Profesii

REPORTAJ ZF: Cum se fac miliarde de euro atunci când toată lumea doarme

Foto: Corina Mirea

Autor: Corina Mirea

08.09.2013, 16:44 10870

În fiecare noapte, începând cu ora 22.00, peste 1.000 de angajaţi trec de punctul de securitate al celui mai mare hub deţinut de firma de curierat şi logistică DHL Express, în Leipzig, gata să descarce, să sorteze sau să împacheteze cele 100.000 de pachete pe care compania le expediază zilnic de aici în toată lumea.

Fie că un colet este trimis seara de la Bucureşti la Paris, fie că altul trebuie să ajungă de la Hong Kong la Cincinnati (celelalte două huburi globale ale companiei), de la descărcarea fiecărui colet şi până la decolarea avionului procesul nu durează mai mult de două ore -  chiar dacă întreaga operaţiune se desfăşoară pe un teren de 2 mil. de metri pătraţi în care compania a investit 350 de mil. de euro.

VEDEŢI AICI GALERIA FOTO

Construcţia hub-ului din Leipzig (Germania) a început în urmă cu opt ani, acesta înlocuind-ul pe cel din Bruxelles, unde restricţiile zborurilor pe timp de noapte au făcut ca dezvoltarea operaţiunilor să ajungă într-un „punct mort”. Astfel că, Deutsche Post -  compania-mamă, a hotărât să amenajeze terenul de 2 mil. de metri pătraţi dintre aeroportul Leipzig şi satul Schkeuditz, pentru care a angajat până în prezent 3.500 de oameni. Întregul hub are patru zone importante (una destinată controlului operaţiunilor, depozitul care are o suprafaţă de 48.000 de metri pătraţi, centrul de sortare de 4.000 de metri pătraţi şi spaţiul destinat mentenanţei flotei de avioane deţinută de DHL Express, care are 4.600 de metri pătraţi). Cea mai aglomerată parte a nopţii pentru angajaţii DHL este intervalul 1-3, când „la rampă” ajung cele mai multe avioane, care au zilnic în jur de 50 de curse.

Cea mai importantă parte a operaţiunilor este sortarea pachetelor, care ajung din toate colţurile lumii şi pentru care este nevoie de un circuit de bandă rulantă de 6.5 kilometri şi 650 de angajaţi. În decursul a 15 minute în jur de 15.000 de coletele sunt puse pe bandă, sunt scanate, trimise pe mai multe tobogane până la centrul de împachetare, pentru ca în final acestea să ajungă în containerele de transport.

În fiecare dimineaţă, la ora 5, cei peste 1.000 de angajaţi ai hub-ului Leipzig care lucrează pe o tură „semnează” de ieşire, urmând ca ziua, începând cu ora 8, numai 15-25 de oameni să se ocupe de pregătirile pentru următoarea noapte.

Numărul piloţilor, al mecanicilor de avioane şi al oamenilor de la sortare sau depozitare creşte în fiecare trimestru, iar businessul de la an la an, într-un context în care economia majorităţii ţărilor europene în şi pentru care DHL livrează colete încă e nesigură. Numai în ultimul an pentru hubul din Leipzig compania a mai angajat circa 400 de oameni.

„În ultimii doi ani, cu siguranţă că am văzut o economie a Europei destul de nesigură, prognoze şi realităţi mai puţin pozitive. Chiar şi aşa, în tot acest timp noi am reuşit să creştem atât în volume, cât şi ca cifră de afaceri, în ciuda unor economii locale precare. Pot spune însă că începem să simţim optimism şi cred că economia Europei va începe să îşi revină încet, încet”, spune John Pearson, CEO pe Europa al DHL Express. El mai precizează că operaţiunile din Europa au reprezentat anul trecut aproape 40% din întreg businessul DHL Express (care activează şi pe pieţe ca SUA sau Asia). În 2012, afacerile DHL Express la nivel mondial au ajuns la 12,8 mld. de euro, în creştere cu peste 9% faţă de anul anterior. Reprezentanţii companiei nu au precizat însă care este şi contribuţia României în ceea ce priveşte numărul de colete care este trimis de aici sau cel care ajunge în ţară. Totuşi, John Pearson spune că o extindere a centrului din Otopeni încă nu este în discuţie, iar deschiderea unui nou hub global este cu atât mai puţin fezabilă pentru următorii ani.

„Vrem să continuăm să dezvoltăm huburile pe care le avem acum, în special, mai vrei să facem investiţii în cel de aici, din Leipzig. Căutăm să ne îmbunătăţim constant serviciile şi să investim în noi moduri de a ne eficientiza operaţiunile”, explică Pearson. De altfel, compania a achiziţionat chiar anul trecută şapte noi aeronave, pentru care a angajat 80 de mecanici, iar anul viitor are de gând să îşi extindă centrul de sortare din Leipzig prin montarea unei noi benzi – strategie care ar trebui să crească capacitatea de sortare cu 30%. În sistemul de sortare deja existent compania a investit 70 de mil. de euro, iar pentru noua bandă reprezentanţii DHL Express spun că se aşteaptă la cheltuieli de 10 mil. de euro.

Prin cel mai mare hub al DHL Express trece 90% din încărcătura venită din Europa, restul de 10% fiind transportată prin hub-urile de tranziţie din Marea Britanie, Bruxelles, Spania, Italia sau Scandinavia. Per total, DHL are trei hub-uri globale, 19 regionale şi şapte de tranziţie.

La nivel global, DHL Express are 100.000 de angajaţi şi o flotă de 250 de aeronave, dintre care 90 aparţin DHL Express Europe (care îşi desfăşoară activitatea şi cu 21 de aeronave subcontractate).

Hub-ul din Leipzig deţine şi propria „fermă” de combustibil alcătuită din trei containere ce depozitează 12.000 de metri cubi de kerosen. Ferma este amplasată în apropierea pistei, pentru fiecare cursă avioanele având nevoie de 60 de tone de kerosen la bord.

Anul trecut, Deutsche Post, cea care deţine reţeaua DHL a avut afaceri de 55,5 mld. de euro, operaţiunile România generând doar 0,07% din venituri (cu afaceri de 41 de mil. de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe).
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO