Profesii

Desiree Diaconescu: Abia in 2008 vom simti cu adevarat criza fortei de munca

Desiree Diaconescu: Abia in 2008 vom simti cu adevarat criza fortei de munca

Desiree Diaconescu, director de resurse umane al URBB

22.10.2007, 14:26 422

Directorii de resurse umane vorbesc tot mai mult despre lipsa de personal specializat de pe piata locala. Cu toate acestea, varful crizei de oameni se va resimti cu adevarat de-abia in anul care urmeaza, este de parere Desiree Diaconescu, director de resurse umane al URBB, companie care detine licenta de imbuteliere pe piata locala a marcilor Tuborg si Carlsberg.
"Vorbim foarte mult despre criza fortei de munca, o vedem si o simtim, dar ea inca nu s-a acutizat. Urmeaza o perioada foarte grea, mai ales in conditiile in care am intrat in Uniunea Europeana cu un somaj mult mai mic decat celelalte tari. In Polonia somajul a fost anul trecut de 18%, iar la noi se apropie de zero. In aceasta situatie este clar ca noua, romanilor, ne va fi foarte greu", este de parere Desiree Diaconescu, director resurse umane URBB.
In acest caz, solutia pe care o propune Diaconescu este o colaborare mai intensa cu scolile si universitatile pentru a ajuta oamenii sa se dezvolte.
Care este principala consecinta a dificultatilor intampinate in gasirea specialistilor cu experienta? Tot mai multe companii angajeaza persoane tot mai neexperimentate. "Daca ne uitam pe anunturile pentru joburi, putem sa observam ca odata experienta ceruta avea un numar de ani, de la cinci ani in sus, dar acum usor-usor gasim in anunturi cerinte de sase luni pana la un an experienta. Deja standardul scade", explica Desiree Diaconescu, care insa este de parere ca rapiditatea cu care se fac recrutarile depinde de standardul de profesionalism al fiecarei companii.
Directorul de resurse umane explica faptul ca in viata unei companii sunt situatii in care pe o anumita pozitie, spre exemplu un inginer chimist, iti permiti sa angajezi numai persoane cu experienta, dar acest lucru depinde si de oamenii care lucreaza deja in interior.
"Daca avem oameni care pot sa impartaseasca din experienta lor putem sa luam foarte bine ingineri chimisti care au absolvit facultati in industria alimentara si care sunt dornici sa intre in companii de genul acesta, sa invete si sa demonstreze ca pot. Aceasta este o situatie in care luam si oameni fara experienta", detaliaza ea.
Spre exemplu, in cadrul URBB a existat in ultima perioada un deficit al oamenilor care "pun direct mana pe produs", adica manipulantii de marfa, muncitorii necalificati, oamenii care muncesc in prima linie. In acelasi timp, greu de gasit sunt si oamenii de nisa precum electricienii, spune directorul de resurse umane. Insa un ajutor important in procesul de recrutare sunt targurile de joburi la care compania a participat pentru prima oara anul acesta. Iar din cele peste 1.000 de
CV-uri primite in urma participarii la aceste targuri, au fost facute aproape 20 de angajari in cadrul URBB.
"Sunt utile targurile, mai ales ca tinerii trebuie sa inteleaga ca se uita cineva catre ei si pentru potentialul sau talentul lor si nu numai pentru experienta. Trebuie sa avem incredere in generatia tanara, sa o formam si sa sadim o samanta de crestere la fiecare, pentru ca ei sa capete incredere. E uimitor apoi sa vezi cum progreseaza si ce performante au", este de parere Diaconescu.
Chiar si asa, tinerii nu stau foarte mult intr-o companie, amploarea pe care a luat-o fenomenul de migratie fiind destul de ingrijoratoare, iar URBB resimte acest lucru in Bucuresti, dar si in cele doua filiale din Cluj si Timisoara. Cu toate acestea, se incearca o controlare a fenomenului, printr-o reinventare ce presupune investitii in calificarea oamenilor.
"Exista oameni care isi doresc sa fie soferi profesionisti, iar noi sustinem financiar partea de scolarizare pentru ca multi dintre ei nu isi permit acest lucru", explica Diaconescu, care mai precizeaza ca fiecare angajat beneficiaza anual de o medie de 550 de euro pentru activitati de training, in aceasta suma nefiind incluse team-building-urile si MBA-urile.
Astfel, pe langa scoala de soferi profesionisti, mai exista cea de motostivuitoristi, acestea adresandu-se de obicei celor care se angajeaza pe pozitii de manipulant marfa si vor mai apoi sa promoveze, insa nu au posibilitatile financiare sa invete singuri.
Dar si managerii au parte de training. "Sunt foarte multi manageri care merg la cursurile de MBA si nu doar manageri de top, avem 100 de manageri in companie si vrem ca ei
sa-si doreasca in primul rand sa inceapa aceste cursuri", marturiseste Diaconescu, precizand ca nu exista un program obligatoriu, insa atunci cand managerii vor sa faca un MBA, compania vine in intampinarea lor.
"In momentul in care esti orientat catre oameni, stii clar ca businessul nu infloreste decat prin ceea ce fac oamenii si trebuie sa ai grija ca politica de resurse umane sa nu fie scrisa doar pe hartie, ci sa urmaresti daca se poate aplica", explica Diaconescu.
De aceea, tot in ceea ce priveste instruirea, mai exista trainingurile generale referitoare la tehnici de comunicare, lucru in echipa, negociere, tehnici de prezentare ori cele specifice pentru inginerii softisti, pentru non-finantisti.
"Incercam sa marim aria de cunoastere a oamenilor. Educatia e foarte importanta si nu e bine sa lasam aceasta responsabilitate doar pe seama scolilor. Cred ca in ziua de astazi noi asteptam foarte mult de la scoli, dar asteptarile sunt prea mari, iar o companie trebuie sa-si asume si responsabilitatea aceasta, sa creeze in interior un mediu de invatare, iar angajatii se vor simti bine intr-un climat placut, intr-un mediu care prospera pentru ca si ei invata ceva", este de parere directorul de resurse umane, specificand totodata faptul ca bugetul de training al companiei s-a dublat fata de anul trecut.
In opinia sa, este important ca in organizatie sa existe o atmosfera de invatare, mai ales atunci cand oamenii isi doresc acest lucru, URBB fiind o companie tanara, unde media de varsta este de 34 de ani. "Am observat ca studentii sau cei care termina liceul isi doresc sa invete si alte lucruri decat ce au facut in scoala si atunci e bine ca avem bugetele puse deoparte, astfel incat sa investim acesti bani in educatie", mai completeaza Diaconescu.
Totodata, foarte important este ca aceste cursuri sa nu fie conditionate, ci doar sa pui la dispozitie instrumentele, iar oamenii le iau si le folosesc mai departe in masura in care ei se simt in stare.
"Nimeni nu este fortat sa participe la cursuri pentru ca pot fi si momente in viata unui angajat in care nu isi mai permite sa aloce foarte mult timp invatarii".
In prezent, compania are 925 de angajati, iar pana la sfarsitul anului numarul acestora va ajunge la 950. Astfel, vor fi completate pozitiile de operator de date, manipulant marfa, sef de tura, ingineri sau electricieni, dupa ce pe timpul verii compania a recrutat aproape 80 de angajati sezonieri.
De asemenea, fluctuatia de personal in companie a scazut anul trecut cu 10%, intr-un moment in care piata per ansamblu inregistra o crestere de fluctuatie, iar anul acesta a ajuns la 15%.
Directorul de resurse umane al URBB spune ca de la inceputul acestui an si-a petrecut foarte mult timp facand interviuri interne cu angajatii.
"Am stat foarte mult de vorba cu oameni din productie, din vanzari, din distributie, marketing. E foarte important sa stai de vorba cu oamenii, sa le intelegi nevoile, altfel pierzi pulsul. Oamenii simt cand sunt ascultati. In acest fel sunt semnalate tot felul de lucruri care nu merg bine si vin si foarte multe idei de la ei", spune Diaconescu, precizand ca de la inceputul anului a avut zilnic discutii cu angajatii legate de felul in care se simt, daca sunt multumiti sau daca ar vrea sa faca si altceva legat de evolutia lor profesionala.
De aceea, lui Desiree Diaconescu nu-i place sa se spuna despre ea ca este un manager de resurse umane, ci un manager de oameni.
"Un manager de HR trebuie sa fie foarte optimist si sa aiba multa rabdare pentru ca atunci cand lucrezi cu omul trebuie sa te gandesti ca lucrezi de fapt cu niste copii si tu ca parinte trebuie sa-i inveti sa 'mearga'", spune ea, adaugand ca managerul de HR nu trebuie sa oboseasca decat atunci cand s-au indreptat lucrurile.
De asemenea, ceea ce este foarte important intr-o organizatie este climatul, felul in care se simt oamenii, cum vorbesc colegii, de cat respect se bucura, cum fac lucrurile impreuna sau cum sunt sarbatorite succesele.
"E o munca continua, iar succesul retentiei este arta omului. Munca aceasta a devenit o arta, iar daca invatam impreuna sa facem aceasta arta, chiar vom avea stabilitate. Eu cred foarte mult in valoarea umana si tot ce se leaga de respect, de partea de distractie, entuziasm, de a face si lucruri distractive, nu numai munca, munca, munca", explica Diaconescu.

Cariera
2004 - prezent: human resource director URBB (Tuborg Romania)
2003-2005: Master of Arts in Human Resources Management, "University of Westminster", Londra
1999 - 2004: human resource manager, URBB
1998 - 1999: human resource specialist, URBB
1997 - 1998: assistant manager, URBB
1994-1999 : Facultatea de Drept, Universitatea Ecologica, Bucuresti

URBB pe scurt

n United Romanian Breweries Bereprod (URBB) are peste 925 de angajati
n 100 de manageri in companie
n 15% - fluctuatia de personal
n 34 de ani - media de varsta in companie
n detine brandurileTuborg, Holsten, Carlsberg, Skol, Guiness si Kilkenny, ultimele doua fiind branduri importate
n Carlsrom Beverages, companie membra a grupului URBB, este de asemenea distribuitorul local al bauturilor racoritoare Orangina si Granini
n compania a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de aproximativ 83 mil. euro, in crestere cu 22% comparativ cu anul precedent si cu un profit net de 16,3 mil. euro, dublu fata de anul 2005
n potrivit estimarilor de crestere avansate de reprezentantii companiei, URBB va depasi in acest an pragul de 100 mil. euro la nivelul cifrei de afaceri

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO