• Leu / EUR4.9486
  • Leu / GBP5.5502
  • Leu / USD5.1027
ZF 24

Test Auto ZF: Mitsubishi i-MiEV – primul automobil electric testat in Romania

Test Auto ZF: Mitsubishi i-MiEV – primul automobil electric testat in Romania
07.09.2009, 11:20 91

Incepand cu 2010 incepe oficial era automobilelor electrice. Mitsubishi va veni cu i-MiEV, Renault si Nissan au deja pregatite noi modele electrice, in timp ce peste Ocean General Motors numara secundele pana va comercializa Chevrolet Volt – un model hibrid, dar care va nu pune accent pe motorul pe benzina, ci pe cel electric.

In Romania „curentul” masinilor „verzi” este aproape inexistent. Hibridele precum Toyota Prius, Honda Civic Hybrid sau Insight au vanzari de cateva zeci de unitati, in timp ce pe pietele europene se vand in mii de unitati, sau chiar sute de mii in Statele Unite.

„The next big step” in ecologie o reprezinta masinile care nu polueaza. Acestea fie functioneaza pe baza unui motor termic dar alimentat cu hidrogen, cum este cazul Seriei 7 Hydrogen de la BMW sau Mazda RX8 Premacy Hydrogen RE, sau automobilele electrice.

Mitsubishi, ca si alti constructori niponi, au ales varianta automobilelor electrice, iar i-MiEV este primul care va fi disponibil si in Europa, inclusiv in Romania, incepand cu anul viitor.

Pentru a ne forma o mai buna parere despre un automobil electric, am testat noul Mitsubishi i-MiEV.

La exterior, la o analiza superficiala, nimic nu pare diferit in comparatie cu o masina normala. Dar daca ne uitam mai atent, observam sub masina spatiul de depozitare al bateriilor usor coborat si faptul ca nu dispune de o teava de esapament.

La interior din nou, nimic iesit din comun. Putem chiar crede ca ne urcam intr-o masina de clasa mica, cu transmisie automata. Pe de alta parte, ca noutate modelul testat venea cu volan pe partea dreapta, pentru ca masina era conceputa pentru piata din Marea Britanie.
Dar aici se incheie lista de elemente comune dintre i-MiEV si o masina obisnuita.

Ca sa pornim intai pozitionam controllerul pe un LED rosu dupa care rotim un intrerupator ca si cheia in contact. Tot in comparatie cu o masina obisnuita, nu se intampla nimic. Motorul a pornit, dar nu se misca nimic. Pentru a ne deplasa avem trei alternative – D, Eco sau B (Brake).

In „D” sau Drive, ca si la cutiile automate (numai ca de aceasta data vorbim de o singura treapta, nu de mai multe) masina functioneaza in parametrii normali.

Un automobil electric nu are nevoie de cutie de viteze la fel ca un motor pe benzina sau diesel deoarece are cuplul motor maxim inca de la zero.

In „D” masina porneste de pe loc la fel ca un troleibuz – cu toti cei 180 Nm dezvoltati de motor. Acceleratia este mult mai puternica decat am crede la inceput datorita cuplului.

In modul „Eco” puterea motorului este redusa aproape la jumatate pentru a creste autonomia, iar cand mergem in „B”, adica Brake, este functional sistemul de recuperare a energiei, exact ca la automobilele hibride pentru a incarca bateriile. Sistemul intervine atunci cand se ia piciorul de pe acceleratie si cand se franeaza.

Viteza maxima care se poate atinge cu i-MiEV este de 130 km/h, exact cat este limita legala pe autostrada, iar autonomia de 160 km este suficienta pentru oras. Daca doriti sa iesiti, trebuie fie sa nu parcurgeti mai mult de atat, fie sa va programati popasuri de 5 ore din 160 in 160 de kilometri, deoarece atat dureaza incarcarea bateriilor.

Incarcarea acestora se realizeaza la fel ca in cazul unui telefon mobil sau unui laptop – de la o priza. Pentru cei care au o casa cu garaj, nu este nicio problema. Cei care stau la bloc trebuie sa-si achizitioneze si un prelungitor ceva mai lung.

Spre deosebire de Toyota Prius, care dispune de baterii Ni-MH garantate aproximativ 10-12 ani, i-MiEV dispune de baterii Li-Ion, la fel ca cele de la telefonul mobil numai ca dispun de 44 de celule si nu de sase, ca in cazul unui laptop obisnuit. Aceste baterii au, potrivit celor de la Mitsubishi o durata de viata mai mare decat masina, asadar de-a lungul perioadei de de exploatare, bateriile nu vor fi niciodata inlocuite, asadar singurul cost de exploatare este numai incarcatul bateriilor. Acesta costa spre exemplu aproximativ 1,5 euro in Europa de Vest. In comparatie, un Chevrolet Matiz, are un consum urban de 7,2 litri/100 km asadar in 160 km ar consuma 11,5 litri cu un cost total de aproape 11 euro.

Pretul in Japonia al lui i-MiEV este in prezent de 40.000 de euro, dar cel mai probabil anul viitor, cand va creste productia pentru a acoperi si cererea de pe piata europeana cel mai probabil vom vedea o scadere importanta a pretului.

Incepand cu mijlocul anului viitor i-MiEV va fi disponibil si pe piata locala.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9486
Diferență: 0,0141
Ieri: 4.9479
Azi: 5.1027
Diferență: -1,4809
Ieri: 5.1794
Azi: 5.5502
Diferență: 0,2384
Ieri: 5.5370
Azi: 5.2060
Diferență: -0,1821
Ieri: 5.2155