Proprietăţi

Stocul de spatii comerciale din provincie este egal cu cel din Capitala

13.04.2006, 00:00 39

Stocul curent de centre comerciale din provincie a ajuns la circa 190.000 de metri patrati, fiind la acelasi nivel cu stocul din Capitala, dar mult inferior celui din tarile din Europa Centrala si de Est, potrivit unui studiu al Colliers International.

Majoritatea complexelor comerciale din provincie sunt foste magazine universale construite inainte de 1989, care au fost modernizate pentru a oferi o solutie pentru cresterea cererii pe acest segment de piata.

Piata de retail din provincie se afla inca intr-un stadiu incipient, dar a devenit foarte dinamica mai ales in orasele mari precum Constanta, Timisoara, Cluj sau Iasi. In acest sens, proiectele anuntate pentru anii urmatori ar putea acoperi intreaga cerere existenta in prezent pe piata, in timp ce proiectele aditionale ar putea intampina probleme in atragerea clientilor, potrivit Colliers.

Desi cererea din partea jucatorilor interni si internationali este ridicata, spatiile moderne din provincie sunt putine. Lipsa de proiecte comerciale din provincie a atras atentia dezvoltatorilor care se aflau in cautare de piete de extindere in afara Capitalei, pe masura ce piata s-a maturizat.

Daca in Bucuresti terenurile pentru spatii comerciale sunt greu de achizitionat, dezvoltatorii se orienteaza catre restul oraselor din Romania si incearca sa patrunda in cat mai multe zone.

La sfarsitul anului trecut, toate spatiile comerciale de calitate din Bucuresti erau ocupate, existand liste de asteptare pentru locatii precum Bucuresti Mall, Plaza Romania, Unirea Shopping Center sau galeriile comerciale din cadrul hypermarketurilor, potrivit unui studiu Eurisko. In Bucuresti sunt in prezent aproximativ 170.000 de metri patrati de spatii comerciale.

Proiectele de centre comerciale anuntate pentru urmatorii doi-trei ani in provincie vor totaliza circa 300.000 de metri patrati, se arata in studiul Colliers International, cele mai avantajate orase din acest punct de vedere fiind Constanta si Cluj. Pe langa aceste orase, au fost anuntate complexe comerciale si in Brasov, Iasi, Galati si Pitesti. Toate orasele cu mai mult de 70.000 de locuitori au devenit atractive pentru dezvoltatori, astfel incat in urmatorii cativa ani vor fi livrate mai multe proiecte de acest gen.

"Este foarte important ca si centrele comerciale care exista deja in orasele din provincie sa se pregateasca pentru competitia care va aparea pe piata si pentru proiectele care vor fi dezvoltate", spune Monica Barbu, consultant in cadrul Colliers.

"Orasele cu circa 100.000 - 150.000 de locuitori nu vor putea absorbi mai mult de doua centre comerciale", explica Barbu. Chiria medie pentru complexele comerciale din provincie este de circa 20 - 25 euro/mp/luna. Spre comparatie, chiriile lunare in cadrul centrelor comerciale din Bucuresti variaza intre 30 si 150 de euro pe metru patrat, iar cele practicate in cadrul galeriilor comerciale de pe langa hypermarketuri, intre 30 si 35 de euro.

Anul acesta sunt asteptate mari investitii in segmentul de spatii comerciale, odata cu sosirea marilor lanturi de magazine precum Real, Spar, Auchan, si extinderea celor deja prezente. Ca si in anii precedenti, oferta de spatii comerciale existenta la sfarsitul anului 2005 a fost redusa in comparatie cu nivelul cererii si potentialul de dezvoltare al pietei, potrivit reprezentantilor Eurisko.



Provincia atrage investitii de sute de milioane de euro in mall-uri

Piata spatiilor comerciale din provincie recupereaza treptat decalajul fata de Bucuresti, dupa ce ani de zile investitiile semnificative in orasele de dimensiuni medii au intarziat sa apara.

In acest sens, Constanta, al doilea oras ca numar de locuitori din Romania, a devenit anul acesta tinta marilor proiecte comerciale. Peste 130 de milioane de euro vor fi investiti in dezvoltarea a trei centre comerciale, dintre care doua, in valoare de 90 de milioane de euro, au fost anuntate in ultimele doua saptamani.

Centrul comercial TOM, care va cuprinde si un hypermarket Carrefour, si City Park Mall sunt ultimele proiecte anuntate pe piata constanteana.

Orasul de la malul Marii Negre reprezinta o piata cu potential deosebit din punct de vedere comercial, atat datorita numarului mare de locuitori, cu putere de cumparare peste medie, cat si celor 1 milion de turisti care viziteaza anual orasul.

Un alt proiect comercial anuntat pe piata constanteana este Constanta Mall. Fondul israelian de investitii Poalim Real Estate a inceput lucrarile de constructie la proiectul comercial Constanta Mall, valoarea investitiei fiind estimata la peste 40 de milioane de euro. In prezent, in Constanta nu exista decat un centru comercial important, Tomis Mall, care se afla pe locul fostului magazin universal.

In luna mai a acestui an vor incepe la Cluj lucrarile la unul dintre cele mai mari centre comerciale din provincie, potrivit reprezentantilor companiei Trigranit. Polus Center Cluj va fi realizat de compania Polus Transilvania, membra a grupului ungar TriGranit Development Corporation. Grupul detine 87% din Polus Transilvania, restul actiunilor apartinand omului de afaceri Arpad Paszkany. De aproape 10 ani, complexul, care necesita investitii de 140 mil. euro, se afla in stadiu de proiect din cauza problemelor juridice legate de proprietatea terenului.

Unul dintre cei mai importanti investitori in mall-uri in provincie este omul de afaceri Iulian Dascalu din Iasi, care a dezvoltat reteaua Iulius Mall. Iulius Group a fost infiintata de Dascalu in 1991, primul obiect de activitate fiind fabricarea si comercializarea de produse vestimentare, de accesorii din piele si incaltaminte.

Primul mall deschis de companie a fost cel de la Iasi, care a implicat in momentul deschiderii, anul 2000, o investitie de 7,6 milioane de euro. Complexul a fost extins ulterior in urma unei investitii de 6 milioane de euro. Al doilea pe lista a fost mall-ul din Timisoara, valoarea totala a investitiei implicate de acest proiect fiind de 45 mil. euro. Deschis in luna octombrie a anului trecut, Iulius Mall Timisoara are o suprafata construita de 83.000 de metri patrati, desfasurata pe patru niveluri (demisol, parter, etaj si terasa), la care se adauga o parcare cu 1.500 de locuri.

Compania urmeaza sa se implice intr-un proiect similar la Cluj-Napoca. Dupa finalizarea proiectului de la Cluj, Iulius Group va detine peste 200.000 de metri patrati de spatii de vanzare si de uz conex activitatilor comerciale. De altfel, compania va dezvolta anul acesta inca un proiect de acest tip, dupa Cluj fiind vizate locatii din sudul Romaniei, cel mai probabil Constanta sau Galati.

Un alt investitor important care a atacat deja piata mall-urilor din provincie este grupul care opereaza reteaua EuroMall, grupul controlat de investitori francezi. Primul oras vizat de companie este Pitestiul, pentru care s-au alocat 30 de milioane de euro. Proiectul de la Pitesti va fi amplasat foarte aproape de centrul orasului, langa viitoarea autostrada Bucuresti-Pitesti-Arad, si va avea o suprafata totala de 32.000 de metri patrati, construiti pe trei niveluri, din care 20.000 de metri patrati reprezinta zona inchiriabila.

Centrul comercial Euromall va include 170 de magazine si un supermarket intins pe 2.600 de metri patrati. De asemenea, va mai cuprinde 7 sali de cinema, sala de jocuri Cazino Electronic, biliard, bowling si va avea o parcare de 700 de locuri. Compania a anuntat ca va construi un alt mall de 40 de milioane de euro la Galati.

Brasovul a intrat de asemenea in atentia dezvoltatorilor, mai multe proiecte de tipul mall-urilor, insa de dimensiuni mai mici, fiind anuntate pentru acest an. Compania Temvar, cu operatiuni in constructii, a investit 8 milioane de euro in complexul comercial MacroMall, cu o suprafata de aproape 13.000 de metri patrati. Pe langa acest mall, compania Stratus International Project Development va investi aproximativ 7 milioane de euro pentru realizarea unui complex comercial la Brasov. Mall-ul va avea o suprafata construita totala de 10.000 mp, din care spatiile comerciale vor reprezenta circa 7.600 mp, potrivit companiei imobiliare Activ Consulting, brokerul exclusiv al acestui proiect.

Proprietarul terenului aferent dezvoltarii proiectului comercial este compania Temvar, consultanta fiind asigurata de compania Stratus din Ungaria.

In Brasov, interesul comerciantilor pentru investitii a fost alimentat de cererea celor 300.000 de locuitori, dar mai ales de potentialul reprezentat de turistii aflati in statiunile de pe Valea Prahovei, dar si de locuitorii din zonele limitrofe orasului care lucreaza in oras. In aceste conditii, in zona sudica a orasului s-a dezvoltat cea mai mare platforma comerciala de pe piata romaneasca, in care sunt prezenti aproape toti retailerii importanti de pe piata.

In plus, anul acesta vor incepe lucrarile de constructii la unul dintre cele mai mari mall-uri din regiunea Moldova - Arena City Center Bacau -, in care vor fi investiti circa 20 de milioane de euro, potrivit companiei Eurisko. Mall-ul va avea o suprafata totala de 30.000 de metri patrati, dintre care circa 19.000 inchiriabili, si va fi situat in cartierul Nord, cel mai popular cartier din Bacau. Mall-ul va avea peste 150 de magazine si aproximativ 700 de locuri de parcare. Eurisko a mai anuntat anul acesta un proiect comercial in provincie - Focsani City Center -, un mall de 10.000 mp construiti, ce se va deschide la sfarsitul acestui an in Focsani. Un alt proiect comercial va fi dezvoltat si la Ramnicu-Valcea.

Un alt mall de circa 15.000 de metri patrati va fi construit in centrul municipiului Targu Mures printr-o investitie de 15 milioane de euro, lucrarile avand ca termen de finalizare luna martie 2008. Investitia va fi derulata de SC Matrix Transilvania SRL si va oferi servicii de comert, de la alimentare pana la electronice, plus o cafenea.

Aparitia mall-urilor aduce dupa sine o explozie de retaileri din strainatate, de la cei de imbracaminte si incaltaminte si pana la cei de mobila sau produse electronice.

La crearea traficului intens si a vadului comercial din cadrul mall-urilor contribuie din plin si operatorii de cinematografe.

Bucurestiul a luat pana acum cele mai importante investitii in centre comerciale, insa dezvoltatori privati locali au sesizat oportunitatea reprezentata de orasele importante de provincie, aproape fiecare oras cu peste 150.000 de locuitori avand in prezent cel putin un mall in proiect.

In plus, la fel ca in Bucuresti, lipsa unei oferte adecvate se intalneste si in marile orase ale tarii, avand ca efect principal cresterea chiriilor si a preturilor de vanzare a spatiilor comerciale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO