Topul celor mai puternice 30 de branduri din România, potrivit percepţiilor consumatorilor, este condus de Samsung, care are un capital de brand de 3 ori mai mare decât media categoriei produselor electronice, urmat de două branduri de cafea, Jacobs şi Lavazza, conform clasamentului realizat de Kantar România, care a analizat cele mai valoroase 100 de branduri.
“Hyper-fragmentarea canalelor media, a punctelor de contact cu consumatorii şi multiplele anxietăţi prin care trec aceştia în ultimii ani, face să fie critic pentru branduri să aibă cât mai multă claritate, să găsească şi să urmărească un fir roşu, în tot ceea ce fac.”, a declarat Carmen Pătraşcu, Managing Director Kantar România.
Ea a punctat faptul că pentru branduri este un context extrem de provocator. Ele trebuie să ţină cont de faptul că turbulenţele sunt permanente: fie că sunt sanitare, macro-economice şi geo-politice sau militare.
Analiza a evidenţiat rolul esenţial al capitalului de marcă în susţinerea unor preţuri mai mari, a unei poziţionări Premium. 40% dintre brandurile analizate de Kantar România au dificultăţi, în sensul că fie sunt văzute drept un simplu produs (commodity), fie că prezintă risc de erodare a marjei de profit sau pur şi simplu sunt văzute ca fiind prea scumpe pentru cât oferă.
Experţii Kantar au arătat că brandurile care se bazează excesiv pe promoţii şi pe reducerea preţurilor, vor avea dificultăţi să revină la un nivel de preţ anterior, odată ce puterea de cumpărare va reveni. Astfel, este critic ca ele să investească în percepţiile despre brand pentru a putea să justifice alegerea de a nu reduce preţul sau de a cere un preţ mai mare.
Dintre brandurile analizate, cele care reuşesc să justifice cel mai bine poziţionarea de preţ pe care o au sunt: Samsung, Jack Daniel’s, Revolut, Ferrero Rocher, Angelli, Lavazza, Apple, Raffaelo, eMAG şi Milka.
"Capitalul de brand este un factor crucial în succesul unei companii, deoarece acesta contribuie la creşterea vânzărilor şi oferă protecţie împotriva presiunii reduceri de preţ în perioade complicate.", a continuat Mădălin Vladu, Senior Director, Brand Lead la Kantar România. "În plus, analiza noastră a arătat că mărcile care au o poziţionare mai clară în mintea consumatorilor, ajută atât la obţinerea unul nivel superior al capitalului de brand dar şi în piaţă, având o bază mai mare de consumatori care le-au cumpărat recent şi o capacitate de retenţie mai bună".
Consultanţii Kantar au scos în evidenţă rolul pe care îl au reclamele în obţinerea clarităţii poziţionării brandurilor sau pentru a obţine maxim de la o campanie de comunicare.