ZF English

Asaltul Pizza Hut in patria sarmalelor

22.03.2001, 00:00 268



Ziua la Pizza Hut incepe cu apa, faina, ingrediente, urmeaza cu clienti si tranzactii, apoi, la sfarsitul zilei, clientii pleaca, ce ramane se arunca si, din nou, o alta zi incepe de la apa, faina, ingrediente.

Practic a€oincepi cu nimic, termini cu nimic si intre timp multumesti zilnic peste o mie de clienti", spune Lucian Vlad, presedintele American Restaurant System, operator Pizza Hut in Romania. Pizza Hut Romania deschide azi alte doua restaurante, la Iasi si Bacau, actiune inclusa intr-un plan strategic de dezvoltare, in parteneriat cu Metro Romania.

Anul trecut, recesiunea economica a afectat dinamica tranzactiilor Pizza Hut in Romania, dar managerii afacerii au compensat acest deficit prin dezvoltarea altor unitati din sistem.

In consecinta, cifra de afaceri a crescut in 2000 cu 10% fata de 1999, desi profitul a scazut cu 5%. Productivitatea afacerii ramane strans legata de dezvoltarea economica generala, spune Lucian Vlad.



Pizza contra cotlete

Ascensiunea cifrei de afaceri i-a facut, totusi, pe cei de la Pizza Hut sa se simta destul de confortabil, stare alimentata de faptul ca publicul pare a se fi obisnuit cu conceptul "restaurantului de sistem".

"Restaurantul de sistem reprezinta viitorul culinar in lume, conferind consumatorului siguranta in ceea ce priveste alimentatia, timpul de asteptare, calitatea produselor, meniul, calitatea ingredientelor", apreciaza Lucian Vlad.

Daca in 2000 s-au facut investitii de aproximativ o jumatate de milion de dolari, in acest an investitiile se vor ridica la un milion si jumatate de dolari.

Pizza Hut nu se considera un fast food, pentru ca aici nu numai viteza de servire conteaza, ci si tehnologia, al carei produs finit este o mancare tentanta.

De fapt, pizza este o mancare facuta pentru toate gusturile (vegetariana, cu porc, cu pui), pe care ti-o alcatuiesti singur, punandu-ti creativitatea la lucru: "La un restaurant, un cotlet de porc este un cotlet de porc. Nu poti sa spui: cauta un porc mai mare, mai mic, mai tanar sau mai vesel. Este pana la urma numai o friptura cu garnitura".

Tentanta si acceptata, la fel ca mancarea chinezeasca la New York, pizza este practic, accesibila tuturor portofelelor: bine garnisite, medii sau ceva mai usurele.

Profilul international al clientilor restaurantelor Pizza Hut, spune Lucian Vlad, arata ca sunt frecventate de "tinerii profesionisti de oras" (young city professionals) care vor sa ia un pranz rapid si gustos, intr-o ambinta placuta, de grupurile de prieteni intre 25 si 40 de ani si de familiile tinere cu copii.

In plus, Pizza Hut are un marketing "nelinistit", concretizat in produse noi si programe noi pentru "heavy users", adica clientii care vin zi de zi la restaurant, uneori timp de ani de zile.

"Ne trebuie tot timpul ceva nou pentru recompensarea fidelitatii. Este important si pentru oamenii nostri sa schimbam retetele, sa ajungem la produse noi si sa nu picam in letargie", crede managerul de la Pizza Hut.

Cei care pun pe masa produsele de la Pizza Hut se incadreaza in urmatorul profil: tineri din mediul urban, cu varste cuprinse intre 19-24 de ani, care au invatat totul de la zero.

Lucian Vlad crede ca atmosfera foarte buna din companie este determinata si de faptul ca personalul este tanar si activ, toti cei care conduc afacerea fiind, in fond, "niste copii care au invatat totul aici", spune acelasi.

Salariul mediu in companie este cu 25% peste salariul mediu pe economie, precizeaza Lucian Vlad.

In formarea lor, problema este filosofia care determina atitudinea profesionala: a€ointr-un restaurant de sistem, lucrurile sunt bine puse la punct, iar creativitatea este mai putin valoroasa.

Toate deciziile se iau in cladiri inalte, cu multe etaje, in care armate de oameni gandesc planuri de marketing din care rezulta produsele noi.

De fapt, aici este esenta ideii de franciza: o reteta de succes pe care o cumperi si o impartasesti cu consumatorii".

Pizza Hut si-a deschis afacerea in Romania in 1994, cu jumatate de an avans fata de McDonalds - practic pe o piata goala.

In Capitala functioneaza trei restaurante, familia Pizza Hut fiind completata de un restaurant la Constanta si unul la Cluj, ambele deschise anul trecut.

Numai la restaurantul de pe calea Dorobanti se fac 500 de tranzactii pe zi, ceea ce inseamna ca peste o mie de persoane zilnic se delecteaza cu mancarea de la Pizza Hut.

Lucian Vlad spune ca acum, dupa sase ani, in materie de restaurante, concurenta este ca oriunde in lume: "am inceput aceasta afacere devreme si cred ca am determinat o schimbare in alimentatia publica din Bucuresti si am impus anumite standarde. Acum, in domeniul restaurantelor cu servire rapida, suntem acolo unde trebuie sa fim".



Necunoscutul pui de Kentucky

Lucian Vlad conduce si compania care este operator KFC in Romania, incepand din anul 1997 - US Food Network.

Puiul de Kentucky a avut o poveste mai sinuoasa, dar cu un final fericit. In timp ce Pizza Hut poate fi un tabiet alimentar, KFC se incadreaza in conceptul de "home meal replacement", adica un restaurant cu servire rapida unde ti se serveste o masa pe care ai fi putut sa o pregatesti acasa.

La Pizza Hut totul se gateste proaspat, in functie de comenzi; la KFC, produsele se ruleaza in functie de numarul de consumatori care intra in restaurant. KFC nu este o afacere care sa fi inceput sub bune auspicii in Romania, pentru ca, spre deosebire de pizza, nimeni nu stia ce este cu puiul a la Kentucky.

Aici a fost nevoie ca publicul sa fie "ajutat", prin publicarea povestii colonelului Sanders, a produselor si afacerii sale. KFC a inceput de la doua-trei sute de tranzactii pe zi, pentru ca acum numarul acestora sa se ridice la 1.500.

Lucian Vlad spune ca raspunsul la asaltul asupra unui singur restaurant nu poate fi decat dezvoltarea afacerii, deocamdata in Bucuresti si, intr-un viitor mai indepartat, in orasele mari.



Dansul din Hawaii

Lucian Vlad este de formatie inginer. A terminat facultatea in Romania, a plecat "un pic afara", s-a specializat in computere si a tot urcat pe "scara" in domeniu, pana la o pozitie confortabila.

A venit Revolutia si s-a intors in Romania; aici a constatat lipsa restaurantelor de sistem, care ar fi putut servi si corespunde gusturilor celor care nu ar fi acceptat sa se imparta intre restaurantele de lux si carciumile de cartier.

Anul acesta a fost in Singapore, la conventia internationala a franchizorilor Tricon Global Restaurants - firma care s-a desprins in 1997 din PepsiCo si care este cea mai mare companie de restaurante de sistem din lume, detinatoare a conceptelor Pizza Hut, KFC si Taco Bell.

Aici, Lucian Vlad a castigat Globe Award pentru Europa, fiind considerat printre cei mai merituosi Pizza-Hut-men din lume.

De asemenea, anul trecut, in urma controalelor interne ale Tricon privind calitatea serviciilor si a produselor, "echipa" Pizza Hut-KFC Romania a ocupat primul loc in sistemul de clasificare Tricon in Europa, KFC Romania a fost pe locul al doilea, iar directorii de restaurante Pizza Hut s-au clasificat printre primii douazeci din Europa, fiind premiati la gala Tricon, care s-a desfasurat in Islanda.

aeful de la Pizza Hut Romania lucreaza in medie 10-12 ore pe zi, "nu la fel de mult ca un avocat american, dar nici platit la ora, ca el", iar cel mai scurt concediu l-a avut anul trecut, pe durata a trei zile.

Momentul cel mai nastrusnic al carui erou a fost s-a consumat tot in Singapore, la conventia Tricon. "Impins" de colegii de la Londra, Vlad a trebuit sa se "produca" pe scena, alaturi de un grup de dansatoare din Hawaii, imbracat in costumatia exotica din aceste insule.

"Oamenii mei au filosofia unor budisti, stiu ca raul si binele pe care il faci in viata te ajunge din urma in cealalta existenta", spune Lucian Vlad.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO