Proprietăţi

Spatiile comerciale din provincie urmeaza cresterea din Capitala

Spatiile comerciale din provincie urmeaza cresterea din Capitala
29.06.2006, 18:18 15

Trendul pe care il vor inregistra spatiile comerciale din Capitala va fi urmat de proiectele de centre comerciale anuntate in provincie, care vor totaliza circa 300.000 de metri patrati, potrivit unui studiu Colliers International. Cele mai avantajate orase din acest punct de vedere Constanta si Cluj. Pe langa aceste orase, au fost anuntate complexe comerciale si in Brasov, Iasi, Galati si Pitesti. Toate orasele cu mai mult de 70.000 de locuitori au devenit atractive pentru dezvoltatori, astfel incat in urmatorii cativa ani vor fi livrate mai multe proiecte de acest gen.
Aceasta tendinta va aduce o presiune asupra centrelor comerciale existente deja in orasele din provincie, care trebuie sa se pregateasca pentru competitia care va aparea pe piata si pentru proiectele care vor fi dezvoltate.
Astfel, orasele cu circa 100.000 - 150.000 de locuitori nu vor putea absorbi mai mult de doua centre comerciale. Chiria medie pentru complexele comerciale din provincie este de circa 20 - 25 euro/mp/luna. Spre comparatie, chiriile lunare in cadrul centrelor comerciale din Bucuresti variaza intre 30 si 150 de euro pe metrul patrat, iar cel practicat in cadrul galeriilor comerciale de pe langa hypermarketuri, intre 30 si 35 de euro.
Anul acesta sunt asteptate mari investitii in segmentul de spatii comerciale, odata cu sosirea marilor lanturi de magazine precum Real, Spar, Auchan, si extinderea celor deja prezente. Ca si in anii precedenti, oferta de spatii comerciale existenta la sfarsitul anului 2005 a fost redusa in comparatie cu nivelul cererii si potentialul de dezvoltare al pietei, potrivit reprezentantilor Eurisko.
Piata spatiilor comerciale din provincie recupereaza treptat decalajul fata de Bucuresti, dupa ce ani de zile investitiile semnificative in orasele de dimensiuni medii au intarziat sa apara.
In acest sens, Constanta, al doilea oras ca numar de locuitori din Romania, a devenit anul acesta tinta marilor proiecte comerciale. Peste 130 de milioane de euro vor fi investiti in dezvoltarea a trei centre comerciale, dintre care doua, in valoare de 90 de milioane de euro, au fost anuntate in ultimele doua saptamani.
Centrul comercial TOM, care va cuprinde si un hypermarket Carrefour, si City Park Mall sunt ultimele proiecte anuntate pe piata constanteana.
Orasul de la malul Marii Negre reprezinta o piata cu potential deosebit din punct de vedere comercial, atat datorita numarului mare de locuitori, cu putere de cumparare peste medie, cat si celor 1 milion de turisti care viziteaza anual orasul.
Un alt proiect comercial anuntat pe piata constanteana este Constanta Mall. Fondul israelian de investitii Poalim Real Estate a inceput lucrarile de constructie la proiectul comercial Constanta Mall, valoarea investitiei fiind estimata la peste 40 de milioane de euro. In prezent, in Constanta nu exista decat un centru comercial important, Tomis Mall, care se afla pe locul fostului magazin universal.
Luna aceasta au inceput la Cluj lucrarile la unul dintre cele mai mari centre comerciale din provincie, potrivit reprezentantilor companiei Trigranit. Polus Center Cluj va fi realizat de compania Polus Transilvania, membra a grupului ungar TriGranit Development Corporation. Grupul detine 87% din Polus Transilvania, restul actiunilor apartinand omului de afaceri Arpad Paszkany. De aproape 10 ani, complexul, care necesita investitii de 140 mil. euro, se afla in stadiu de proiect din cauza problemelor juridice legate de proprietatea terenului. Unul dintre cei mai importanti invesititori in mall-uri in provincie este omul de afaceri Iulian Dascalu din Iasi, care a dezvoltat reteaua Iulius Mall. Iulius Group a fost infiintata de Dascalu in 1991, primul obiect de activitate fiind fabricarea si comercializarea de produse vestimentare, accesorii din piele si incaltaminte.
Primul mall deschis de companie a fost cel de la Iasi, care a implicat in momentul deschiderii, anul 2000, o investitie de 7,6 milioane de euro. Complexul a fost extins ulterior in urma unei investitii de 6 milioane de euro. Al doilea pe lista a fost mall-ul din Timisoara, valoarea totala a investitiei implicate de acest proiect fiind de 45 mil. euro. Deschis in luna octombrie a anului trecut, Iulius Mall Timisoara are o suprafata construita de 83.000 de metri patrati, desfasurata pe patru niveluri (demisol, parter, etaj si terasa), la care se adauga o parcare cu 1.500 de locuri.
Compania urmeaza sa se implice intr-un proiect similar la Cluj-Napoca. Dupa finalizarea proiectului de la Cluj, Iulius Group va detine peste 200.000 de metri patrati de spatii de vanzare si de uz conex activitatilor comerciale. De altfel, compania va dezvolta anul acesta inca un proiect de acest tip, dupa Cluj fiind vizate locatii din sudul Romaniei, cel mai probabil Constanta sau Galati.
Un alt investitor important care a atacat deja piata mall-urilor din provincie este grupul care opereaza reteaua EuroMall, controlat de investitori francezi. Primul oras vizat de companie este Pitestiul, pentru care s-au alocat 30 de milioane de euro. Proiectul de la Pitesti va fi amplasat foarte aproape de centrul orasului, langa viitoarea autostrada Bucuresti-Pitesti-Arad, si va avea o suprafata totala de 32.000 de metri patrati, construiti pe trei niveluri, din care 20.000 de metri patrati reprezentand zona inchiriabila.
Aparitia mall-urilor aduce dupa sine o explozie de retaileri din strainatate, de la cei de imbracaminte si incaltaminte si pana la cei de mobila sau produse electronice.
La crearea traficului intens si a vadului comercial din cadrul mall-urilor contribuie din plin si operatorii de cinematografe.
Bucurestiul a luat pana acum cele mai importante investitii in centre comerciale, insa dezvoltatorii, privati locali au sesizat oportunitatea reprezentata de orasele importante de provincie, aproape fiecare oras cu peste 150.000 de locuitori avand in prezent cel putin un mall in proiect.
In plus, la fel ca in Bucuresti, lipsa unei oferte adecvate se intalneste si in marile orase ale tarii, avand ca efect principal cresterea chiriilor si a preturilor de vanzare a spatiilor comerciale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO