Suplimente

Antreprenori despre antreprenoriat în România

Antreprenori despre antreprenoriat în România

Autor: Dana Ciriperu

17.11.2015, 00:04 581

Adrian Mihai, acţionar al Fan Courier

„Un antreprenor, prin excelenţă, este un fel de călăreţ singuratic pentru că el îşi trage businessul înainte şi face echipă doar în cadrul companiei lui, dar per total, toţi cei care fac afaceri în România, fiecare antreprenor care construieşte un business mai pune o cărămidă la România. Prin cărămizi înţeleg taxele pe care le plăteşte, locurile de muncă pe care le creează, prin plus valoarea pe care o aduce”.

FAN Courier este în prezent liderul pieţei locale de curierat, cu afaceri de 333,7 milioane de lei în 2014, cu 19% mai mult faţă de anul precedent, cifrele fiind peste nivelul estimat anterior de conducerea companiei.

Compania este controlată de trei antreprenori: Adrian şi Neculai Mihai şi  Felix Pătrăşcanu.  În momentul lansării pe piaţă, acţionarii FAN Courier îşi doreau să transforme compania în cel mai mare furnizor de servicii de curierat din România. În prezent, compania pusă pe picioare de ei nu numai că este cel mai mare jucător din piaţă, dar este şi un angajator important pe o piaţă care în perioada de criză nu a avut cum să creeze locuri de muncă. În 2014, a avut un număr mediu de 3.785 de angajaţi, cu 1.000 mai mulţi faţă de anul precedent.

Fan Courier, afacerea începută de trei antreprenori români ca o alternativă la serviciile poştale, a reuşit să adune în perioada 2008-2013 profituri nete de peste 55 de milioane de euro, cu o marjă medie de 18%, arată datele de la Ministerul de Finanţe.  În perioada 2008-2013 cifra de afaceri a companiei s-a majorat cu 83% în lei, avnsul de anul trecut faţă de 2012 fiind de 16%, la 280 mil. lei (63 mil. euro).

 

Radu Georgescu, acţionar al Gecad

„Am fost întrebat întotdeauna de ce îmi dau «copilul», pentru că o companie antreprenorială trebuie să stea într-o generaţie sau două în familie. Răspunsul meu este: ceea ce îmi place să fac cel mai mult este să construiesc de la zero. Mi se pare fenomenal să începi ceva din nimic, cu o foaie de hârtie în faţă şi să îţi imaginezi ceva care peste o săptămână sau o lună se transformă într-un business plan. După care dezvolţi un produs pe care îl foloseşte cineva, care are încredere să folosească ce ai făcut tu şi apoi cineva să îţi dea şi bani pentru asta. Şi acea firmă, mai devreme sau mai târziu, să devină profitabilă. Iar acela este cel mai bun moment să o dai şi să o iei de la capăt".

Declaraţia îi aparţine lui Radu Georgescu, cel care în 2013 a primit titlul de Antreprenorul Anului  la Gala Campioni în Business. Atunci el a explicat de ce a decis să iasă din câteva dintre businessurile create.

Tranzacţia care l-a adus pe Radu Georgescu pentru prima dată pe primele pagini ale businessului românesc a fost semnată în 2003, când Microsoft a achiziţionat antivirusul RAV produs de compania românească GECAD Software, companie fondată de Radu Georgescu.  Afacerea RAV a pornit de la un singur computer 286, pe care Georgescu l-a achiziţionat cu 1.500 de dolari în facultate pentru a-şi finaliza proiectul de licenţă. Folosindu-se de experienţa de programator pe care o acumulase în timpul facultăţii, şi-a deschis o firmă şi a început să dezvolte propria tehnologie antivirus. Numărul de angajaţi ai Gecad a crescut de la trei oameni la aproape 100 la momentul tranzacţiei cu Microsoft.

De la deal-ul cu Bill Gates antreprenorul român a mai semnat alte tranzacţii printre care vânzarea unui pachet de acţiuni al Gecad ePayment, integrator de soluţii de plăţi electronice,  către gigantul sudafrican Naspers.

 

Radu Timiş, acţionar al CrisTim

„Cred că este important să avem capital românesc puternic pentrucă, indiferent dacă sunt în familia mare europeană, nimeni nu poate să ne creeze viitorul mai bine decât o facem noi. Astăzi nu ştiu dacă noi, generaţia mea de antreprenori, am avea acelaşi succes dacă am lua-o de la capăt, pentru că azi vine generaţia tânără, lucrurile sunt în schimbare, ei au alt mod de a gândi lucrurile, un alt mod de a acţiona, noi nu mai avem acest apetit de risc pe care l-am avut înainte... Îmi amintesc că după o conferinţă internaţională la care am fost împreună cu fiul meu, el m-a întrebat dacă eu vreau să merg să fac business în Africa. Şi zic: da, de ce nu?. Mă contrazice. Tu nu mai eşti pentru Africa. Aceasta este generaţia de care avem nevoie, pe ei trebuie să îi educăm, pe ei trebuie să-i motivăm, să-i formăm şi ei vor fi oamenii care pot să cucerească Africa, generaţia lor!”

Radu Timiş, 53 de ani, deţine mai multe companii printre care Recunoştinţa Prod-Com, care administrează fabrica de mezeluri de la Filipeştii de Pădure, Eco-Ferm care operează divizia de producţie şi procesare a laptelui, Impex Cristim, care reprezintă divizia de preparate şi reţeaua de magazine - Cristim2Prodcom. Aceasta din urmă este cea mai mare firmă din grup, cu afaceri de 350 mil. lei anul trecut, în creştere cu 18%. Cristim2Prodcom înregistrează rezultatele distribuţiei de produse din carne şi lapte. Pe segmentul de mezeluri grupul are în portofoliu brandurile Cris-Tim şi Matache Măcelaru, iar pe lactate Radu Timiş a dezvoltat brandul Mândruţa.

 

Raul Ciurtin, acţionar al Albalact

„Sunt foarte mândru de faptul că sunt antreprenor român şi că după ani şi ani de lupte cu probleme, provocări, dar cu credinţă intactă că se pot face mai bine în fiecare zi, am reuşit după 16 ani să ajungem ca să zic aşa «from zero to hero» (de la zero la erou - n.red.). Am ajuns să devenim lideri într-o industrie foarte competitivă, cea a lactatelor, unde majoritatea jucătorilor sunt multinaţionale cu multă, multă experienţă pe piaţă”, a declarat recent Raul Ciurtin în cadrul Galei Campioni în Business 2015, unde a primit premiul Antreprenorul Anului 2015.

La Revoluţie, Raul Ciurtin, care acum are 43 de ani, era un licean care se gândea să facă o carieră în medicină. Însă după ce a absolvit Facultatea de Medicină Iuliu Haţieganu din Cluj şi a urmat timp de doi ani stagiatura ca medic generalist la Satu Mare, soarta i-a schimbat drumul iniţial şi l-a trimis în mediul de business.

Oportunitatea de a intra în afaceri a venit chiar din partea tatălui sau, Petru Ciurtin, care în 1999 a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni al Albalact, după ce compania a intrat în proces de privatizare.

Albalact a fost de fapt Intreprinderea de Industrializare a Laptelui înfiinţată în 1971 în Alba Iulia, care a intrat în regres după Revoluţie. De altfel, la momentul preluării societăţii, fabrica se afla într-o situaţie dezastruoasă, iar datornicii băteau la usa. În anul 2000, cifra de afaceri a companiei era de 1,5 milioane de euro. Anul trecut, Albalact a devenit cel mai mare jucător din industria lactatelor, cu o cifră de afaceri de 475 mil. lei (circa 107 mil. euro).

 

Portretul antreprenorului „desenat” de Aliz Kosza

Antreprenorii români sunt pasionaţi de ce fac, au viziune, curaj, fler pentru business şi o flexibilitate pe care nu o au multinaţionalele, dar sar de cele mai multe ori peste etape esenţiale în dezvoltarea businessului, a spus la ZF Live Aliz Kosza, unul dintre cei mai experimentaţi executivi români, care a condus afacerile MOL, Orkla Foods şi Fabryo şi care are în prezent un business de strategie şi mentorat în afaceri.

„Un business nu se poate clădi de la zero fără suflet, fără energie şi fără inimă. Sufletul, energia şi inima vin de la antreprenor, de la cel care nu doar că a gândit afacerea sa, ci a şi simţit-o, are siguranţa lucrului bine făcut nu pentru că este făcut corect ci pentru că e făcut cu inimă şi atunci nu are cum să nu iasă, până la urmă, bine. Se ştie că, în business, un antreprenor adesea gândeşte cu inima. De cele mai multe ori, în aceeaşi măsură, acesta este şi motivul performanţei dar poate fi şi un motiv pentru un eşec în business”, notează Aliz Kosza într-un articol postat pe blogul său.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO