Suplimente

Cele mai vechi branduri româneşti au scris istorie. Cele mai noi au atacat segmente noi, dinamice sau încă neexplorate

Cele mai vechi branduri româneşti au scris istorie. Cele mai noi au atacat segmente noi, dinamice sau încă neexplorate

Cele mai noi branduri din România s-au concentrat în jurul domeniului cu cea mai dinamică dezvoltare în ultimii 20 de ani, IT&C. Printre cele mai importante se numără Bitdefender, unul dintre cele mai apreciate servicii de securitate informatică la nivel mondial, folosit direct şi indirect de aproape 500 de milioane de utilizatori în lume. Foto: Marius Dumbrăveanu

Autor: Radu Racu

08.12.2014, 00:02 3016

Pentru cele mai multe branduri româneşti de calibru po­vestea a început să fie scrisă acum mai bine de jumătate de secol, în perioada co­mu­nistă. Există şi puţine cazuri în care po­ves­tea datează de acum aproape 300 de ani. Aceste istorii nu doar că încă se mai spun, dar în cele mai multe cazuri se traduc în pre­zent în vânzări anuale de zeci, chiar sute de milioane de euro. În ceea ce priveşte bran­durile noi care s-au impus pe piaţă în ul­timii circa 20 de ani, cele mai multe au atacat domenii dinamice precum IT&C sau nişe de piaţă încă neexplorate la ma­ximum.

Dacia, Arctic, Borsec, Timi­şoreana, Dero, Braiconf, Antibiotice, Rom, Gero­vital sau Eugenia sunt doar zece dintre cele mai puternice branduri ro­mâneşti cu is­to­rie. Dintre ele, Timişoreana, brand fondat în 1718, este nu doar cel mai vechi, dar şi printre puţinele, alături de Borsec, care nu au fost create şi popularizate în comunism.

„Timişoreana este una dintre excepţii  în rândul brandurilor româneşti puternice, pentru că a rezistat dincolo de regimul comunist. Politica de naţionalizare dusă de partid la jumătatea secolului 20 a omorât foarte multe branduri care existau atunci pe piaţă. Acum este foarte greu să mai reînvii notorietatea mărcilor dispărute, pentru că populaţia care le cunoştea a dispărut. E normal ca cele mai multe bran­duri româneşti din prezent să provină din comunism“, spune Ştefan Liuţe, director de strategie în cadrul agenţiei de branding Storience Brand.

Legăturile cu trecutul au fost explorate de mai multe branduri în campaniile de pro­movare, printre cele mai lucrative nu­mă­rându-se puntea către originile co­mu­niste fructificată de producătorul ciocolatei Rom, un brand fondat în anul 1964.

„Momentul în care brandul a comunicat prima oară în 2005, prin celebra şi acum „Epoca de Aur - Partidul te vrea tuns roackere“ a generat un punct de cotitură în readucerea ROM în atenţia consumatorilor“, spun reprezentanţii Kandia Dulce, compania care deţine în portofoliu brandul Rom. În prezent, Rom este cel mai vândut baton de ciocolată din România, cu peste 30 de milioane de bucăţi vândute pe an, conform datelor din 2013. „Provocările noastre sunt de a găsi consumatori tineri care să ajungă să cunoască, să placă şi să consume ROM“, mai spun reprezentanţii companiei.

Pentru alte branduri, atragerea consumatorilor din noua generaţie nu a fost o problemă, pentru că a venit sub umbrela unor nume mari din Europa, care garantau deja calitatea şi fiabilitatea produselor, cum este cazul Dacia, preluată de francezii de la Renault, sau al electrocasnicelor Arctic, preluate de grupul turc Arcelik.

Datorită strategiei francezilor, Dacia a crescut an de an, ajungând la finalul anului 2014 să fie marca auto cu cea mai rapidă creştere din Europa, dintre brandurile de volum, cu un avans de aproape 30% faţă de anul precedent. Arctic, un brand românesc fondat în anul 1968, s-a transformat în ultimii zece ani într-un gigant pe piaţa electro-IT, cu afaceri de 321 de milioane de euro în anul 2013 şi peste 2.400 de angajaţi.

La polul opus, cele mai noi branduri din România s-au concentrat în jurul domeniului cu cea mai dinamică dezvoltare în ultimii 20 de ani, IT&C-ul. Apărut în anul 2001, Bitdefender, unul dintre cele mai apreciate servicii de securitate informatică la nivel mondial, folosit direct şi indirect de aproape 500 de milioane de utilizatori în lume, este cel mai elocvent exemplu de fructificare a abilităţilor de programatori ale ingine­rilor români, apreciate de cele mai multe companii de profil.

În acelaşi an 2001 a fost lansat  şi eMag, care avea să devină în timp cel mai mare retailer online din România, cu afaceri estimate pentru 2014 de  260 de milioane de euro.

Apetitul consumatorilor români pentru segmentul electro-IT a generat şi apariţia primului brand  autohton de smartphone-uri şi tablete, lansat de braşovenii de la Allview, care anul acesta a reuşit să vândă peste 350.000 de exemplare din produsele proprii.

Fondat în 2002 de compania Visual Fan, brandul s-a dezvoltat an de an, până la vânzări de aproape 30 de milioane de euro în 2013, iar perspectivele pentru 2014 sunt de menţinere a ritmului de creştere.

Alături de cele trei mărci emblema­tice româneşti, pe piaţă s-au impus în ultimele două decenii alte nume autohtone, ca Ivatherm, Jolidon, Zuzu, Aqua Carpatica, Dedeman, Altex sau F64.

Numărul lor este mult mai mare, însă ZF a selectat doar zece dintre acestea care s-au remarcat prin notorietate, prin vânzări sau poziţie puternică pe piaţă. Topul nu este exhaustiv.

AFACERI DE LA ZERO