ZF English

Publicitatea care merge mana-n mana cu fiziologia

04.05.2001, 00:00 27



"Ma duc sa give piss a chance", asa suna o noua expresie care circula in pub-urile bucurestene. Ceea ce inseamna "ma duc la toaleta", locul unde troneaza panourile companiei OOPS Media, cu afisul de autopromovare inchis intre cadrul de aluminiu si vitrina de plexiglas, impreuna cu sloganul "give piss a chance".

Mircea Toma, binecunoscutul jurnalist de la Academia Catavencu si fotograful Stan Constantin sunt parteneri in aceasta afacere de publicitate indoor, rezultatul unui "transfer tehnologic" direct din localurile Budapestei.



Axioma lui Toma si paradigma caprei vecinului

Originalele panouri au fost lansate pe piata la inceputul anului. De ce la toaleta? Pentru ca, spune Mircea Toma, "tot omul la WC devine intelectual".

Din aceasta axioma rezulta consecinte care pledeaza pentru afacerea celor doi parteneri: "In locul acela se poate pune informatie, text, iar durata medie de citire este de un minut - un minut si jumatate; nu exista nici un alt stimul vizual, nu ai telecomanda, nu poti intoarce pagina, nu conduci, ai mintea libera si, in general, esti singur".

Pe langa doi patroni, firma OOPS Media are si un angajat: director/muncitor, monteaza panouri, raspunde la telefoane, inginer la baza si, nu in ultimul rand, ii vine socru lui Stan.

Mircea este adeptul firmei "cu sediu virtual" si binecuvanteaza telefonia mobila. Stan crede insa ca un sediu de firma in sensul clasic este necesar. De aceea si lucreaza la asa ceva.

Deocamdata insa, totul se intampla prin telefon, iar intalnirile de afaceri au loc chiar in localurile in care au fost deja montate panouri ale firmei.

Psiholog "la baza", Mircea Toma apreciaza in aceasta poveste si sansa de a fi cunoscut o categorie sociala: patronii de restaurante, pub-uri, cluburi si alte asemenea. "Sunt multi ingineri, arhitecti, cativa straini, plus vechea generatie de profesionisti", explica Mircea.

El spune ca se gandesc de vreo doi ani la afacere, numai ca lipsea esentialul: toaletele barurilor si restaurantelor nu erau inca un loc placut ochiului si nasului, iar clientul prefera sa-si faca repede treaba si sa iasa. De vreun an si jumatate insa, situatia s-a schimbat.

In cele cateva luni de cand au inceput montajul panourilor, s-a mai daramat un mit: "Paradigma nu s-a confirmat. Am primit ajutor de la foarte multi care s-au bucurat ca cineva a facut-o, chiar daca nu era ideea lor".



Un panou bun este un panou rezistent

Daca suportul teoretic al ideii s-a conturat destul de repede, aspectele practice le-au dat nebanuite dureri de cap celor doi. In definitiv, ce este un panou de felul celor folosite de OOPS Media?

O rama de aluminiu cu o vitrina de plexiglas care inchide in ea un afis publicitar. ai destule probleme. Pentru ca rama este scumpa si adusa din Germania, trebuie comandata din timp importatorului si, fireste, in cantitati mari.

Pentru ca si plexiglasul autosoc este scump, dar mai rezistent decat sticla folosita initial, care a trebuit inlocuita degraba, din motive de securitate. Din aceleasi motive a trebuit schimbate si piroanele, cu altele mai solide: "Am avut un caz cu o studenta la Drept prinsa smulgand panoul din perete".

Piroanele nu pot fi infipte cu ciocanul in perete, pentru ca strica faianta localului, a trebuit sa-si cumpere si scule performante pentru aceasta operatiune.

In plus, este nevoie sa fii sigur ca afisul nu poate fi scos din "cutie": "sistemul de prindere si de asigurare este in intregime conceput de noi", spune Stan Constantin.

Pana acum, OOPS Media a instalat cam 400 de panouri in 60 de localuri, dar ar putea sa-si dubleze capacitatea luna aceasta, pentru ca au inceput sa curga contractele. Deocamdata, toate panourile sunt bucurestene, dar inca sase orase mari vin la rand.



"Capitalismul e o aventura"

Dincolo de chestiunile hazlii ale intreprinderii, OOPS Media este o afacere, iar cei doi prieteni sunt niste intreprinzatori. Adica au in minte si cifrele. Mircea Toma estimeaza ca profitul va incepe sa apara a€oin doua luni de-acum inainte". Profit pe care au de gand sa il reinvesteasca in totalitate.

Pana acum, investitia a fost undeva intre 10.000 si 20.000 de dolari, partea mai greu de cuantificat fiind contravaloarea consumatiilor la nenumaratele intalniri cu patronii localurilor. Un panou costa cam 10 dolari, spune Stan Constantin.

Cei doi parteneri au facut si un plan de marketing si promovare. Numai ca realitatea a luat-o putin inaintea planului. In definitiv, crede Mircea, "capitalismul e o aventura".

"Am vrut sa facem mapa de prezentare, dupa care sa mergem la marile agentii de publicitate, la clientii care credem noi ca se potrivesc cu oferta si asa mai departe", explica Mircea Toma.

Pana sa iasa mapa, telefoanele au inceput sa sune, pentru ca lumea vazuse deja in toaletele unor baruri afisul de autopromovare a firmei. Acela pe fond albastru, cu sloganul "Give piss a chance".

"Cineva de la o agentie de publicitate mi-a spus ca a venit la ei un client, cu numarul nostru de telefon notat pe o bucatica de hartie igienica", povesteste Mircea.

Incepand din luna mai, cei doi isi pun problema ca le trebuie o politica de vanzari: "Putem dubla numarul de panouri, dar nu vrem nici sa inchiriem totul unui singur client, pentru ca impactul ar scadea".

La rate-card, costul inchirierii unui panou OOPS Media, format A3, este de 30 de dolari pe luna, dar in functie de numarul de panouri inchiriate de un singur client, firma ofera diferite discount-uri.

"Daca este o comanda mai mare de 200 de afise, le tiparim noi, le monitorizam, adica oferim servicii complete", declara Stan. La o adica, cei doi pot asigura si idei pentru afisele clientilor, "chestii haioase, care sa genereze folclor, rezultate dintr-un brainstorming atipic, la o bere sau doua".

Primul client deja vizibil in localurile partenere ale OOPS Media este Bucharest In Your Pocket - in barter cu publicitatea facuta in acest ghid localurilor gazda. Carora OOPS Media le furnizeaza carti postale personalizate: pe fata o poza cu barul, restaurantul sau clubul respectiv, pe verso elementele unei carti postale obisnuite. Se pregateste Fix Computers, cu o reclama la magazinul virtual rate.ro.

Deocamdata, cei doi patroni nu au a se plange de impozite: "In calitate de IMM, nu am taiat inca facturi, asa ca n-avem nici plangeri".

ai daca pana la urma, dintr-un motiv oarecare, afacerea nu merge? "Cel putin a fost un happening foarte haios", conchide Mircea Toma, cu detasarea profesorului de psihologie sociala.



Bulina verde egal toaleta OK

Pasul doi, spune Mircea Toma, va fi ca prezenta panourilor OOPS Media la toaleta sa fie un fel de garantie de calitate a localului respectiv. Garantie care va fi intarita de un semn rotund, verde, pus la vedere, chiar la intrarea in restaurant, pe care va scrie "Greenpiss".



Publicul tinta, pe categorii

1. Family

Nivel cultural: mediu si peste

Varsta: peste 25

Venituri: medii si mari

Nationalitate: autohtoni



2. Culture

Categoria sociala: elevi, intelectuali, artisti, media

Studii: medii si superioare

Nationalitate: autohtoni



3. Golden Boy

Categoria sociala: intreprinzatori, manageri, free lance, nouveau riche

Varsta: 20-40

Venituri: peste medie si superioare

Nationalitate: autohtoni si straini

Alte particularitati: preocupare pentru moda, snobbish, trend



4. Cosmopolitan

Categorie sociala: manageri, intreprinzatori

Venituri: superioare

Situatia familiala: single

Nationalitate: straini (expats)



5. Gold

Categorie sociala: manageri, intreprinzatori

Varsta: peste 30

Venituri: mari

Sex: majoritatea barbati

Alte particularitati: preocupare pentru exclusivitati, lux



6. Blues/Jazz

Categoria sociala: elevi, studenti, intelectuali, artisti, media

Varsta: 17 si peste

Venituri: medii

Situatia familiala: predominant single

Nationalitate: predominant autohtoni



7. Dance

Categoria sociala: elevi, studenti, muncitori, functionari

Varsta: 16 si peste

Venituri: inferioare mediei si medii



Sursa: OOPS Media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO