Special

Cum a devenit România un hub pentru centrele de tehnologie ale marilor companii internaţionale, de la Mega Image, Lidl şi Metro la Hornbach, H&M şi Estee Lauder

România este astfel atrăgătoare pentru grupurile mari de retail - dar nu numai - datorită forţei de muncă bine pregătite şi cu salarii sub nivelul din Occident, chiar dacă mult peste media naţională.

Autor: Cristina Roşca

04.05.2024, 12:05 3819

♦ Ahold Delhaize, proprietarul lanţului de supermarketuri Mega Image, şi Hornbach, retailer de bricolaj, au anunţat în 2024 că deschid centre de IT în România ♦ Alte nume mari au dezvoltat deja astfel de operaţiuni locale, ajungând la sute ori chiar peste 1.000 de oameni ♦ România are circa 150.000 de persoane angajate în IT, un sector unde salariul mediu este de peste 11.000 de lei net, mai mult decât dublu faţă de media pe economie ♦ Totuşi, câştigul variază puternic, în funcţie de tipul de activitate, de vechimea oamenilor şi de expertiza lor.

România s-a conturat în ultimii ani ca un hub pentru centrele de tehnologie şi IT ale ma­rilor companii internaţionale, de la Mega Image, Lidl şi Metro la Hornbach, H&M şi Estee Lauder, iar asta în condiţiile în care pe piaţa locală sunt 150.000 de oameni angajaţi în acest sector (activităţi de servicii în tehnologia informaţiei) care plăteşte cele mai mari salarii din economie. În tot ce în­seamnă IT&C adică inclusiv zona de co­mu­nicaţii numărul urcă la 240.000 de salariaţi.

În februarie, valorile cele mai mari ale câştigului salarial mediu net s-au înregistrat în activităţi de servicii în tehnologia infor­maţiei (inclusiv activităţi de servicii informa­tice) şi anume 11.297 de lei net, în contextul în care salariul mediu pe economie a fost de nici 4.900 de lei, arată datele de la INS. Spre comparaţie, în tot ce înseamnă IT&C câştigul mediu net lunar coboară puţin sub 10.000 de lei.

Totuşi, chiar şi în IT salariul variază puternic, în funcţie de tipul ce activitate, de vechimea oamenilor şi de expertiza lor.

În aceste centre de tehnologie şi IT dez­voltate de marii retaileri, spre exemplu, au loc activităţi de implementare, mentenanţă şi chiar adaptare a unor softuri specifice dome­niul, iar asta înseamnă că firmele au nevoie de la programatori la specialişti în dezvol­tare. Aceste iniţiative sunt o veste bună pen­tru România în contextul în care dezvoltarea domeniului IT a frânat. E foarte bine că vin şi că văd România ca pe o destinaţie. Suntem o piaţă cu forţă de muncă calificată sau chiar supracalificată pentru astfel de activităţi care deservesc nu doar piaţa locală, ci chiar regională ori europeană, spune Paula Rus, managing partner al companiei de recrutare Today Workforce.

Ea estimează că salariile în astfel de centre pot fi cu până la 20% mai mici decât cele din IT-ul efectiv, dar afirmă că pachetele rămân atractive pentru angajaţii care sunt deschişi să vadă propunerea făcută de un e­ventual angajator. Oamenii văd aces­te joburi ca pe o o­portunitate de a ră­mâne în dome­niu, chiar dacă ce fac nu e la fel de pro­vocator ca în zona de dezvoltare de soft, spre exemplu.

Pentru com­pa­nii, România e o piaţă inte­re­santă pen­tru că aici gă­sesc, pe de-o parte, angajaţi bine pregătiţi, iar pe de alta salariile mai mici decât în Occident pe poziţii similare.

Ahold Delhaize, proprietarul lanţului de supermarketuri Mega Image, şi Hornbach, retailer de bricolaj, au anunţat în 2024 că deschid centre de IT în România. Alte nume mari au dezvoltat deja astfel de operaţiuni locale, ajungând la sute sau chiar peste 1.000 de oameni. Retaileri precum Lidl şi Metro, dar şi alte companii precum pro­ducă­torul de cosmetice Este Lauder au făcut mutări similare în România.

Est e Lauder Com­pa­nies, un grup activ pe piaţa de par­fume­rie, machiaj şi îngri­ji­re a pielii, a des­chis în 2023 un centru de teh­no­logie (glo­bal tech­no­logy cen­ter) la Bu­cureşti. Com­pania a anunţat la inau­gu­ra­re că a angajat 150 de oameni care se vor ocupa de as­pec­te cu impor­tan­ţă şi cu acoperire globală pre­­cum inteligenţă artifi­cială, auto­ma­ti­zări inteligen­te, model de business omnichan­nel şi cloud. Astfel de birouri axate pe tehno­logie, grupul mai avea în Long Island City, New York şi în Kuala Lumpur, Malaysia.

IT-ul este unul dintre cele mai dinamice sectoare din economia românească şi vom căuta să dezvoltăm echipa, spuneau oficialii Este Lauder anul trecut.

Mai recent, gigantul Ahold Delhaize, pro­prie­tarul lanţului de supermarketuri Mega Image, a anunţat că lansează un hub de tehno­lo­gie în Bucureşti, unde doreşte 250 de anga­jaţi. Echipele din noul hub vor face de la dez­voltare web şi aplicaţii până la suport şi iniţie­re de proiecte strategice în domeniile eCom­merce, Infra, Data, Loyalty, Core Retail.

Acest hub tehnologic va reuni cei mai buni specialişti din domeniul IT&C pentru a dezvolta inovaţii pentru toate brandurile noastre europene. Am ales să investim mai departe pe piaţa din România, unde avem deja o prezenţă solidă prin brandul nostru local, Mega Image, spune Wouter Kolk, CEO al Ahold Delhaize Europa & Indonezia.

Grupul devine astfel al treilea nume mare din comerţul alimentar care face o astfel de mutare, după Metro şi Lidl.

Dar iniţiative similare au şi companiile din alte segmente ale comerţului. Tot recent, retailerul de bricolaj Hornbach a anunţat un hub IT în România. El va lucra iniţial pe proiectele legate de magazinul online şi va deservi întregul grup german.

Hub-ul IT din România reprezintă un pilon esenţial în strategia noastră de interna­ţionalizare a aspectelor tehnologice în cadrul companiei. Acesta va juca un rol crucial în dezvoltarea şi implementarea proiectelor tehnologice inovatoare pentru întregul grup, a declarat Andreas Schobert, CTO şi membru al consiliului de conducere al Hornbach Baumarkt AG.

Alegerea României pentru acest proiect se datorează, în primul rând, prezenţei unui număr mare de talente cu competenţe extinse în domeniul IT, adaugă el.

Nivelul ridicat de formare şi expertiză din România, în combinaţie cu afinitatea pentru gândirea holistică a tehnologiilor, a contribuit la alegerea acestei ţări drept des­tinaţie ideală pentru dezvoltarea hub-ului.

Şi retailerul de modă H&M din Suedia, unul dintre cei mai importanţi actori de profil din lume, a înfiinţat o companie în România cu activitate de IT. H&M Hennes & Mauritz Ro Services SRL a fost fondată în 2022, în luna mai, şi are CAEN (obiect de activitate) 6202 - Activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei.

Anul trecut, oficialii H&M spuneau că aceasta este inactivă, dar în raportul finan­ciar al grupului pe 2023 (publicat în 2024) ea figurează în continuare activă, alături de cea care operează retailul. Ei nu au dorit să ofere alte detalii privind scopul şi motivul înfiin­ţării firmei, dar alte companii care au acelaşi CAEN ca noua firmă a H&M sunt IBM România, Amazon Development Center sau Pentalog România, conform platformei de analiză a companiilor termene.ro.

România este astfel atrăgătoare pentru gru­purile mari de retail - dar nu numai - dato­rită forţei de muncă bine pregătite şi cu salarii sub nivelul din Occident, chiar dacă mult peste media naţională. Companiile alese de ZF au decis să deschidă local centre de IT/ tehnologie. Există şi unele care însă au centre de servicii, precum HR, contabilitate ori financiar, însă acestea nu au fost contorizate în analiză.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24