Media & Advertising

Premiile aduc capital de imagine agentiilor de publicitate

Premiile aduc capital de imagine agentiilor de publicitate

Bogdan Enoiu, managing director la McCann Erickson

13.10.2006, 21:09 63

Premiile obtinute de agentiile de publicitate in festivaluri sunt de obicei trecute cu vederea atunci cand vine vorba de partea financiara a afacerii. In ciuda motivelor care pot fi invocate pentru neglijarea festivalurilor, premiile pot fi un ingredient pentru cresterea businessului unei agentii.
McCann Erickson este unul dintre exemple. Agentia condusa de Bogdan Enoiu a luat anul acesta noua premii la festivalul international de publicitate Golden Drum, desfasurat la inceputul lunii in Slovenia (3 Golden Watch, 2 Golden Drum, 3 Silver Drum si 1 Bronze Drum), plus trofeul Golden Rose, pentru cea mai buna agentie a anului. In total, a adunat 80 de puncte, la mare distanta de agentia clasata pe locul doi, Bob Helsinki OY, care a acumulat 38 de puncte.
Drumul festivalurilor nu se termina aici. McCann va incerca sa sparga gheata si la Cannes, anul viitor. "Moralul este mai bun in agentie, productivitatea este mai mare, sigur agentia va creste", spune Bogdan Enoiu, managing director.
"Suntem in prima pozitie de cativa ani buni, dominam topul financiar, suntem la distanta mare de competitorii nostri din punct de vedere financiar. Avem acoperite aproape toate categoriile, posibilitatea noastra de crestere vine din cat mai mult business integrat", arata Enoiu, care spune ca agentia si-a dorit premiul "pentru suflet", dupa ce a obtinut numeroase distinctii in competitii romanesti si internationale si in anii trecuti.
"Suntem o agentie bataioasa, nu ne place sa pierdem si refuzam sa pierdem, chiar daca la un moment dat altcineva e mai bun, noi ne vom bate intotdeauna sa fim primii. De aici automat reputatia noastra creste", explica Enoiu.
Astfel, imaginea agentiei are de castigat: atat in randul posibililor angajati care isi vor dori sa mearga sa lucreze pentru agentia numarul 1, cat si printre clientii deja existenti sau potentiali.
"Relatiile noastre sunt foarte bune cu toti clientii nostri. Premiile sunt, de fapt, desertul la o masa sau cafeaua la sfarsit. Digeri mai bine", spune Enoiu. El declara ca s-a intamplat, in decursul anilor, ca unii clienti sa vina sa lucreze cu McCann fara pitch, in urma castigarii unor premii.
Enoiu apreciaza ca agentia pe care o conduce va inregistra o crestere a cifrei de afaceri de 10-15% anul acesta, doreste sa isi pastreze cota de piata (estimata de agentie la 20%) si urmareste sa ajunga sa ofere servicii integrate pentru toti clientii, asa cum este, de exemplu, cazul Vodafone sau Tnuva.
Capitalul de imagine si beneficiile castigarii unor premii in cadrul festivalurilor determina McCann sa dedice acestor evenimente un buget anual cuprins intre 700.000 si 800.000 de euro. Acestora li se adauga si primele pe care le primesc castigatorii din cadrul agentiei si celelalte recompense oferite acestora.
"Ne vom lupta sa ne pastram suprematia la Portoroz si sa spargem gheata la Cannes", completeaza Enoiu. "Ar trebui sa ne facem o strategie de tara pentru Cannes. La Portoroz am reusit, unde Romania este privita cu foarte mult respect, datorita lui Leo (Leo Burnett, Agentia anului la Golden Drum in 2005 - n. red.), datorita noua si altor agentii", a adaugat acesta.
Silver Drum-ul castigat la editia de anul acesta a festivalului de la Portoroz va incuraja si echipa GMP.
Felix Tataru, managing director al agentiei, considera ca principalul beneficiu al premiului este "implinirea satisfactiei echipei care a lucrat pentru respectivul ad".
Directorul GMP spune ca premiile au determinat anumiti clienti sa isi doreasca sa lucreze cu agentia, dar arata ca acestea nu sunt suficiente. "Un nou client te invita la pitch pentru ca prin premii" se gandeste poate ca suntem creativi, "dar nu iti si da contul asa, pe ochi frumosi. Trebuie sa dovedesti ca i-ai inteles nevoia, ca vii cu o solutie creativa, dar si relevanta pentru obiectivele lui", spune Tataru.
Mihai Coliban, director de creatie Lowe & Partners, agentie premiata la Portoroz cu un trofeu Golden Watch si un Silver Drum, considera si el ca premiile de festival aduc "recunoasterea industriei", pe langa "cele cateva secunde de celebritate in fata unei sali pline".
"Sunt clienti care isi doresc sa lucreze cu no. 1 (agentia anului). Noi nu am fost in pozitia asta, pentru ca nici nu ne-am propus-o. Lowe nu face din participarile la festivaluri un instrument de new business. Cel mai clar exemplu in sensul asta este DaKINO, unde, desi am luat o caruta de premii, clientul a preferat sa lucreze cu agentia anului. Insa asta nu e o regula. Dimpotriva, sunt clienti care au dorit sa lucreze cu noi pentru ca au vazut campanii bine gandite pentru clienti reali", spune Coliban.
In ceea ce priveste Leo Burnett & Target, reprezentantii agentiei spun ca este "greu de distins procentul din new business atras exclusiv de obtinerea unor premii". "Sigur este ca, si cu ajutorul unui efort de PR, premiile adunate la festivaluri pot contura imaginea unei agentii puternice, creative si puse strasnic pe treaba", arata Claudiu Teohari, Jr. Copywriter Leo.
Desi premiile nu inseamna cresterea tarifelor agentiilor castigatoare, pentru ca acestea sunt platite pentru ideile creative pe care le au, premiile stimuleaza creativitatea angajatilor, care isi doresc sa faca lucruri din ce in ce mai bune, sustin, la unison, reprezentantii agentiilor. Asadar, implicit, premiile pot duce la evolutia pozitiva a agentiilor de publicitate in mai multe directii.
Romania a avut, pentru al doilea an consecutiv, prin BV McCann Erickson, Agentia anului la festivalul Golden Drum. De asemenea, acesta a fost primul an in care Romania a avut premii la categoria "Radio".
Cele mai premiate campanii McCann de anul acesta sunt Bookfest, MTV " Made in Romania si Maggi. Gabriel Liiceanu, reprezentantul Bookfest, a spus ca apreciaza foarte mult campania realizata de McCann, pentru simplul fapt ca imbina armonios ludicul si simplitatea. "Promovarea Bookfest-ului sub forma revenirii la original mi s-a parut incantatoare", a adaugat acesta.
Anul acesta, Romania a avut finaliste si castigatoare la majoritatea categoriilor din festival.

Premii obtinute de romani la Golden Drum 2006

Agentia Anului, Golden Rose - BV McCann Erickson

TV Ads
Silver Drum - "Russian Comrade", client Kreskova, agentie Papaya Advertising; Teava", client MTV Romania, agentie BV McCann Erickson;
Bronze Drum - "TV Drama", brand Arctic, agentie Odyssey Communication.

Print
Golden Drum - BV McCann Erickson Romania (cu lucrarile "Mount Rushmore", "Jane" si "Godmother", brand Maggi, client Nestle Romania);
Silver Drum - GMP, cu "The Note", client Mandra; BV McCann Erickson, cu "Rollercoaster", brand Foton, client Sprinter Distribution; Lowe & Partners, cu "Titanic", client Festivalul de film DaKino;
Bronze Drum - BV McCann Erickson, pentru "The Encounter", brand Transilvania Adventure Trophy 2006, client Offroad Adventure Romania.

Radio
Golden Drum - "BV McCann Erickson, pentru lucrarea "Churchill", brand Maggi, client Nestle Romania;
Silver Drum - BV McCann Erickson, pentru lucrarea "Marylin", brand Maggi, client Nestle Romania;
Bronze Drum - Leo Burnett & Target, pentru lucrarea "The Display", client Muzeul de Istorie Naturala "Grigore Antipa".

Advertising Campaigns
Golden Watch - BV McCann Erickson si campaniile "Made in Romania", client MTV Romania, "Greater thing", brand Maggi, client Nestle Romania si "Books we heard about", pentru Bookfest, client AER; Lowe & Partners, prin campania pentru festivalul de film DaKino

Portoroz and Piran Advertising Ideas Awards
Dan Stanescu, Copywriter Graffiti BBDO, pentru lucrarea "Bulb Feet" (locul III), la sectiunea Dancing with Ideas;
Mihai Gongu, Art Director Graffiti BBDO, cu lucrarea "Details" (locul I), la sectiunea Portoroz Palace.

Premiul pentru cel mai bun film de autor in cadrul atelierului festivalului (au fost invitati sase regizori care au avut la dispozitie sase ore pentru a concepe, sase pentru a turna si alte sase pentru a edita) - Bogdan Albu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO