Proprietăţi

Stadionul Lia Manoliu, Pasajul Basarab şi autostrada Medgidia-Constanţa vor fi gata în cel mult un an

Autor: Cristi Moga

27.10.2010, 23:20 117

Autostrada Medgidia Constanţa, stadionul Lia Manoliu şi centuraoraşului Sibiu sunt cele mai importante contracte în derulare de pepiaţa locală ale firmei germane de construcţii Max Boegl, afirmăRomeo Boţocan, şeful companiei.

Trei proiecte mari, cu o valoare cumulată de 350 de milioane deeuro, dar care ar trebui finalizate integral în următoarele optluni.

"Ar mai fi de menţionat şi demararea de curând a străpungeriiSplaiul Independenţei - Autostrada A1, valoarea contractului semnatîn 2007 fiind de 146 de milioane de euro", mai spune Boţocan.

Situaţia firmei nu este singulară. Potrivit informaţiilorexistente, maghiarii de la Arcadom, care au avut anul trecutvenituri de 35 de milioane de euro din lucrările realizate lamallul Atrium Center din Arad, vor înregistra în acest an o scăderesemnificativă a veniturilor, ţinând cont că proiectul de la Arad afost finalizat în primăvară, iar alte contracte de acest gen nu aufost începute.

Asemănătoare este situaţia firmei israeliene Danya Cebus,constructorul mallului Cotroceni Park, care anul trecut a intrat întopul constructorilor cu afaceri de 118 milioane de euro.

Firma mai are în prezent în lucru doar o serie de proiecte delocuinţe mai mici şi intenţionează să intre pe piaţa deinfrastructură, unde însă lucrurile nu par mai "roz" decât lacentre comerciale.

"Anul acesta a fost «rateul» cu parteneriatul public privat dela Comarnic-Braşov cu Vinci Aktor, licitaţia pentru extindereareţelei de metrou care nu este finalizată şi licitaţia de la Deva -Orăştie, care din câte ştiu nu este nici aceasta finalizată. Dinpăcate, alte noutăţi nu prea sunt. La metrou ştiu că erau la unmoment dat vreo 23-24 de firme interesate. În rest, n-au fostlicitaţii spectaculoase în acest an", spune Laurenţiu Plosceanu,preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor în Construcţii(ARACO).

El adaugă la această listă şi continuarea procesului deextindere de către reţeaua de hipermarketuri Kaufland, care atacăoraşele medii din Transilvania şi ar putea investi anul viitor altecâteva zeci de milioane de euro în magazine.

Marile contracte din următorii ani ar trebui să vină însă totdin infrastructură, unde la ora actuală se lucrează la doar circa300 de kilometri de autostrăzi şi centuri ocolitoare ale marilororaşe, la nivel de autostradă.

Cel mai mare proiect de infrastructură în derulare este pemâinile americanilor de la Bechtel care lucrează la tronsoaneleCâmpia Turzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş ale AutostrăziiTransilvania, în timp ce un al doilea proiect important deautostradă în derulare - Moara Vlăsiei Ploieşti, tronson de 42,5kilometri - este împărţit de firmele locale PA&CO Internaţional(Costel Căşuneanu), Euro Construct Trading '98 (Dan Besciu),Spedition UMB şi Com-Axa (Dorinel Umbrărescu).

Un alt contract important în derulare al unui antreprenor românddin construcţii este modernizarea şi reabilitarea DN 67C Bengeşti -Sebeş, cunoscut drept Transalpina, drum cu o lungime de 148 dekilometri. Proiectul a fost câştigat de către firma Romstrade a luiNelu Iordache, iar valoarea estimată a contractului este de 385 demilioane de euro.

Vor fi fonduri pentru finalizarea unui asemenea proiect, încondiţiile în care constructorii se plâng că nu pot lucra însituaţia în care statul întârzie cu lunile să îi plătească?

"Pledăm acum pentru o abordare mai fermă în vedereainventarierii cât mai complete, nu zic exhaustive, a investiţiilorpublice începută încă din anii '90. Trebuie stabilit care suntnecesare şi care sunt cele pentru care nu se pot aloca bani înviitorul apropiat şi mediu, deoarece sunt multe investiţii începutefără a avea resurse pentru a fi finalizate. Din acest motiv suntmulte firme încurcate. Pe lângă faptul că nu pot fi începuteproiecte noi, trebuie achitate şi datoriile acumulate de cătrestat, şi nu mă refer doar la rambursările de TVA, ci la lucrăriexecutate şi neachitate", a conchis Plosceanu.

Max Boegl

  • Autostrada Medgidia - Constanţa, contract în valoare de 168 demilioane de euro, semnat în martie 2009, cu termen de finalizareiunie 2011;
  • Stadionul Naţional Lia Manoliu, contract de 140 de milioane deeuro, a cărui finalizare este programată pentru mai 2011;
  • Varianta de ocolire în regim de autostradă a oraşului Sibiu,contract de 49 de milioane de euro a cărui finalizare esteprogramată în decembrie 2010.

Romstrade

  • Modernizarea şi reabilitarea DN 67 C Bengeşti - Sebeş(Transalpina), drum cu o lungime de 148 de kilometri. Valoareacontractului: 385 de milioane de euro;
  • Modernizare Aeroportul Internaţional George Enescu Bacău: 45mil. euro pentru construirea unui nou terminal, a unei parcări şi aunei piste noi;
  • Reabilitarea şi extinderea la patru benzi a 22 de kilometri dincentura de sud a Capitalei, în consorţiu cu Euro Construct Trading'98 şi Consitrans, contract de 27 de milioane de euro.

FCC Construccion

  • Construcţia Pasajului Basarab (foto) din Bucureşti, proiect de210 milioane de euro, care ar trebui finalizat în următoareleluni;
  • Autostrada Arad-Timişoara de 32,2 kilometri, în consorţiu cufirmele Porr şi Astaldi, contract semnat în decembrie 2008;
  • Centura de nord a Bucureştiului, tronsonul Mogoşoaia - Otopeni(4,6 km), realizat în consorţiu cu subsidiara Alpine, contract de51,2 mil. lei (12 mil. euro).

Bechtel - Autostrada Transilvania

  • Cel mai mare proiect de infrastructură în derulare este pemâinile americanilor de la Bechtel care lucrează la tronsoaneleCâmpia Turzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş ale AutostrăziiTransilvania. În vara acestui an lucrările erau la un stadiu deexecuţie de 40%, astfel că americanii vor mai avea probabil câţivaani de lucru până când de la Braşov la Borş se va putea circulaexclusiv pe autostradă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO