Suplimente

Supliment Eco & sustenabilitate. Cum văd micii antreprenori sustenabilitatea? „Chiar dacă, la prima vedere, multe opţiuni mai sustenabile par mai scumpe, pe termen lung, te costă mai puţin“

Câteodată nu costă nimic să fii sustenabil, ba chiar poţi cheltui mai puţin renunţând la un ambalaj din plastic inutil de exemplu, spun micii antreprenori.

Câteodată nu costă nimic să fii sustenabil, ba chiar poţi cheltui mai puţin renunţând la un ambalaj din plastic inutil de exemplu, spun micii antreprenori.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

29.03.2023, 00:03 75

Câteodată nu costă nimic să fii sustenabil, spune fondatoarea unei afaceri de la zero, ba chiar poţi cheltui mai puţin renunţând la un ambalaj din plastic inutil de exemplu ♦ Ca producător sau furnizor de servicii, nu poţi rămâne în piaţă fără să ţii cont de cât de dăunător este ceea ce oferi, pentru că, în mod natural, vei fi eliminat.

Pentru un business care se naşte acum, într-o eră în care sustenabilitatea este mai mult decât un deziderat, adoptarea unor prin­cipii care să ducă la un impact cât mai mic asupra lumii nu mai este la fel de difi­ci­lă ca în cazul businessurilor cu tradiţie. Micii antreprenori văd altfel economia cir­cu­lară, se simt mai aproape de ea, aşa că le este mai uşor să vadă modalităţi prin care s-o aplice.

Bianca Rad este mintea creativă din spatele businessului cu accesorii Peaches & Papers. Ea vede sustenabilitatea ca pe o grijă care nu mai e doar faţă de propria persoană sau propriul business, ci şi faţă de mediu şi resurse, faţă de alţi oameni, faţă de generaţiile viitoare.

„Aş vrea să văd schimbări adevărate, tran­sparenţă legată de aceste schimbări, mai puţin marketing fals şi mai multe sta­tis­tici optimiste, acces la resurse suste­na­bile, poate chiar susţinere şi suport de la busi­nessuri mai mari către businessuri mai mici. Aş mai vrea să văd eforturile depuse şi efec­tele rezultate în urma lor“, spune Bianca.

În general, crede ea, sustenabilitatea este ceva real în companiile mici, care chiar fac tot posibilul să respecte mediul şi resursele. La multe din companiile mari însă, unde chiar s-ar simţi o diferenţă dacă ar fi într-adevăr sustenabile, marketingul este mai puternic decât realitatea.

„Trăim în nişte timpuri în care este absolut necesar să ne preocupăm şi de bunăstarea generaţiilor care ne urmează şi a resurselor de care dispunem.“

„Indiferent că suntem consumatori sau deţinem un business, va trebui să includem şi aceste aspecte când privim înspre viitor şi să începem de acum să ne formăm noi practici din ce în ce mai sustenabile.“

Câteodată nu costă nimic să fii sustenabil, spune Bianca Rad, ba chiar poţi cheltui mai puţin renunţând la un ambalaj din plastic inutil de exemplu. De cele mai multe ori însă, obiceiurile mai puţin prietenoase cu mediul costă mai mult pentru a fi înlocuite cu unele mai sustenabile, dar, crede ea, merită investiţi banii pentru a proteja mediul şi a ajuta lumea.

Maria Ianău este tot o antreprenoare de generaţie nouă, iar businessul ei este încă din naştere orientat spre sustenabilitate, Sacosh fiind un brand cu genţi confecţionate din materiale care nu afectează mediul. Pentru ea, sustenabilitate înseamnă alegeri înţelepte şi conştiente, care nu cauzează daune.

„Pentru mine e simplu „ orice decizie la nivel personal şi colectiv are consecinţe, iar acestea pot fi dăunătoare sau pozitive. Dacă luăm prea multe decizii cu consecinţe dăunătoare, trăim mai puţin şi/sau cu o calitate a vieţii mai scăzută, deci nu le putem numi sustenabile. Cu cât suntem mai conştienţi de ce alegeri putem face şi care sunt consecinţele fiecăreia, putem alege mai bine, mai sustenabil“, spune Maria.

În continuare sustenabilitatea este şi o prioritate, şi o chestiune de marketing, crede Maria Ianău, însă depinde şi de tipul de companie şi de oamenii care stau în spatele ei. Ideal ar fi însă ca, în viitor, cel puţin la nivelul marilor corporaţii internaţionale, sustenabilitatea să fie mai mult decât o etichetă.

„Chiar dacă, la prima vedere, multe opţiuni mai sustenabile par mai scumpe, pe termen lung, te costă mai puţin. Nu te costă nimic să nu mai cumperi din impuls, nu te costă nimic să refoloseşti recipientele din sticlă, nu te costă nimic să mergi pe jos. Te costă mai puţin o purtare pentru o bluză de 250 de lei pe care o foloseşti opt ani, decât pentru o bluză de 50 de lei pe care o porţi un sezon, cât ţine trendul.“

Încredere şi deschidere spre nou este ceea ce şi-ar dori Maria Ianău să primească de la generaţia de la care preia ştafeta în materie de business şi sustenabilitate.

Daniela Staicu este antreprenoare şi, alături de Alina Ţiplea, a deschis în Bucureşti ALTRNTV, un magazin doar cu produse concepute ca sustenabile „ de la accesorii la haine şi obiecte de decor, toate făcute de designeri români.

„Apreciez şi încerc să folosesc orice produs sau serviciu la care observ că există încercări de micşorare a efectelor negative - de exemplu, mă uit dacă creatorii acelui produs au lucrat să propună un ambalaj reciclabil, dacă produsul are vreo certificare de calitate, de mediu, dacă există preocupare a creatorilor produsului să recupereze şi să refolosească ambalajul sau dacă au vreun serviciu prin care propun repararea produsului, şi nu aruncarea lui“, spune Daniela, care este totodată şi cadru asociat la FABIZ, în cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.

Sustenabil 100% poţi fi doar dacă nu exişti, crede ea. Altfel, cu fiecare utilizare a unui produs sau serviciu, laşi o amprentă. Ca producător sau furnizor de servicii, nu poţi rămâne în piaţă fără să ţii cont de cât de dăunător este ceea ce oferi, pentru că, în mod natural, vei fi eliminat, adaugă Daniela.

„Cred că mantra ar trebui să fie legată de inovaţie permanentă, inovaţia fiind singura constantă care poate păstra un business în piaţă. Să ne uităm la mărcile care au reuşit să reziste decenii şi chiar secole! Singura constantă a fost capacitatea de inovare. La fel şi cu sustenabilitatea unui produs sau serviciu. Cred că, alături de profit şi CSR, sustenabilitatea va deveni un indicator de performanţă a businessurilor.“

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO