ZF English

A cincea roata la masina mea

22.11.2001, 00:00 31



Filosofia adaptarii din ce in ce mai fidele la pretentiile individuale ale clientului a facut posibila aparitia, in pragmaticul mediu de afaceri al Americii postbelice, a serviciilor de tuning auto (to tune - a ajusta, a regla).

Treptat, aceste servicii s-au specializat din ce in ce mai pronuntat, pe de o parte in jurul marilor producatori de automobile (tuneri pentru anumite marci auto), pe de alta parte in functie de genul de modificari aduse (tuning complet sau partial, styling sport sau elegant).

In Europa, cei mai celebri tuneri sunt germanii, dar in Romania, in acest domeniu este "un vid", crede Andrei Craciun, managerul C&C Tuning, prima firma romaneasca specializata in tuning auto.

"La noi nu exista deocamdata o piata, iar cumparatorul roman de automobile si de accesorii stie foarte putine lucruri despre conceptul de tuning si despre produsele dezvoltate sub acest nume", spune Craciun.

C&C Tuning a fost infiintata in urma cu un an si jumatate, de Andrei Craciun, Alin Negulescu si Alexandru Ciocalteu, trei tineri cu studii economice la baza, care si-au propus sa creeze o piata pentru pasiunea lor. Insa, conform unui proverb romanesc, socoteala de-acasa nu se potriveste cu cea din targ.

La infiintarea firmei, cei trei asociati credeau ca vor putea lucra pe comanda, fara stocuri. Nu s-a putut, pentru ca, spune Andrei Craciun, romanul este un client "dificil", nu are rabdare, vrea sa aiba "chiar acum" ceea ce isi doreste sau oricum, foarte, foarte repede.

Pe de alta parte, explica el, "este clar ca piata romaneasca nu este atractiva pentru firmele de tuning din Occident si noi a trebuit sa cream un fel de tampon, sa ne facem stocuri pentru ca lucrurile sa se deruleze mai rapid".

Astfel ca, in primul an de activitate, investitiile s-au ridicat la suma de 750.000 de marci, iar in prezent C&C Tuning dispune de doua show-room-uri in Bucuresti, un depozit si o oferta foarte larga de produse, de la cele mai prestigioase firme din domeniu.

"Tot ce este mai bun pe piata occidentala la ora asta ca produse si tehnologie este acum si la dispozitia romanilor. Nivelul produselor, tehnologia acestora este, as zice, chiar prea avansata pentru ceea ce se cere pe piata romaneasca, iar oferta noastra contine 90% dintre produsele de tuning existente in lume", spune Andrei Craciun.

In Occident, tuningul este o adevarata industrie, cu o piata dinamica, pe care produsele se schimba non-stop, in functie de aparitia de noi modele de masini, explica managerul.

"Produsele de tuning nu se vand prin pret, ci prin calitatea lor. Este clar ca nu poti sa optezi pentru un produs de tuning pentru ca este mai ieftin ca un altul; el este cel putin la fel de scump ca produsul pe care il inlocuiesti", precizeaza el.



Romanii vor cai-putere

Calitatile unui produs de tuning pot fi remarcate cel mai bine atunci cand acesta este montat pe masina, considera Craciun. Tocmai din acest considerent, asociatii de la C&C Tuning au decis sa investeasca foarte mult in masini aflate in permanenta in show-room-urile firmei, la dispozitia clientilor pentru teste.

"Nu am vrut sa vindem aratandu-le clientilor fotografii, asa cum face toata lumea in Romania, pentru ca este vorba despre un gen de produse pe care trebuie sa le arati, sa poata fi testate. Sigur ca nu pot fi testate toate - nu pot fi testate suspensiile, de exemplu - dar il putem urca pe client intr-o masina echipata cu produsul care il intereseaza", explica managerul.

''In primul rand, incercam sa familiarizam publicul cu ceea ce inseamna tuningul, este primul pas si chiar daca acum multi nu sunt pregatiti, vor fi in viitor", spera el.

La editia 2001 a SAAB, C&C Tuning a participat cu sapte automobile, toate echipate la nivel de top. Doua dintre acestea, in opinia lui Craciun, sunt printre primele zece din Europa, ca echipament, cu exceptia motoarelor.

Din experienta lui, posesorii de automobile autohtoni pun insa cel mai mare accent tocmai pe caii-putere ai motoarelor.

"In Romania se face o mare greseala, oamenii vor mai multa putere la motor, este primul lucru pe care il cer opt din zece clienti. Noi incercam sa le explicam ca aceasta este ultima operatiune care trebuie facuta, in primul rand trebuie schimbata suspensia si apoi ai nevoie de frane si acestea sunt cel mai costisitor echipament. Eu cred ca marind puterea cu 40% la motor castigi mult mai putin decat ai castiga schimband suspensia, o operatiune de 10 ori mai ieftina", considera managerul, in opinia caruia aceasta este una dintre cele mai importante operatiuni de imbunatatire a performantelor unui automobil.

"O suspensie sportiva, mai joasa si mult mai rigida, da o siguranta mai mare in rulare si imbunatateste enorm comportamentul unei masini. De asemenea, are un rol foarte important si ca estetica; coborand garda la sol, masina isi sporeste agresivitatea", explica Andrei Craciun.

La C&C Tuning, pretul minimal al unei suspensii sport, cu 4 arcuri si 4 amortizoare este de 13.500.000 de lei.



Jantele de aliaj usor - cele mai vandute

Deocamdata, pe piata romaneasca nici un produs de tuning nu se vinde foarte bine. In ceea ce priveste piata internationala, cel mai bine vandute sunt jantele de aliaj usor.

"Intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat, in mod sigur se vor vinde bine si la noi. Dat fiind ca implica o investitie de patru ori, jantele de aliaj costa mult in comparatie cu alte produse, dar din punct de vedere al esteticii sunt cele mai importante elemente", considera Craciun.

In oferta firmei, precizeaza el, gama de jante este foarte bogata, de la cele mai bune companii producatoare.

"La doua dintre ele avem si preturi foarte bune, foarte aproape de pretul jentilor de proasta calitate, care in Romania se vand scump". Pretul unei jante de aliaj usor porneste de la suma de 2.400.000 de lei.

Din pacate, crede managerul, dat fiind ca pe piata de masini second-hand autohtona preturile sunt foarte mici in comparatie cu cele din alte tari, iar provenienta unora este adesea "mai gri", ca procent din valoarea masinii, piesele tuning pot parea scumpe.

C&C realizeaza tuning al designului exterior cu elemente si pachete de estetica a caroseriei de la firmele Rieger, Projektzwo, JE Design, Lorinser, AC Schnitzer, Carcept, MS Design, accesorii de interior si folie de geamuri MHW, In-Pro, Monaco si Foliatec, respectiv tuning de imbunatatire a performantelor tehnice cu motoare ABT, Hamann, Opera, filtre aer sport K&N, esapamente Sebring si Remus, jante de aliaj OZ Racing, Borbet, ATS si Antera, suspensii KW, kituri de discuri si placute de frana de la ABT si Hamann,.

Dincolo de pasiunea pentru automobile, pentru Andrei, Alin si Alexandru, C&C Tuning reprezinta o investitie pe termen lung, careia ii estimeaza o trecere pe profit la sfarsitul lui 2002.

"Aprecierea s-ar putea sa fie totusi prea optimista, pentru ca investitiile au fost enorme, iar stocurile existente sunt foarte mari. Totusi, in mod sigur, anul viitor afacerea se va sustine pe sine", marturiseste Andrei Craciun.

El este convins ca, la un moment dat, "aburul economic care este in Romania se va risipi si-atunci vor razbate si regulile economice. Acestea spun ca nu poti sa faci bine decat daca faci un singur lucru. Noi ne-am axat pe tuning, avem o investitie, avem stoc si o campanie publicitara sustinuta, nu se poate ca toate acestea sa nu dea rezultate in viitor. Dar speram ca viitorul il vom aduce cat mai aproape".



Tuningul a€“ industrie sau arta?

Unii romani, pasionati, ciulesc brusc urechile atunci cand aud cuvantul "tuning". Altii nu stiu prea bine ce inseamna si il ignora. In spatele sau se afla insa o adevarata industrie, bazata atat pe materiale de cea mai buna calitate cat si pe ideile unor artisti - in cel mai pur sens al cuvantului.

Pentru inceput, trebuie clarificat intelesul tuningului, precum si diversele sale forme, practicate de profesionisti sau de amatori. Modificarea imaginii si a performantelor masinii imbraca mai multe aspecte.

Astfel, trebuie facuta diferenta intre tuningul pentru curse si tuningul "de strada". Indiferent de varianta, procesul poate urmari doua tinte principale: performantele si aspectul estetic.

In prepararile de masini de strada, pentru o linie mai armonioasa si cat mai deosebita a masinii exista practic posibilitati nelimitate - sau, mai degraba, limitate de sumele de bani disponibile - precum si un numar impresionant de firme dedicate - 46 in Europa.

Cand vine insa vorba de performantele tehnice, lucrurile incep sa se complice. Potrivit specialistilor, exista mai multe cai prin care se pot obtine caii-putere suplimentari doriti. In primul rand, starea generala a masinii joaca un rol extrem de important.

Un sistem de evacuare a gazelor de esapament cat mai simplu, un filtru de aer in permanenta curat si un combustibil de calitate superioara fac adesea minuni si - important! - acest lucru se intampla fara interventia unui specialist.

In partea profesionala, cea mai simpla si probabil cea mai ieftina varianta este modificarea parametrilor de functionare ai motorului pe cale electronica, schimbarile putand fi facute pentru orice masina ce dispune de un computer de bord.

Investitiile initiale pentru cei care ofera asemenea servicii sunt insa extrem de mari, deoarece softul ajunge la preturi de zeci de mii de marci germane.

Marirea numarului de cai-putere - pentru ca romanul cere in primul rand acest lucru - implica la randul lui modificari tehnice ale tuturor sistemelor implicate in functionarea masinii.

De aici incepe insa greul, financiar vorbind, deoarece modificarea sau schimbarea sistemului de frane sunt extrem de costisitoare, iar lucrurile nu se intampla "cum ai bate din palme" - o alta idee fixa a doritorilor de masini care sa rupa gura targului.

Oricum si indiferent de modificarile pe care doriti sa le faceti la masinile personale, probabil ca cea mai buna varianta este sa apelati la o firma specializata si eventual, sa faceti apoi un drum la Registrul Auto Roman pentru a verifica daca "bijuteria" poate fi etalata pe drumurile publice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO