Profesii

Marimea conteaza si pe piata muncii: candidatii incep sa caute firmele mici

30.01.2006, 18:01 27

Marile companii raman cele mai atractive, dar intreprinderile mici si mijlocii incep sa castige credibilitate in randul fortei de munca.

Potrivit recruiterilor, atunci cand sunt intrebate in ce tip de companie ar prefera sa lucreze, din ce in mai multe persoane dau raspunsuri de genul : "Companie in dezvoltare, chiar daca mica si necunoscuta, unde individul se simte valorizat la nivel personal".

Chiar daca firmele mici nu pot oferi pachetele de avantaje pe care marii intreprinzatori le pun la dispozitia angajatilor pentru a-i fideliza, ele pot compensa acest aspect printr-un mediu de lucru prietenos, in care angajatul simte ca se poate dezvolta o data cu afacerea si ca este un factor esential in angrenaj.

"Daca pana nu demult multinationalele erau unicul vis de succes si cariera pentru orice tanar absolvent de facultate sau specialist, in prezent companiile mici castiga teren ca imagine, credibilitate si seductie", spune Madalina Motora, consultant in resurse umane la ManPower Romania.

Dinamismul, profesionalismul si polivalenta, adauga ea, sunt cuvintele care caracterizeaza firmele mici devenite dezirabile pe piata fortei de munca

Motora afirma ca principala distinctie intre cele doua tipuri de medii de lucru se face la nivelul relatiilor de subordonare. Astfel, in marile companii relatiile interdepartamentale sau cele cu superiorii se pierd, iar comunicarile sunt strict profesionale si se desfasoara, in majoritatea cazurilor, prin e-mail sau in reuniuni de lucru. Solutia pe care departamentele de HR o propun sunt sesiunile de team-building, care au rolul de a stimula schimburile intre angajati si de a dinamiza echipele.

In firmele mici insa, afirma Motora, relatiile cu superiorii se inscriu intr-un grad de firesc mult mai ridicat, pentru ca seful este mereu pe baricade, laolalta cu echipa. Acest aspect scade din rigiditatea relatiilor de subordonare.

"Contraponderea evenimentelor de teambuilding din companiile mari este iesirea echipei din cele mici la un restaurant sau la bere, activitati cu caracter regulat, neprogramat, spontan. Toate aceste activitati sudeaza relatiile, intaresc increderea si creeaza premisele unui spirit de echipa veritabil", explica Motora.

In viziunea Cristinei Feodorovici, senior recruiter la Advice Human Resources, in mediul de lucru din IMM-uri isi face simtita prezenta un factor motivational foarte puternic: satisfactia de a te dezvolta o data cu firma.

"Intr-o firma mica, angajatul trebuie sa indeplineasca si alte sarcini pe langa atributiile job-ului sau si acest lucru este o oportunitate de a invata, de a-si dezvolta aptitudini si deprinderi sau chiar de a se specializa pe mai multe domenii", afirma ea.

De altfel, precizeaza Feodorovici, persoanele care activeaza in acest gen de mediu se pot bucura de structuri flexibile: program nu foarte strict, tinuta lejera sau discutii libere. Insa munca in firmele mici presupune si o participare mult mai activa la luarea deciziilor.

Astfel, angajatul are mai multa libertate de actiune, dar in acelasi timp cresc si responsabilitatile.

"Organizatiile mari au o structura puternica, au proceduri foarte clare, sunt disciplinate si predictibile, ofera siguranta si un sentiment de apartenenta la o structura mare si puternica", spune Feodorovici.

Insa in acelasi timp, adauga ea, procedurile si disciplina creeaza rigiditate, ceea ce, mai departe, duce la o cultura organizationala caracterizata prin lipsa de initiativa, intoleranta la greseli si deresponsabilizare fata de problemele ce pot aparea la nivel macro.

Dincolo de imaginea pe care angajatorii si-o creeaza pe piata fortei de munca, precizeaza Feodorovici, apar interesul profesional direct al candidatului si nevoile sale de ordin personal si relational. "Exista candidati care prefera un mediu de lucru stabil, predictibil, pentru care lipsa sarcinilor si a atributiilor clar definite si schimbarea continua a prioritatilor de catre superiorii ierarhici reprezinta o sursa de stres", explica ea.

Pe de alta parte insa, adauga Feodorovici, exista acei candidati care prefera un mediu de lucru dinamic, cu relatii personalizate.

Pentru acestia, procedurile si sarcinile clar definite reprezinta o obturare a creativitatii. Ei vor opta mai ales pentru firmele mici, aflate in dezvoltare. Cu toate acestea, multinationalele sunt inca cele mai fierbinti puncte pe harta joburilor.

"Cautarile pe piata fortei de munca sunt in continuare dominate de modelul si atractivitatea multinationalelor, fenomen care se explica prin cateva aspecte istorice de imagine, prin care firmele mici sunt percepute ca acele firme de apartament, care platesc la negru sau care nu-si respecta angajamente", precizeaza Madalina Motora, adaugand insa ca aceasta perceptie este contrazisa de modelele IMM-urilor de succes. Ea spune ca aproximativ o cincime dintre persoanele aflate in cautarea unui loc de munca opteaza pentru IMM-uri, insa alegerea lor este conditionata de seriozitatea si profesionalismul echipei, de domeniul de activitate, de perspectivele de piata sau de dinamismul in atragerea de resurse financiare.

"In randul celor 20% se mai inscriu si persoanele cu experienta in companii mari, dezamagite fie de rigiditatea proceselor, fie de lipsa de responsabilitate sau de decizie", mentioneaza Motora.



Avantajele IMM

* Rigiditate scazuta a relatiilor de subordonare pentru ca seful este mereu pe baricade, laolalta cu echipa.

* Structuri flexibile: program nu foarte strict, tinuta lejera sau discutii libere.

* Mai multa libertate de actiune, dar si responsabilitati mai multe.

* Angajatul simte ca se poate dezvolta o data cu afacerea si ca este un factor esential in viata firmei.

liviu.alexandrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO