Profesii

Opinie Rareş Manolescu: Despre învăţare

Opinie Rareş Manolescu: Despre învăţare

Autor: Rareş Manolescu

18.06.2012, 00:04 877

Criza din 2009 a adus provocări cu care companiile sau managerii lor nu se mai confruntaseră sau nu îşi doreau să se confrunte.

Puternic influenţate de nevoia de a supravieţui sau de a profita de schimbările din mediul economic, în interiorul multor companii au apărut mesaje şi strategii orientate către eficientizare sau optimizare. Managerii lor s-au trezit cu un ritm de lucru mai alert, cu o încărcare mai mare, unii cu presiunea de a decide pe cine concediază (elegant exprimată ca reorganizare sau optimizare) sau cu provocarea de a reuşi să producă rezultate mai bune cu resurse mai puţine. Unii erau speriaţi, alţii încercau să pară în control, însă toţi recunoşteau că se găseau în faţa provocării de a-şi schimba stilul în care făceau management sau leadership cu oamenii lor, asta şi prin prisma faptului că previzionau că nu vor mai avea aceleaşi resurse.

Foarte interesant însă mi s-a părut să observ că deşi îşi doreau SĂ FIE manageri diferiţi, puţini realizau că pentru asta au nevoie SĂ FACĂ lucrurile diferit.



Ajutorul din noi

Uitându-ne la mecanismele prin care oamenii învaţă, putem să facem o legătură cu managementul şi leadershipul: ele sunt procese care se pot învăţa. Nimeni nu s-a născut cu abilităţi şi cunoştinţe de management sau leadership. Ele se dobândesc în diferite etape ale vieţii, începând din copilărie.

Ştiinţa a arătat că anumite zone din creier pot să se modifice sub impactul modificărilor de comportament. Evident, e important ce exersezi: dacă zi de zi repeţi acelaşi tipar haotic de organizare personală, vei deveni "expert" în haos. Dacă începi să exersezi folosirea unui limbaj de leadership sau utilizarea anumitor formule de adresare când comunici cu oamenii, creierul începe să creeze "trasee" noi care te vor ajuta să fii un altfel de angajat sau manager.

Mai este un aspect care e important de menţionat legat de procesele de învăţare: dacă vreau să fac lucrurile altfel, ce anume trebuie să uit, la ce anume renunţ? Dacă vreau să practic metode noi de motivare a oamenilor mei, ar trebui mai întâi să le "şterg" pe cele existente. Obiceiurile sunt "trasee" care pot îngreuna adoptarea de noi comportamente şi pentru a le asimila ar trebui să "le facem loc".

Un paradox este că trainingurile sau cursurile sunt orientate să-i înveţe pe oameni ce şi cum să facă, nu şi ce să nu mai facă. Câte un trainer mai experimentat le poate sugera participanţilor ce să "nu mai practice", însă câţi dintre cei din sală iau de bune aceste recomandări? Oamenii merg la curs să înveţe, să acumuleze, să adune cât mai multe informaţii. Şi după ce le stochează la un interval de timp le uită, pentru că, nefiind accesate prin practică, informaţiile sunt şterse.



Învăţând eficient

Mergând mai departe, faptul că putem să ne schimbăm prin practicarea unor comportamente noi, e doar primul pas. Întrebarea ar fi: cum se poate face asta într-un mod eficient sau cât mai repede?

În training am început să constat sistematic că participanţii care nu se lăsau deranjaţi de telefoanele mobile sau nu îşi aduceau laptopurile cu ei să lucreze, reţineau şi înţelegeau informaţiile transmise mult mai bine decât ceilalţi. Multitasking-ul se pare că a devenit o necesitate în zilele de azi pentru a face faţă volumului de activităţi în continuă creştere. Există însă o condiţie esenţială: aceste activităţi să fie practicate suficient de mult.

În momentul în care vorbim însă de învăţare, proces care presupune efort suplimentar de înţelegere, "redesenare" a unor trasee neuronale şi practicare, creierul nostru procesează cu o viteză diferită aceste activităţi şi are nevoie de concentrarea 100%. Asta înseamnă că dacă citiţi acest text şi nu mai faceţi nimic altceva în acelaşi timp, reuşiţi să reţineţi mai multe dintr-o singură citire.

De ce e nevoie de single tasking atunci când vorbim de învăţare? Şi care e legătura cu un alt fel de leadership?

Atunci când învăţăm, activăm o zonă din creier care consumă mai multă energie şi care nu e făcută să proceseze sarcini în paralel, iar interferenţele în procesul de învăţare produc ruperi de ritm. Pentru reconectare, creierul va consuma mai multă energie, ceea ce duce în scurt timp la oboseală intelectuală.

Dacă vrei să te schimbi şi eşti dispus să practici noi comportamente învăţate la un curs sau citite într-o carte, dar nu îţi adaptezi şi procesul de învăţare, nu ai făcut mare lucru. Iar un algoritm care poate ajuta este: încet - corect - rapid. Poţi să îl foloseşti în orice proces de învăţare sau schimbare: întâi exersează încet, pentru a înţelege ce se întâmplă (şi dă-ţi voie să greşeşti), apoi concentrează-te pe a face corect respectiva activitate (reduci numărul de greşeli), iar după ce îţi reuşeşte acest pas, poţi să ţinteşti spre a creşte viteza cu care practici.

Specific legat de leadership sau management, atunci când înveţi să practici metodele sau tehnicile respective, dă-ţi timp să înţelegi de ce şi cum se practică, exersea­ză-le suficient timp până când le faci bine şi nu căuta să faci multitasking prea repede, pentru că vei sabota procesul de învăţare.

Ca manager expus provocărilor şi presiunilor de eficienţă şi rezultate din ce în ce mai bune, dacă vrei să ţii pasul şi să ai rezultatele dorite, ar fi interesant să îţi verifici din când în când:

- cum înveţi ceea ce înveţi? În ce măsură îţi dai ocazia de a învăţa corect şi folosind la maxim capacitatea de procesare a creierului tău. Multitaskingul este inamicul învăţării.

- ce anume vrei să schimbi în felul în care îţi conduci oamenii? Creierul poate fi învăţat să deseneze "trasee" noi astfel încât noile abilităţi învăţate să poată fi puse în practică rapid. Ai nevoie doar de multă practică şi răbdare.

- în ce măsură aplici principiile învăţării la oamenii tăi? Atunci când le dai sarcini noi sau au de rezolvat crize, ei trec prin aceleaşi procese de învăţare care le pot lua timp. Să le ceri să facă rapid ceva ce ei nu pot să execute nici măcar corect, e un nonsens.

Vei FI o persoană diferită dacă începi să PRACTICI să fii diferit.

Rareş Manolescu este consulting partner în cadrul companiei de training şi consultanţă în dezvoltare organizaţională Human Invest

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO