Profesii

Mihaela Teohari: Forta de vanzari reprezinta imaginea noastra in piata

Mihaela Teohari: Forta de vanzari reprezinta imaginea noastra in piata

Mihaela Teohari, director de resurse umane al Interbrew Romania

11.09.2006, 17:25 212

Pentru a te putea specializa in industria berii este nevoie de o pregatire indelungata, mai ales pentru a putea ocupa o pozitie manageriala, este de parere Mihaela Teohari, directorul de resurse umane al Interbrew Romania, filiala locala a celui mai mare producator mondial de bere InBev.
"Un director de fabrica, de exemplu, se formeaza in aproximativ cinci ani, timp in care intra in contact cu fiecare sector din unitatea respectiva", precizeaza Teohari.
Concurenta la nivel de business se transmite si in concurenta in recrutarea celor mai buni oameni, crede ea. "Lupta este constanta si nu se da neaparat intre jucatorii din industria berii. Din ce in ce mai multi investitori straini sunt interesati sa vina si sa dezvolte o afacere in Romania, fapt ce creste nivelul competitiei pentru oamenii talentati", precizeaza ea.
Mihaela Teohari a preluat in urma cu doua luni functia de director de resurse umane al Interbrew Romania, inlocuindu-l pe Cristian Popescu, care a preluat o pozitie similara la Genpact, filiala locala a gigantului mondial General Electric.
Interbrew este parte din InBev, cel mai mare "berar" din lume, iar directiile de resurse umane sunt in linie cu viziunea si strategia companiei. Departamentului de resurse umane ii revine sarcina de a dezvolta o echipa care sa sprijine si sa impulsioneze afacerea.
Desi accentul se pune pe promovarea din interior, Interbrew recruteaza si tineri absolventi, care sunt integrati in programe speciale de pregatire pentru partea comerciala, participa la programe internationale de training in vanzari, programe in care sunt cooptati si colaboratorii (distribuitorii), astfel incat toate structurile implicate in afacere sa fie implicate in dezvoltarea acesteia.
"Punem foarte mare accent pe promovarea din interior. In acest moment, procentul de promovabilitate din interior a depasit 80%", spune Teohari, care si ea a fost promovata de pe pozitia de director de resurse umane, dupa ce anterior avusese responsabilitati legate de partea industriala, ca manager de resurse umane.
Promovarea interna este considerata a fi cea mai importanta metoda de fidelizare. "Exista si programe de motivare: 'Angajatul lunii' (in fiecare luna un angajat este premiat pentru rezultate exceptionale), 'Premiile Bergenbier' (in cadrul carora angajatii sunt premiati pentru excelenta in activitate) si de loialitate, pe mai multe trepte de vechime: 5 ani, 10 ani...", spune Teohari.
Pe langa oportunitatile de promovare existente in interiorul organizatiei, pe verticala sau pe orizontala, in cadrul aceluiasi departament, cat si intr-un alt departament, angajatii au posibilitatea de a aplica pentru joburi cu responsabilitati in alte filiale ale InBev la nivel mondial. "Multi dintre oamenii nostri ocupa in prezent joburi de specialisti sau de top managemenet la nivel de zona. Unul dintre exemple este Mihai Albu, care a fost director de vanzari si logistica, iar apoi, cand afacerea a crescut si departamentele s-au despartit, a ramas directorul departamentului de vanzari. Urmatorul pas in cariera pentru Albu, dupa cel de director general, a fost ocuparea pozitiei de presedinte de zona. Un alt exemplu este Mihai Ghyka, care a inceput de pe pozitia de controller, apoi a devenit director de marketing, iar in prezent cupa functia de director general al companiei", precizeaza directorul de resurse umane al Interbrew Romania.
Desi este o companie multinationala, top managementul Interbrew este in totalitate roman. Cat priveste fluctuatia fortei de munca, Mihaela Teohari spune ca aproximativ 5-7% dintre angajati pleaca anual din companie. "Suntem o organizatie tanara, media de varsta este putin peste 30 de ani, in timp ce vechimea medie este de peste 7 ani", precizeaza ea.
In timp ce pentru recrutarea de top management, exista colaborari cu companii externe specializate, pentru celelalte pozitii exista specialisti interni in recrutare, adauga Teohari.
Interbrew Romania are in prezent 700 de angajati, numarul acestora ramanand relativ constant in ultimul timp, cu usoare fluctuatii in jurul acestei cifre.
Cat priveste cresterea numarului de angajati in viitorul apropiat, Mihaela Teohari spune ca numarul oamenilor va fi permanent corelat cu nevoile afacerii. Din cei aproximativ 700 de angajati, dintre care 100 lucreaza in birourile din Bucuresti, in fabricile de la Blaj si Ploiesti - cate 200, in fabrica de la Baia Mare, 100 -, in timp ce forta de vanzari raspandita in marile orase este reprezentata de peste 100 de angajati.
Departamentul de resurse umane al Interbrew are in prezent o echipa de 8 specialisti in HR, 3 manageri care raporteaza direct directorului de resurse umane si 4 responsabili, cate unul pentru fiecare locatie.
"Fiecare dintre angajatii departamentului de resurse umane face vizite periodice in fabrici, intra in contact direct atat cu oamenii, cat si cu activitatea desfasurata acolo. Tinem cursuri si prezentari pe diverse proiecte si in acest fel angajatii au posibilitatea sa se cunoasca si sa comunice mult mai usor", spune Teohari.
Oamenii din vanzari sunt angajatii specifici industriei berii, spune directorul de resurse umane al Interbrew. "'Forta de vanzari', cum ii denumim noi, reprezinta imaginea noastra in piata. Datorita competitivitatii de pe piata, investim semnificativ in formarea si pastrarea specialistilor in vanzari", adauga ea.
Cel mai greu de gasit pe piata fortei de munca sunt tinerii absolventi, pentru ca, de regula, acestia se indreapta mai mult catre exterior, prefera sa plece in alte tari, in loc sa ramana in Romania, sa accepte o perioada de pregatire, sa dobandeasca cunostintele necesare, sa demonstreze si sa fie recunoscuti, spune Mihaela Teohari. "Avem un program de pregatire global (Global trainees), dezvoltat special pentru acest proiect. Dupa aproximativ un an de training, perioada in care acumuleaza informatii in legatura cu modul de desfasurare a activitatii, tinerii pot sa urmeze o pozitie de middle management. Programul este valabil atat pentru latura industriala, cea comerciala, cat si pentru departamentele de suport", explica ea.
Pe de alta parte, angajatii participa la cursuri speciale - management orientation, negociere, inteligenta emotionala etc. - organizate intern sau cu ajutorul unor companii externe.
Teohari crede ca atata vreme cat o companie creste oamenii si le ofera oportunitati de promovare, este minimizat riscul ca acestia sa plece din organizatie. "Este bine sa faci ce ti se potriveste cel mai bine, ceea ce faci natural cu placere. Iar cea mai mare provocare a jobului de director de resurse umane este sa reusesti sa aduci si sa pastrezi in companie acei oamenia care 'fac diferenta'", afirma ea.
Crede ca pentru consolidarea unui mediu de lucru pozitiv este foarte important sa nu existe bariere comunicationale. "Desi respectam confidentialitatea informatiilor, tot timpul usa este deschisa, pentru a nu exista teama de comunicare", precizeaza Teohari.
Primul sau job a a fost in cadrul lantului de fast-food McDonald's. "Am inceput destul de devreme, primul job fiind la McDonald's. Aici mi s-a oferit si oportunitatea de a porni pe calea resurselor umane. Am facut un curs de resurse umane si apoi m-am ocupat de angajatii dintr-un restaurant. Ideea mi-a placut foarte mult", isi aminteste ea.
In 2001, dupa 5 ani petrecuti in McDonald's, moment care a coincis cu absolvirea facultatii de finante banci asigurari, s-a angajat la Interbrew ca resposabil pe resurse umane. "La scurta vreme, am preluat pozitia de supervisor compensari si beneficii, apoi pe cea de manager, pentru ca mai tarziu sa preiau si responsabilitati legate de partea industriala, ca manager de resurse umane", mai spune Teohari. Toate acestea s-au petrecut pe parcursul a inca cinci ani, iar de doua luni este directorul de resurse umane al Interbrew Romania.


Cariera
iulie 2002 - prezent, Interbrew Romania
iunie 2006 - prezent, HR manager
aprilie - iunie 2006, Senior HR Manager
decembrie 2003 - martie 2006, compensation & benefits manager
iulie 2002 - noiembrie 2003, compensation & benefits supervisor
iulie 2001 - iulie 2002, human resources responsible, McDonald's System of Romania
octombrie 1995 - iulie 2001, personnel administrator, McDonald's System of Romania
2001, Facultatea de finante-banci, Universitatea Titu Maiorescu


Interbrew Romania, pe scurt
peste 80% - procentul promovabilitatii din interior
700 de angajati (Bucuresti - in jur de 100, in fiecare dintre fabricile de la Blaj si Ploiesti - cate 200, fabrica de la Baia Mare - 100 de angajati, forta de vanzari raspandita in marile orase - peste 100 de angajati)
Stella Artois, Beck's, Bergenbier, Noroc si Lowenbrau - marci produse local
Leffe si Hoegaarden - marci importate

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO