Guvernul Ponta a schiţat un plan prin care vrea să construiască până în 2020 şase autostrăzi care să traverseze Munţii Carpaţi şi care să facă legătura între regiunile istorice ale ţării.
Câte două autostrăzi peste Carpaţii Occidentali, respectiv Carpaţii Orientali, o autostradă peste Carpaţii Meridionali şi încă una între Orientali şi Meridionali - astfel arată, „pe hârtie“ cel puţin, planurile de infrastructură rutieră ale guvernului Ponta pentru următorii şase ani. Multe dintre autostrăzile pe care statul le vrea gata până în 2020 nu au însă nici măcar studii de fezabilitate, aşa cum este cazul Târgu-Mureş - Târgu-Neamţ sau Sibiu - Piteşti.
O altă autostradă peste munţi, cerută atât de transportatori, cât şi de cel mai mare exportator de pe plan local, producătorul auto Dacia-Renault, este Sibiu - Piteşti. Ideea unei autostrăzi între Sibiu-Piteşti datează de mai mulţi ani, astfel că statul român a realizat inclusiv un studiu de fezabilitate pentru această autostradă, care în prezent este însă expirat şi trebuie revizuit.
Prima autostradă peste munţi, care va lega Banatul de Transilvania, este Lugoj - Deva, cu o lungime de aproape 100 de kilometri, dintre care puţin peste un sfert sunt deja deschişi circulaţiei.
O altă autostradă peste munţi va fi Suplacu de Barcău - Gilău, pe care statul vrea să o finalizeze până în 2020 din banii pe care îi va încasa din acciza suplimentară la carburanţi. Tot din această acciză guvernul a decis să construiască şi tronsonul Târgu-Mureş - Târgu-Neamţ, care traversează Carpaţii Orientali, în timp ce Braşov - Bacău, tot peste Orientali, va beneficia de bani de la Fondul European de Dezvoltare Regională. Deocamdată aceste trei tronsoane de autostradă – Suplacu de Barcău - Gilău (101 kilometri), Târgu-Mureş - Târgu Neamţ (211 kilometri) şi Braşov - Bacău (170 de kilometri) nu au nici măcar un studiu de fezabilitate, dar statul le vrea gata în următorii şase ani.
Guvernul Ponta promite până în 2020 o reţea de 2.440 de kilometri de autostrăzi, adică 1.800 de kilometri în plus faţă de ce are România în prezent, sau peste 250 de kilometri noi pe an în medie.