Proprietăţi

Fara nicio livrare in 2007, Bucurestiul ramane in urma la spatii de retail

04.10.2007, 19:58 21

Extinderile realizate in acest an la mall-urile deja finalizate - Bucuresti Mall si City Mall - si inaugurarea unei zone de food-court in Unirea Shopping Center reprezinta livrari care compenseaza intr-o foarte mica masura decalajul existent intre Bucuresti si celelalte capitale din regiune in ceea ce priveste numarul de centre comerciale.
Astfel, daca in Bucuresti exista 82 de metri patrati de spatii in centre comerciale la 1.000 de locuitori, in Varsovia acest coeficient ajunge la 592 mp, in Praga la 548 mp, iar in Budapesta la 461 de metri patrati, se arata in raportul semestrial al companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle (JLL).
Aceasta diferenta se observa atat in aglomeratia existenta in centrele comerciale din Bucuresti, cat mai ales in chiriile practicate de proprietari, pe o piata in care rata de neocupare a spatiilor se apropie de 100%.
"In scopul securizarii celor mai bune spatii, retailerii sunt acum dispusi sa achite 'key money', adica sa ofere existentului chirias o suma de bani, incurajandu-l sa elibereze spatiul inainte de expirarea contractului", declara reprezentantii companiei de consultanta imobiliara Colliers International. Oferta redusa face ca livrarile programate pentru anul viitor - Baneasa Shopping City, Sun Plaza si Liberty Center, sa majoreze stocul existent cu peste 100%, in conditiile in care cele trei proiecte au o suprafata de 186.000 de metri patrati.
Interesul crescut pentru spatiile de retail din Capitala este demonstrat si de catre retailerii care si-au manifestat intentia de a deschide magazine in Bucuresti, atat in mall-uri existente cat si in proiecte aflate in dezvoltare.
Printre cei mai importanti retaileri intrati pe piata locala in acest an se numara nume internationale precum Debenhams, Accesorize, Oltre si S.Oliver, lantul de cafenele Starbucks sau retailerul de mobila IKEA, enumera Colliers.
In ciuda deficitului important de spatii comerciale, existent la nivelul intregii tari, consultantii imobiliari indeamna la precautie investitorii, tinand cont ca o dezvoltare haotica ar putea arunca piata de retail in extrema cealalta.
"Clientul care intra intr-un centru comercial intocmeste un raport cu ce i-a placut si ce nu i-a placut inca de la prima vizita. De aceea este foarte importanta atat dezvoltarea, cat mai ales administrarea si reglarea zi de zi a unui centru comercial, astfel ca vizitatorii sa simta dorinta de a se intoarce in acel mall", apreciaza Troy Javaher, Director of Business Development Capital Markets la JLL.
Pentru urmatorii trei-cinci ani este anuntata deschiderea a 14 centre comerciale la nivelul Bucurestiului, care vor pune presiune pe chirii si ar putea furniza primele esecuri pe piata locala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO