Profesii

Laura Craciun: Promovarea din interior da cele mai bune roade

Laura Craciun: Promovarea din interior da cele mai bune roade

Laura Craciun, director de resurse umane al Pizza Hut Romania

14.08.2006, 12:59 878

Oamenii promovati din interior sunt cei mai buni administratori ai unui restaurant, pentru ca stiu cel mai bine ce inseamna afacerea si cultura brandului, considera Laura Craciun, director de resurse umane la Pizza Hut.
"Toti managerii nostri de restaurant au pornit de pe pozitii de jos, de supervizori, manageri de tura sau chiar ospatari. E posibil ca, daca astazi intri fara experienta intr-un restaurant, in doi ani sa ajungi sa il conduci", explica Laura Craciun filosofia de resurse umane a Pizza Hut.
Lantul de restaurante are in prezent in jur de 500 de angajati in cele noua locatii din toata tara si va mai face angajari in functie de numarul de unitati noi pe care il va presupune strategia de extindere a companiei.
Iar intr-un business in care angajatii tineri, studenti sau chiar elevi in ultimul an de liceu, sunt majoritari, este firesc ca cei mai indicati sa administreze un restaurant sa fie chiar cei care au plecat din randul acestora.
"Este foarte greu sa iei un om din afara, pe care sa il inveti ce inseamna cultura organizatiei si sa il pui sa conduca oameni care stiu deja acest lucru", spune Craciun.
De altfel, precizeaza managerul, cei mai multi nou-veniti in organizatie sunt tineri fara experienta, pe care angajatorul ii formeaza pentru ca, mai departe, sa ocupe pozitii care presupun mai multe responsabilitati. Potrivit directorului sau de resurse umane, media de varsta in Pizza Hut se situeaza undeva in jurul a 25 de ani.
Mai mult, Craciun spune ca departamentul de HR al lantului de restaurante este in general scutit de posibile probleme in a gasi forta de munca necesara, pentru ca se bucura de un brand destul de popular, mai ales in randul studentilor. Iar asta se intampla, considera ea, si pentru ca politicile sunt in general adaptate la nevoile acestora. Astfel, compania acorda concedii de studiu pentru perioadele de sesiune sau chiar pentru cele de restante si programul turelor saptamanale se face in functie de disponibilitatea fiecaruia.
Un alt motiv pentru care Laura Craciun crede ca Pizza Hut a ajuns sa fie unul dintre angajatorii preferati de catre cei tineri este tocmai acela ca este privit ca una din posibilele rampe de lansare catre o pozitie de conducere, trecand in acelasi timp si prin pozitiile inferioare din structura ierarhica. Un argument in favoarea acestei ipoteze ar fi chiar candidatii cu diferite pregatiri care vin sa se angajeze.
"Spre exemplu, a venit de curand la un interviu de angajare un absolvent de stiinte juridice care dorea sa aplice pentru un post de ospatar. Cred ca sunt foarte multi care vor sa inceapa de jos pentru a parcurge toate etapele pana la un post de manager", comenteaza Craciun.
Ea adauga ca salariul minim brut pentru ospatarii si bucatarii care se angajeaza in Pizza Hut este de 380 de lei (106 euro), la care se adauga tichete de masa. Acesta poate creste o data cu vechimea, fiecare angajat avand posibilitatea sa sustina anumite teste pentru certificari care sa le dea dreptul la mariri de salariu, cu conditia care intre acestea sa treaca anumite perioade de timp, in general de cel putin doua luni.
Avand in vedere ca sistemul de promovare pe diferitele trepte salariale este bazat pe standarde strict specifice companiei, certificarile nu sunt recunoscute in piata, de catre alti angajatori.
Cu toate acestea, precizeaza Craciun, Pizza Hut este un bun inceput pentru cei care vor sa lucreze, mai departe, in aceeasi industrie sau pe vasele de croaziera.
"Deja nu exista om care sa vrea sa plece pe vas, sa ne aiba in CV si sa nu reuseasca. Asta ne bucura pe de o parte, pentru ca inseamna ca suntem recunoscuti ca un angajator serios, insa pe de alta parte ne intristeaza, pentru ca ne pleaca oamenii", afirma managerul.
Fluctuatia personalului este, de altfel, principalul dezavantaj pentru o companie cu un colectiv tanar, mai ales intr-o industrie recunoscuta in general prin migratia destul de mare a fortei de munca.
"Avem o fluctuatie normala pentru acest tip de job, care variaza insa in functie de locatie, pentru ca, de exemplu, in provincie angajatii sunt mult mai stabili decat in Capitala. Cu toate acestea, consider ca este perfect normal ca tinerii sa isi caute altceva, sa doreasca mereu mai mult din punct de vedere profesional", mentioneaza Craciun. Ea spune ca Pizza Hut face in permanenta angajari. Dincolo de interviuri, procedura ii trece pe candidati prin mai multe etape.
Astfel, oamenii sunt plimbati prin restaurant, li se povesteste despre cultura organizatiei si, daca sunt multumiti de ceea ce vad si aud, isi dau un acord de principiu. Urmeaza o perioada de training de o saptamana sau doua, in functie de numarul de ore pe zi (8 sau 4), dupa care candidatii dau un test, in functie de care sunt angajati sau nu.
In cadrul companiei, training-ul are un departament special, precizeaza Craciun, iar asta pentru ca trainerii sunt pregatiti la randul lor de catre firma care acorda franciza, Yum!Brands, dupa standardele speciale ale acesteia. De altfel, a observat managerul, intr-o organizatie bazata pe sistemul de franciza, spiritul antreprenorial este in general redus, pentru ca strategiile si instrumentele vin la pachet cu brandul, lasand foarte putin spatiu de manevra pentru eventuale schimbari.
Directorul de resurse umane al Pizza Hut spune ca una din cele mai mari probleme cu care se va confrunta un angajator pe piata autohtona in prezent sunt cele provocate de modificarile legislative si, in general, de modul in care este conceput Codul muncii, "care ar trebui sa fie mai permisiv pentru angajatori, nu pentru angajati, asa cum se intampla acum".
"Faptul ca ti se impune ca, in cazul in care vrei sa concediezi un angajat, sa nu o poti face decat dupa o procedura indelungata nu este in regula. Nu ar trebui sa iti poata impune nimeni asemenea obligatii, sa astepti si sa respecti procedura, atata timp cat angajatul respectiv devine o problema si problema se poate perpetua", este de parere managerul.
Ea precizeaza insa ca piata muncii se va stabiliza, probabil, dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, si crede ca legislatia romaneasca ar trebui sa se inspire, din acest punct de vedere, din celelalte legislatii europene.
Laura Craciun este de profesie inginer. A absolvit Facultatea de mecanica fina, insa spune ca pasteaza un oarecare regret pentru ca nu a avut sansa sa profeseze si sa aplice in practica lucrurile invatate. Cu toate acestea, ea adauga ca specificul pregatirii de inginer a facut-o sa ii placa in general lucrurile bine facute si cu finalitate concreta.
O alta calitate pe care o astfel de specializare o dezvolta este puterea de munca ridicata, considera Craciun.
In Pizza Hut a intrat in 2001, din curiozitatea de a lucra intr-o companie mare si nestiind, la acel moment, daca va ramane in organizatie pe termen lung.
Primul post, de HR assistant, l-a ocupat timp de sapte luni, dupa care a fost numita director de resurse umane al Pizza Hut si al Kentucky Fried Chicken (KFC) Romania, companiile care detin cele doua francize fiind controlate de acelasi grup.
Desi functia Laurei Craciun presupune practic coordonarea functiilor de HR din doua companii, ea precizeaza ca acest aspect nu ii da prea multa bataie de cap, pentru ca principiile de functionare ale celor doua business-uri sunt in mare aceleasi.


Cariera

septembrie 2001 - prezent : director de resurse umane la American Restaurant System (Pizza Hut Romania) si U.S. Food Network (KFC Romania)
februarie 2001 - septembrie 2001 : HR assistant, Pizza Hut
1993 - 1998 : administrator, Lausor Exim
1987 - 1992 : Facultatea de mecanica fina, Institutul Politehnic Bucuresti


Pizza Hut

in jur de 500 de angajati, in cele 9 locatii din toata tara
media de varsta a personalului : in jur de 25 de ani
va face angajari in functie de deschiderea a noi locatii prevazute in planul de extindere
n salariul minim brut pentru ospatari si bucatari : 380 lei (106 euro)
strategia de resurse umane se bazeaza in principal pe sistemul promovarilor din interior
functia de training are un departament special, iar trainerii sunt pregatiti de catre firma care acorda franciza Pizza Hut - Yum!Brands

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO