul acestei certificari este de 5.000 de euro", mai spune Cavaleru.

Cat costa formarea angajatilor
100 - 200 de euro/zi/participant - training open
1.000 - 3.000 de euro/zi - training in-company
5.000 de euro - keynote speech (sesiuni de impact, de 60-90 de minute, sustinute la conferintele cu sute de participanti)
5.000 de euro - curs de Certificarea ROI dedicat managerilor de resurse umane
1.800 de euro - media pentru o zi de training in 2007

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO