Sidney Finkelstein, profesor de management la Şcoala de Business Tuck a colegiului britanic Dartmouth şi autor al cărţii "De ce executivii deştepţi fac greşeli", a făcut câteva selecţii ale celor mai neinspiraţi CEO din 2011 şi a celor mai mari greşeli ale lor, scrie portalul Management-Issues.
Greşeala - nu s-au adaptat, structura duală de conducere
Compania canadiană proiectează, produce şi promovează smartphone-urile BlackBerry, unele dintre cele mai populare din lume.
Cei doi executivi nu au reuşit să adapteze produsele companiei cerinţelor pieţei, chiar dacă telefoanele concurenţei, precum iPhone-urile şi cele bazate pe sistemul se operare Android, au început să erodeze din cota de piaţă a BlackBerry.
Conducerea bicefală nu a făcut decât să creeze mai multă confuzie şi să îngreuneze progresul.
"Structura cu doi CEO este un model care garantează de cele mai multe ori eşecul. Face greu de ştiut cine este şeful", apreciază Finkelstein.
Leo Apotheker, fost CEO la Hewlett Packard:
Greşeala - caracterul slab, strategie de execuţie slabă
Sub conducerea de doar 11 luni a lui Apotheker, cel mai mare producător de PC-uri din lume a pierdut peste 30 de miliarde de dolari din capitalizarea de piaţa.
Executivul a încercat să scape de afacerea lui personală cu PC-uri de 40 de milioane de dolari, iar apoi a hotărât s-o păstreze. A decis să creeze o nouă tabletă, apoi s-a răzgântit din nou.
Reed Hastings, Netflix:
Greşeala - comunicare slabă, a speriat clienţii cu preţuri mai mari
Netflix şi-a făcut un nume în lumea businessului oferind clienţilor servicii de închiriat DVD-uri prin e-mail în SUA.
A început apoi să ofere servicii de video streaming pe internet, iar acum are planuri de a se extinde în Europa, anul acesta. Hastings a decis să-şi separe afacerile în două. Rezultatul a fost că preţurile au urcat, iar clienţilor le-a fost mai dificil să ajungă la produsul dorit. "De fapt îmi place ideea scindării afacerii. Aceasta este strategia după litera cărţii. Împarţi compania în două pentru a proteja afacerile noi, dar procesul prin care el a trecut a fost un dezastru. Comunicarea nu a fost destul de bună. Mulţi oameni se întreabă ce e nou în ceea ce fac. Nu cred că este prea mult", a spus Finkelstein.
William Weldon, Johnson & Johnson:
Greşeala - scăderea calităţii şi siguranţei produselor
Anul trecut producătorul farma, de aparate medicale şi bunuri de larg consum a recurs la un număr mare de rechemări de produse: pompe de insulină, seringi, implanturi, lentile de contact, Tylenol şi şampoane pentru bebeluşi.
"William Weldon e ca un CEO de teflon, pentru că multe au mers prost în ultimul an şi aproape nimeni n-a zis nimic. Pentru o astfel de companie, scăderea calităţii şi siguranţei produselor este ceva şocant. William Weldon este CEO, iar toate acestea se întâmplă sub nasul lui", consideră Finkelstein.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels